Computer Simulations in Physics Teaching
a State of the Art in theses and dissertations from 1973 to 2021
Keywords:
Computer Simulations; Teaching Physics; State of Art.Abstract
This work presents the results of a state-of-the-art research, in dissertations and theses, which deal with the use of Computer Simulations in Physics Teaching, from the year 1973 to the year 2021. The searches were carried out in three databases, finding 293 works related to this theme. To analyze the main trends related to the use of Simulations in Physics Teaching, the researches were classified in relation to the following elements: year of defense, institution and regional location, academic level, school level, subarea of Physics, and platform/software used. From these aspects it was possible to make a general and panoramic description about the use of Computer Simulations in Physics Teaching. With the identification and description of the prevailing trends, it is expected that the present study would contribute to the production in the area, helping future research on the subject.
Downloads
References
ARANTES, A. R.; MIRANDA, M. S.; STUDART, N. Objetos de Aprendizagem no ensino de física: usando simulações do PheT. Física na Escola, v. 11, n. 1, 2010.
ARAÚJO, I. S.; VEIT, E. A. Uma revisão da literatura sobre estudos relativos a tecnologias computacionais no ensino de Física. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 4, n. 3, p.5-18, set-dez. 2004.
AXT, R. Uso de um minicomputador como recurso de ensino em simulação de experiências. Dissertação (Mestrado em Física) Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1973.
BARBOSA, T. A. P. História e Filosofia das Ciências associadas à experimentação no Ensino de Ciências: perspectivas e tendências de pesquisas no Brasil de 1972 a 2018. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) - Programa de Pós-Graduação Multiunidades em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2020.
FERREIRA, N. S. A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 79, p.257-272, ago. 2002.
LEÃO, M, F.; SOUTO, D. L. P. Objetos educacionais digitais para o ensino de física. Revista Tecnologias na Educação, Belo Horizonte, n. 13, p. 01-12, 2015.
MACÊDO, J. A. D. et al. Levantamento das abordagens e tendências dos trabalhos sobre as Tecnologias de Informação e Comunicação apresentados no XIX Simpósio Nacional de Ensino de Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 31, n. 1, p. 167-197, abr. 2014.
MARTINS, A. A.; GARCIA, N. M. D. Ensino de Física e Novas Tecnologias de Informação e Comunicação: Uma Análise da Produção Recente. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE FÍSICA, 19, 2001, Manaus. Atas [...] Manaus: 2011.
MEDEIROS, A.; MEDEIROS, C. F. D. Possibilidades e limitações das simulações computacionais no ensino da Física. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 24, n. 2, p.77-86, jun. 2002.
MEGID NETO, J.; CARVALHO, L. M. Pesquisas de Estado da Arte: fundamentos, características e percursos metodológicos. In: ESCHENHAGEN, G. M. L.; VÉLEZCUARTAS, G. MALDONADO, C.; PINO, G.G (Edits.). Construcción de problemas de investigación: diálogos entre el interior y el exterior. Medellín: Universidad Pontificia Bolivariana / Universidad de Antioquia, 2018, p. 97-113.
MORAES, L.E. Física ambiental em espaços não formais de educação: um estudo da percepção de professores brasileiros. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Programa de Pós-Graduação Multiunidades em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2017.
NEIDE, I. G., et. al. Percepções dos professores sobre o uso do software Modellus em uma experiência de modelagem. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 36, n. 2, 567-587, 2019.
PASTORIO, D. P.; SAUERWEIN, R.A. Uma revisão da literatura sobre o computador no ensino de Física. Enseñanza de Las Ciencias, Sevilha, n. ext. p. 1337-1342, 2017.
ROCHA, E. A. C. A pesquisa em educação infantil no Brasil: trajetória recente e perspectiva de consolidação de uma pedagogia da educação infantil. Florianópolis: UFSC, Centro de Ciências da Educação, Núcleo de Publicações, 1999.
RODRIGUES, C. N. T. Tendências da produção acadêmica sobre Física Moderna e Contemporânea para o Ensino Médio: análise de dissertações e teses brasileiras (1972-2015). Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Programa de Pós-Graduação Multiunidades em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2019.
SALEM, S. Perfil, evolução e perspectivas da pesquisa em ensino de Física no Brasil. Tese (Doutorado em Ensino de Física) – Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
SILVA, I. P.; MERCADO, L. P. L. Revisão sistemática de literatura acerca da experimentação virtual no ensino de Física. Ensino & Pesquisa, União da Vitória, v. 17, n. 1, p. 49-77, 2019.
TEIXEIRA, P. M. M.; MEGID NETO, J. Investigando a pesquisa educacional. Um estudo enfocando dissertações e teses sobre o ensino de Biologia no Brasil. Investigações em Ensino de Ciências, v. 11, n. 2, p. 261–282, 2006.
TEIXEIRA, P. M. M.; MEGID NETO, J. A Produção Acadêmica em Ensino de Biologia no Brasil – 40 anos (1972–2011): Base Institucional e Tendências Temáticas e Metodológicas. Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, Belo Horizonte, v. 17, n.2, p. 521-549, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.