Teachers perception of teaching Sexuality in Elementary School
Keywords:
Human body and sexuality. Science teaching. Reflective training. Social taboos.Abstract
The approach to the human body and sexuality in elementary school, both in the early and late years, is one of the greatest challenges in education. In this sense, the present study aims to investigate and identify the importance of sexual orientation within the school curriculum and in teaching practice. This is a qualitative, exploratory and descriptive study, developed based on field, documentary and bibliographic research. The results indicate that when approaching sexuality in elementary school, teachers recognize their limitations and difficulties regarding these contents, attributed to the lack of specific preparation during their initial training and the absence of continuing education that contemplates these perspectives. Furthermore, although they feel responsible for introducing the topic, they face challenges related to the lack of theoretical and practical support, in addition to family and social taboos, which are intertwined with the late orientation of these contents in the National Common Curricular Base.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise do conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.
BARROS, M. G. F. B. Utilização de jogos didáticos como ferramenta facilitadora na abordagem de temas relacionados à educação sexual. Dissertação (Mestrado em Ensino). Universidade Federal Fluminense. Rio de Janeiro, 2019. Disponível em: https://app.uff.br/riuff/bitstream/handle/1/24546/DISSERTACAO-Marcia-Graminho-Fonseca-Braz-e-Barros.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 12 set. 2023.
BOROTO, I. G.; SENATORE, R. C. M. A sexualidade infantil em destaque: algumas reflexões a partir da perspectiva freudiana. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. esp.2, p. 1339–1356, 2019.
BRASIL. Lei Federal nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Estatuto da Criança e do Adolescente (ECA). Brasília: Portal do Planalto, 1990. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 19 jun. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 11 jun. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais de 1ª a 4ª séries: orientação sexual. Brasília, DF, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/pnld/195-secretarias-112877938/seb-educacao-basica-2007048997/12640-parametros-curriculares-nacionais-1o-a-4o-series . Acesso em: 5 mai. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais de 5ª a 8ª séries: orientação sexual. Brasília, DF, 1998b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/expansao-da-rede-federal/195-secretarias-112877938/seb-educacao-basica-2007048997/12657-parametros-curriculares-nacionais-5o-a-8o-series. Acesso em: 5 mai. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil, v.2. Brasília: MEC/SEF, 1998a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/rcnei_vol1.pdf. Acesso em: 12 set. 2023.
BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria Conjunta nº 13, de 27 de julho de 2022. Protocolo Clínico e Diretrizes terapêuticas da Puberdade precoce central. Brasília: Secretaria de Atenção especializada à Saúde, 2022. Disponível em: https://www.gov.br/conitec/pt-br/midias/protocolos/20220308_portaria-conjunta-no-13-pcdt-puberdade-precoce-central-1.pdf. Acesso em: 5 mai. 2023.
CASTRO, O. et al. Sexualidade no âmbito escolar: ações lúdicas no processo de educação sexual. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista - ENCITEC, Santo Ângelo, v. 12, n. 3, p. 176-190, dez. 2022.
CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A.; SILVA, R. da. Metodologia Científica. 6.ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.
COSTA, L. J. S. Educação sexual no ambiente escolar. Dissertação (Mestrado em Ensino), Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/52150/4/TCM%20-%20Lucas%20%28vers%c3%a3o%20final%29%20LJSC%2012-08.pdf. Acesso em: 3 jul. 2023.
CRIVELARI, M. Trabalhar a sexualidade: guia prático para professores de ensino fundamental. São Paulo: Editora Lua, 2007.
DEVIDE, F. P. et al. Estudos de gênero na educação física brasileira. Motriz, Rio Claro, v.17, n.1, p. 93-103, jan./mar. 2011.
FARIA, I. et al. Elaboração de um jogo didático para o conteúdo sexualidade no ensino fundamental II. Revista Ensaios Pioneiros, Bragança Paulista, Online, v. 6, n. 1, 2023.
FIGUEIRÓ, M. N. D. Sexualidade e afetividade: implicações no processo de formação do educando. In: FIGUEIRÓ, M. N. D. (Org.). Educação sexual: em busca de mudanças. Londrina: UEL, 2009. p. 187-208.
GARCIA, A. M. A orientação sexual na escola: como os professores, alunos e pais percebem a sexualidade e o papel da escola na orientação sexual. Dissertação (Mestrado em Ciências). Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2003.
GONÇALVES, R. C.; PAES, D. C.; FAVORITO, A. P. Educação Sexual nas séries iniciais do Ensino Fundamental: O que educadoras da rede municipal de ensino de Pires do Rio (Goiás) têm a dizer? Multi-Science Journal, Urutaí, v. 1, n. 3, p. 69 - 78, 2018.
MARQUES, M. R. X. O Corpo Humano na escola: Discursos e práticas pedagógicas das professoras dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Dissertação (Mestrado em Ciências). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.
MENEGHETTI, V. Dificuldades relatadas por professores do ensino fundamental na implementação de ações de educação sexual. Dissertação (Mestrado em Ciências, Linguagens, Tecnologias e Cultura). Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Foz do Iguaçu, 2016.
MIZUNUMA, S. Educação científica no ensino fundamental I: a questão da educação sexual. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciência e Tecnologia). Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa- PR, 2017.
NOGUEIRA, N. S. et al. Educação sexual no contexto escolar: as estratégias utilizadas em sala de aula pelos educadores. HOLOS, Natal, vol. 3, p. 319-327, 2016.
OLIVEIRA, L. dos S. Falar sobre “sexo” é proibido professora?: problematizando entendimentos de sexualidade com crianças dos anos iniciais. Dissertação (Mestrado em Educação Ambiental). Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2010.
PELLOSO, S. M.; CARVALHO, M. D. B.; HIGARASHI, I. H. Sexualidade e gênero: um estudo com adolescentes em um município de pequeno porte no Noroeste do Paraná. Acta Scientiarum Health Sciences, Maringá, v. 30, n. 2, p. 113-119, 2008.
SAMPIERI, R. COLLADO, C. F. LUCIO, M. del. P. B. Metodologia de pesquisa. 5.ed. Porto Alegre: Penso, 2013.
SARTORI, T. L. Análise da educação brasileira em face ao estudo da sexualidade: marginalização da educação sexual na BNCC. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 23, n. 00, p. e022001, 2022.
SOUZA, L. da T. et al. Temas contemporâneos transversais: gênero e sexualidade nas aulas de educação física. Repositório Universitário da Anima (RUNA). p. 01-10, 2021. Disponível em: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/21318. Acesso em: 20 jun. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.