Dialogue between knowledge in Science Teaching

Cultural Astronomy and Humanization of Scientific Education in the training of Pedagogy students

Authors

  • Queli Ghilardi Cancian UNIOESTE
  • Deisiane De Toni Alves Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
  • Elza Mesquita Centro de Investigação em Educação Básica (CIEB), Instituto Politécnico de Bragança, Campus de Santa Apolónia, 5300-253 Bragança, Portugal
  • Vitor Gonçalves Centro de Investigação em Educação Básica, Instituto Politécnico de Bragança (CIEB –IPB)

Keywords:

Cultural Astronomy. Humanizing Scientific Education. Science Teaching. Pedagogy.

Abstract

Valuing traditional Indigenous knowledge primarily involves recognizing its social value. Thus, science teaching based on the Humanising Science Education approach, essentially based on the ideas of Paulo Freire, consists of promoting the reflective training of future teachers. Consequently, this study seeks to answer the following question: How do twelve pedagogy students, in the year 2023, perceive and differentiate the approach of scientific knowledge and traditional indigenous knowledge?  The aim was to investigate the effectiveness of the Investigative Teaching Sequence, based on Humanising Science Education, in the context of the Cultural Astronomy approach. This case study is based on a literature review, with a qualitative, exploratory-descriptive approach to analyze and discuss the data collected in the light of Textual Discourse Analysis. The results showed significant insights, considering the integration of indigenous knowledge in Science Teaching, highlighting the need for teaching that transcends disciplinary barriers and values local cultures. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Queli Ghilardi Cancian, UNIOESTE

Possui graduação em Processos Gerenciais pelo Centro de Ensino Superior de Maringá (2011), Bacharela em Educação Física pelo Centro Universitário Assis Gurgacz (2018), Licenciada em Educação Física pelo Centro Universitário Assis Gurgacz (2016), graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Assis Gurgacz (2022) e mestrado em Educação pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2020). Doutoranda e pesquisadora em Educação pela Universidade do Oeste do Paraná (2021). Estágio doutoral (doutorado sandwich -PDSE), pelo Centro de Investigação em Educação Básica (CIEB) no Instituto Politécnico de Bragança, Portugal (2024). Professora no Curso de Pedagogia e na Pós-graduação lato sensu no ensino de ciências. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6135-1432

Deisiane De Toni Alves, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

Mestranda do Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática - PPGECEM da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE). Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE). Especialista em Coordenação e Orientação Educacional pela Faculdade Adventista Paranaense (FAP). Integrante dos seguintes Grupos de Pesquisa: Grupo de Pesquisa de Formação de Professores de Ciências e Matemática (FOPECIM - UNIOESTE), Grupo de Pesquisa em Educação Ambiental e Qualidade da Água (GPEAgua - UNIOESTE) e Grupo de Pesquisa em Etnomatemática Indígena (GPEIND) da Universidade Federal da Grande Dourados - MS. Pesquisa e tem afinidade com as seguintes temáticas: Ensino em Ciências Naturais para Ensino Fundamental - Anos Finais, Ensino Médio e Superior, Formação Inicial e Continuada de Professores da Educação Básica que atuam com Ciências Naturais e Educação Escolar Indígena relacionada com a disciplina de Ciências Naturais. ORCID: https://orcid.org/0009-0008-8113-8891

Elza Mesquita, Centro de Investigação em Educação Básica (CIEB), Instituto Politécnico de Bragança, Campus de Santa Apolónia, 5300-253 Bragança, Portugal

Ph.D. in Child Studies, post-doctorate in Educational Sciences (Pedagogical Supervision) and master's degree in educational sciences. Assistant Professor in the Department of Educational Sciences and Supervision at the Polytechnic Institute of Bragança. Director of the degree programme in Primary Education (2013-2021). Sub-coordinator of the Basic Education Research Centre (CIEB) (2018-2021) and integrated member of CIEB (2018-...). Team member of the following projects: "Pilot Project - Prevent to improve Bragança" (2018-2021); "Bilingualism and interculturality on the border between Spain and Portugal" (2021-2022); "The voices of families and children in situations of social and economic vulnerability" (2022-2023); "Digital training for young NGO workers to become disability support moderators for young people with disabilities" (DISmode) (2023-2025); "Improving the digitalisation skills of recent and future teachers by developing advanced training in digital training instructional design" (IM-PRO-IN-DE) (2023-2026).

Vitor Gonçalves, Centro de Investigação em Educação Básica, Instituto Politécnico de Bragança (CIEB –IPB)

É professor coordenador no Departamento de Tecnologia Educativa e Gestão da Informação da Escola Superior de Educação (ESE) do Instituto Politécnico de Bragança (IPB). É doutorado em Engenharia Eletrotécnica e de Computadores (2007), mestre em Tecnologia Multimédia (2002) pela Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto e licenciado em Informática de Gestão (1998) pela Universidade do Minho. Atualmente é investigador do Centro de Investigação em Educação Básica (CIEB-IPB-Portugal), onde é sub-coordenador. É também membro colaborador do grupo de investigação da Universidade de Salamanca EDUDIG-USAL-Espanha, CI-ISCE-Portugal, GPITIC-Brasil e GPISEC-Brasil. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0645-6776

References

AFONSO, Germano Bruno. Mitos e Estações no Céu Tupi-Guarani. Scientific American Brasil (Edição Especial: Etnoastronomia), v. 14, p. 46-55, 2006. Disponível em: https://www.mat.uc.pt/mpt2013/files/tupi_guarani_GA.pdf . Acesso em: 05 jul. 2024.

