Remote Learning during the Covid-19 Pandemic in state schools in the State of São Paulo
accebility for blind and low-vision students is in check
Keywords:
Media Center, Accessibility, Remote TeachingAbstract
The objective of this article is to analyze the accessibility resources made available by the Government of the State of São Paulo to guarantee access and permanence of blind and low-vision students in school in the period from 2020 to 2021 for subjects in the area of science teaching. Thus, the central reflection of the text was: the right to access and permanence in education of blind and low-vision students in the State of São Paulo were guaranteed with the educational project implemented during the period of social isolation? To this end, documentary research and analysis of websites related to the theme of the study were used as methodologies. The results showed the exclusion that remote teaching provided to blind and low-vision students in the learning process, in view of the absence of audio description resources and materials available in Braille in schools.
Downloads
References
ALVES, L. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas. Aracaju, v. 8, n. 3, p. 348-365, 2020. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/index.php/educacao/article/view/9251/4047 . Acesso em 17 jan. 2024.
BEHAR, P. A. O Ensino Remoto Emergencial e a Educação a Distância. Rio Grande do Sul: UFRGS, 2020. Jornal da Universidade – Blog. Disponível em: Artigo: O Ensino Remoto Emergencial e a Educação a Distância – Coronavírus (ufrgs.br). Acesso em 17 jan. 2024.
BRASIL. Ministério da Saúde. O que é Covid-19. Brasília: Ministério da Saúde, 2020a Disponível em: https://covid.saude.gov.br/ . Acesso em 17 jan 2024.
______. Ministério da Saúde. Portaria N.º 188, de 3 de fevereiro de 2020. Declara Emergência em Saúde Pública de importância Nacional (ESPIN) em decorrência da Infecção Humana pelo novo Coronavírus (2019-nCoV). Brasília: Diário Oficial da União: seção I, edição 24-A, 2020b. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n- -188-de-3-de-fevereiro-de-2020-241408388 . Acesso em 17 jan 2024.
______. Ministério da Educação. Parecer CNE/CP Nº: 5/2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 2020c. Disponível em:
https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_PAR_CNECPN52020.pdf?query=covid#:~:text=Parecer%20CNE%2FCP%20n%C2%BA%205%2F2020%2C%20aprovado%20em%2028%20de,m%C3%ADnima%20anual%2C%20em%20raz%C3%A3o%20da%20Pandemia%20da%20COVID-19. . Acesso em 17 jan. 2024.
______. Senado Federal. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.
______. Presidência da República. Lei N.º 9.394 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Casa Civil, 1996
_______. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 7 jul. 2015.
________. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008
_________. Decreto Nº 7.611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências.
CUNHA, L. F. F; SILVA, A. S; SILVA, A. P. O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação Revista Com Censo #22. volume 7. número 3. agosto 2020.
DIAS, E; PINTO, F. C. F. Educação e COVID-19. Revista Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.28, n.108, p. 545-554, jul./set. 2020
FRANCO, L. R.; FRANCO, L. S. Educação Especial: reflexões sobre a inclusão nos estudantes com deficiência em tempos de pandemia. In: PALU, J; SCHÜTZ, J. A.; MEYER, L. Desafios da educação em tempos de pandemia. Cruz Alta: Ilustração, 2020, 324p; 21 cm.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2004
IBGE. Síntese de indicadores sociais 2019: educação. Rio de Janeiro, 2020. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/educacao/9221-sintese-de-indicadores-sociais.html?edicao=25875&t=downloads . Acesso em 17 jan 2024
INEP. Resumo técnico do Distrito Federal: Censo da Educação Básica/2019. Brasília, 2020a. ______. Censo da Educação Básica/2019: Resumo técnico. Brasília, 2020b.
INEP. Resumo técnico do Distrito Federal: Censo da Educação Básica/2019. Brasília, 2020a. ______. Censo da Educação Básica/2022: Resumo técnico. Brasília, 2022.
JANNUZZI, G. M. A educação do deficiente no Brasil: dos primórdios ao início do século XXI. 3º edição revista. Campinas. Autores Associados, 2012. 211 p
LACERDA, C. B. F.; SANTOS, L. F. Tenho um aluno surdo, e agora? Introdução à Libras e a educação de surdos. São Carlos, Sp: Edufscar, 2014
MAZZOTTA, M. J. Educação Especial no Brasil: histórias e políticas públicas. São Paulo: Cortez Editora, 2001
REIS, M. B. F., CARMO, L. S. Silêncio e isolamento: o ensino remoto para alunos surdos durante a pandemia. In: LACERDA, T. E., GRECO JUNIOR, R. Educação remota em tempos de pandemia: ensinar, 1.ed. aprender e ressignificar a educação [livro eletrônico] – 1.ed. – Curitiba-PR: Editora Bagai, 2021, p. 13 -24. E-Book. Disponível em: Editora BAGAI - Educação Remota em Tempos de Pandemia.pdf (capes.gov.br). Acesso em: 23 de jan de 2024
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.