“Ten and Dozen”

a Microgenetic Analysis of Understanding Mathematical Concepts Among 1st Grade Elementary Students

Authors

  • Nathália Fafarão Ruiz Universidade Estadual de Maringá
  • Solange Franci Raimundo Yaegashi Universidade Estadual de Maringá
  • Angélica Sanches Medina Schibilinski Universidade Estadual de Maringá
  • Flávia Belini Querino Martins Universidade Estadual de Maringá

Keywords:

Teaching and learning, Mathematics, Microgenetic analysis, Elementary education.

Abstract

This research analyzed the episode "ten and dozen" in a 1st-grade classroom, aiming to evaluate how students understand these concepts. To achieve this, we sought to answer the guiding question: how does the implementation of school tasks, such as the "ten and dozen" episode, contribute to or hinder the development of mathematical concepts in 1st-grade students? We employed a qualitative approach, utilizing direct observation, video recordings, and field notes. Microgenetic analysis, based on enunciative-discursive theory, was applied to interpret the interactions. Although the activities incorporated elements from the students' daily lives, there was no significant connection between the pedagogical practice and the students' reality. The conclusion indicated that the students did not grasp the concepts of ten and dozen, and the task did not contribute to the expected cognitive enhancement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nathália Fafarão Ruiz, Universidade Estadual de Maringá

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9011-0486

Solange Franci Raimundo Yaegashi, Universidade Estadual de Maringá

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Docente do Departamento de Teoria e Prática da Educação, do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Mestrado Profissional em Educação Inclusiva da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7666-7253

Angélica Sanches Medina Schibilinski, Universidade Estadual de Maringá

Mestranda no Mestrado Profissional em Educação Inclusiva pela Universidade Estadual de Maringá. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS). ORCID: https://orcid.org/0009-0005-2362-5403

Flávia Belini Querino Martins, Universidade Estadual de Maringá

Mestranda no Mestrado Profissional em Educação Inclusiva pela Universidade Estadual de Maringá. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS). ORCID: https://orcid.org/0009-0001-8600-1308

References

AZEVEDO, Priscila Domingues de. Os fundamentos da prática de ensino de Matemática de professores da Educação Infantil municipal de Presidente Prudente/SP e a formação docente. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual de São Paulo, Presidente Prudente, 2007.

BAKHTIN, Mikhail; VOLOCHÍNOV, Valentin Nikolaevich. Marxismo e filosofia da linguagem. 10.ed. São Paulo: Hucitec, 2010.

BARBOZA, Pedro Lucio; REGO, Rômulo Marinho do; BARBOSA, Jonei Cerqueira. Discurso do professor de Matemática e suas implicações na compreensão dos alunos, Bolema, Rio Claro, v.27, n.45, p. 55-74, abr. 2013.

DAVÍDOV, Vasili. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico: investigación psicológica teórica y experimental. Moscou: Editorial Progreso, 1988.

FANIZZI, Sueli. A importância da interação nas aulas de Matemática: da elaboração oral à construção de conhecimentos. Educação Matemática Pesquisa. São Paulo, v. 14, n. 2, p. 317-336, 2012.

FONTANA, Roseli Aparecida Cação. Mediação pedagógica na sala de aula. 4.ed. São Paulo: Autores Associados, 2005.

GÓES, Maria Cecília Rafael de. A abordagem microgenética na matriz histórico cultural: Uma perspectiva para o estudo da constituição da subjetividade. Cadernos Cedes, UNICAMP, Campinas, SP, ano XX, n. 50, p. 9-25, abr./2000.

IFRAH, Georges. Os números: a história de uma grande invenção. 11.ed. São Paulo: Globo, 2005.

JARDINETTI, José Roberto Bottger. Abstrato e concreto no ensino da matemática: algumas reflexões. Bolema, São Paulo, ano 11, n. 12, p. 45-57, 1996.

MEIRA, Luciano. Análise microgenética e videografia: ferramentas de pesquisa em psicologia cognitiva. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, v. 2, n. 3, p. 59-71, dez. 1994. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X1994000300007&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 17 set. 2024.

MORETTI, Vanessa Dias; SOUZA, Neusa Maria Marques de. Educação Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental: Princípios e práticas pedagógicas. São Paulo: Cortez, 2015.

MOURA, Manuel Oriosvaldo de. A atividade de ensino como ação formadora, In: CASTRO, A. D; CARVALHO, A. M. P. de (org.) Ensinar a ensinar: didática para a escola fundamental e média. 1. ed. São Paulo: Pioneira, 2001. p. 143-162.

_______. Saberes pedagógicos e saberes específicos: desafios para o ensino de Matemática. In: SILVA, Ainda Maria Monteiro; et al. Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino. Novas subjetividades, currículo, docência e questõespedagógicas na perspectiva da inclusão social. Recife: ENDIPE, 2006. p.489-504.

SFORNI, Marta Sueli de Faria; GALUCH, Maria Terezinha Bellanda. Aprendizagem conceitual nas séries iniciais do Ensino Fundamental. Educar, Curitiba, n. 28, p. 217-228, 2006.

SILVA, Alaides Pereira. Diálogos e qualidade na Educação Infantil: um estudo de relações na sala de aula. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de Brasília, Brasília, 2006.

SMOLKA, Ana Luiza. A prática discursiva na sala de aula: uma perspectiva teórica e um esboço de análise. Caderno Cedes, Campinas, v.24, p.51-65, 1991.

TOSCANO, Carlos. A elaboração da experiência da docência nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Educação, Santa Maria, v. 38, n. 1, p. 191-204, jan./abr. 2013.

VIGOTSKI, Lev Semiónovich. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2024-10-03

How to Cite

RUIZ, N. F.; YAEGASHI, S. F. R.; SCHIBILINSKI, A. S. M.; MARTINS, F. B. Q. “Ten and Dozen”: a Microgenetic Analysis of Understanding Mathematical Concepts Among 1st Grade Elementary Students. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, [S. l.], p. e024015, 2024. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/revin/article/view/1903. Acesso em: 21 nov. 2024.