AFONSO, Germano Bruno. Astronomia Indígena. Anais da 61ª Reunião Anual da SBPC. Manaus: Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência, 2009. Disponível em: http://www.sbpcnet.org.br/livro/61ra/conferencias/co_germanoafonso.pdf. Acesso em: 05 jul. 2024.

AFONSO, Germano Bruno. O céu dos índios do Brasil. Anais da 66ª Reunião Anual da SBPC. Rio Branco: Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência, 2014. Disponível em: https://sbpcnet.org.br/livro/66ra/PDFs/arq_1506_1176.pdf. Acesso em: 05 jul. 2024.

ALMEIDA JUNIOR, Edson Ribeiro Britto et al. Ensino de astronomia nos anos iniciais do ensino fundamental: uma perspectiva curricular Temas & Matizes, Cascavel, v. 17, n. 31, 2023.

AMORIM, Elisângela Santos de. De-colonialidades de saberes e práticas educativas de professoras em assentamentos rurais no estado do Maranhão. 2017. 437 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Santa Catariana, Florianópolis, 2017.

ARROYO, Miguel Gonzalez. Ofício de mestre: imagens e autoimagens. 15 ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

AUGUSTO, Thaís Gimenez da Silva; AMARAL, Ivan Amorosino. A formação de professoras para o ensino de Ciências nas séries iniciais: Análise dos efeitos de uma proposta inovadora. Ciência e Educação, Bauru, v. 21, n. 02, 2015.

BEISIEGEL, Celso de Rui. Educação popular e Ensino Superior em Paulo Freire. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 44, e104010, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1678-4634201844104010. Acesso em: 16 jun. 2024.

BERGAMASCHI, Maria Aparecida; GOMES, Luana Barth. A temática indígena na escola: ensaios de educação intercultural. Currículo sem Fronteiras, v.12, n.1, p. 53-69, jan/abr, 2012.

CARVALHO, Luiz Marcelo. A natureza da ciência e o ensino das ciências naturais: tendências e perspectivas na formação de professores. Pro-Posições, Campinas, v. 12, n. 1, 2001.

CUNHA, Marcia Borin. A percepção de ciência e tecnologia dos estudantes de ensino médio e a divulgação científica (Tese de Doutorado em Educação). São Paulo: FEUSP, 2009.

FREIRE, Paulo. Conscientização. Teoria e prática da libertação. Uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Moraes, 1980.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 28 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação. Cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Tolerância. São Paulo: UNESP, 2004.

FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. 4 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

GADELHA, David; AMARAL, Edenia Maria Ribeiro do. O planejamento de atividades investigativas na perspectiva da educação científica humanizadora: aspectos a serem considerados. Temas & Matizes, Cascavel, v. 17, n. 31. Especial 2023. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/32012/23044. Acesso em: 03 jul 2024.

JAFELICE, Luiz Carlos. Educação científica decolonial: incluindo o imensurável, inefável, improvável. São Paulo: Pimenta Cultural, 2023.

LIMA, Flavia Pedroza; FIGUEIRÔA, Silvia Fernanda de Mendonça. Etnoastronomia no Brasil: a contribuição de Charles Frederick Hartt e José Vieira Couto de Magalhães. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Ciências Humanas, Belém, v. 5, n. 2, maio – ago, 2010, p. 295-313. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bgoeldi/a/GhxBKGRtpXH3HJNS3SYZpmm/. Acesso em: 15 jun. 2024

MIGNOLO, Walter. The Darker Side of Western Modernity: Global Futures, Decolonial Options. Durham: Duke University Press, 2011.

MINAYO, M. C.S. “Amostragem e saturação em pesquisa qualitativa: consensos e controvérsias”. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo, v. 5, n. 7, 2017.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 3 ed., Ijuí: Unijuí, 2016.

MOTA NETO, João Colares da. Por uma pedagogia decolonial na América Latina: Convergências entre a educação popular e a investigação-ação participativa. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, n. 26, v. 84, p.1-21, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.14507/epaa.26.3424. Acesso em: 10 jun. 2024.

PORLÁN, Rafael. MARTÍN, José. El Diário del Profesor um recurso para La investigación en el aula. Sevilha: Díada, 1997.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do Poder, Eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas Latino-Americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 117-142. Disponível em: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/clacso/sur-sur/20100624103322/12_Quijano.pdf. Acesso em: 10 jun. 2024.

SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SANTOS, Wildson. L. P. dos. Scientific literacy: A Freirean perspective as a radical view of humanistic science education. Science Education, v. 93, n. 2, p. 361-382, jul. 2008. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/sce.20301. Acesso em: 04 jul 2024

SANTOS, Boaventura de Souza. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, B. S.; MENESES, M. P. (Orgs.) Epistemologias do Sul. São Paulo; Editora Cortez, 2010.

STELLARIUM. Disponível em: https://stellarium-web.org/. Acesso em: 12 nov. 2023.

UNESCO. Universal Declaration on Cultural Diversity. Adopted by the 31st Session of the General Conference of UNESCO. Paris, 2 nov. 2001. Disponível em http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001271/127160m.pdf. Acesso em: 12 jun. 2024.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2005.

Published

2024-07-16

How to Cite

GHILARDI CANCIAN, Q.; DE TONI ALVES, D.; MESQUITA, E.; GONÇALVES, V. Dialogue between knowledge in Science Teaching: Cultural Astronomy and Humanization of Scientific Education in the training of Pedagogy students. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, [S. l.], p. e024006, 2024. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/revin/article/view/1749. Acesso em: 23 nov. 2024.