Educational Design Research for the development of science educational resources adapted for deaf children

Authors

Keywords:

Science Education. Inclusion. Adapted Educational Resources. Portuguese Sign Language. Educational Design Research.

Abstract

Bearing in mind the need to promote science teaching from the earliest years, guaranteeing equal access to knowledge for all students, a project was developed to adapt educational science resources for deaf children. This paper presents the development cycle of these resources, which was based on three phases that respect the Educational Design Research approach: analysis, where the problem was identified and the theoretical reference framework was built; design and implementation, where the concepts and gestures were identified and validated and the adapted resources were designed and implemented; and evaluation, where the impact of the implementation of the resources was analysed, particularly on the children's learning. The conclusion is that the methodological approach adopted makes an important contribution to inclusive education, particularly in the area of science, ensuring quality learning according to the needs of each context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carolina Batista, Escola Superior de Educação e Ciências Sociais, Instituto Politécnico de Leiria

Mestrado em Educação Especial, domínio cognitivo-motor. Escola Superior de Educação e Ciências Sociais, Instituto Politécnico de Leiria, Portugal. ORCID: https://orcid.org/0009-0009-5030-4946

Patrícia Christine Silva, CIDTFF, Universidade de Aveiro

Doutora em Educação. CIDTFF, Universidade de Aveiro. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4192-2090

Ana Oliveira, Ci&DEI, ESECS, Politécnico de Leiria

Doutoramento em Multimédia em Educação. Escola Superior de Educação e Ciências Sociais, Instituto Politécnico de Leiria, Portugal. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1355-2595

References

CACHAPUZ, António Francisco; PRAIA, João José Marnoto; JORGE, Manuela. Ciência, Educação em Ciência e Ensino das Ciências. Lisboa: Ministério da Educação, 2002.

CARMO, Helena; MARTINS, Mariana; MORGADO, Marta; ESTANQUEIRO, Paula. Programa Curricular de Língua Gestual Portuguesa. Lisboa: Ministério da Educação, 2007.

CARVALHO, Ana Raquel da Silva Cabral de. A mentoria entre pares e o seu impacte no processo de aprendizagem de alunos mentores em modelo mediado pelas tecnologias digitais. Tese (Doutorado em Multimédia em educação), Universidade de Aveiro, Aveiro, 2023. Disponível em: https://ria.ua.pt/handle/10773/36622

Educação em Ciências e Ensino Experimental – Formação de Professores. Lisboa: Ministério da Educação, 2007.

ESHACH, Haim. Science Literacy in Primary Schools and Pre-schools. Dordrecht: Springer, 2006.

FUMAGALLI, Laura. O ensino de ciências naturais no nível fundamental de educação formal: argumentos a seu favor. In: WEISSMANN, Hilda. (Org.). Didática das Ciências Naturais: contribuições e reflexões. Porto Alegre: Artmed, 1998. pp. 13-29.

JACOBSEN, Michele; MCKENNEY, Susan. Educational design research: grappling with methodological fit. Educational technology research and development, v. 72, p. 2743–2762, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s11423-023-10282-5

LAKIN, Liz. Science in the whole curriculum. In: Wynne, H. (Org.) ASE Guide to Primary Science Education. Hatfield: Association for Science Education, 2006. p. 44-56.

LEHTONEN, Daranee; JYRKIÄINEN, Anne; JOUTSENLAHTI, Jorma. A systematic review of educational design research in Finnish doctoral dissertations on mathematics, science, and technology education. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education, v. 7, n. 3, p. 140–165, 2019. Disponível em: https://journals.helsinki.fi/lumat/article/view/1247

LEMOS, Jadenilse Silva de; MENDONÇA, Angela Maria Moreira Canuto; VILELA, Rosana Brandão. Passo a passo: a pesquisa em design educacional para implementar a avaliação docente pelo discente. New Trends in Qualitative Research, v. 17, p. e818–e818, 2023. Disponível em: https://publi.ludomedia.org/index.php/ntqr/article/view/818

MARTINS, Isabel Pinheiro. Educação e Educação em Ciências: Coletânea de textos. Aveiro, Universidade de Aveiro, 2002.

MCKENNEY, Susan; REEVES, Thomas C. Conducting educational design research. London, Routledge, 2012.

MCKENNEY, Susan; REEVES, Thomas C. Educational design research: Portraying, conducting, and enhancing productive scholarship. Medical Education, v. 55, n. 1, p. 82–92, 2020. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/medu.14280

MCKENNEY, Susan; REEVES, Thomas C., Educational Design Research, in: SPECTOR, J. Michael et al (Orgs.). Handbook of Research on Educational Communications and Technology. New York, Springer, 2014, p. 131–140.

NIELSON, Lee Brattland. Necessidades Educativas Especiais na Sala de Aula: Um Guia para Professores. Porto: Porto Editora, 1999.

NIEVEEN, Nienke; FOLMER, Elvira, Formative Evaluation in Educational Design Research, in: PLOMP, Tjeerd; NIEVEEN, Nienke (Orgs.), Educational Design Research - Part A: An introduction, Netherlands: SLO, 2013, p. 152–169.

PEIXINHO, Joana Isabel Pinheiro. Desenvolvimento de um manual escolar digital de estudo do meio: para uma educação em ciências com orientação CTS/PC. Tese (Doutorado em Multimédia em educação), Universidade de Aveiro, Aveiro, 2018. Disponível em: https://ria.ua.pt/handle/10773/24085

PEREIRA, Alda. Educação para a Ciência. Lisboa: Universidade Aberta, 2002.

PLOMP, Tjeerd. Educational Design Research: an Introduction. In: PLOMP, Tjeerd; NIEVEEN, Nienke (Orgs.). Educational Design Research: Part A: An introduction. Nienke Nieveen. Netherlands: SLO, 2013, v. 2, p. 10–51. Disponível em: https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=3026126

REEVES, Thomas C. Design research from a technology perspective. In: Gravemeijer, K., McKenney, S., Nieveen, N.(Org.) Educational Design Research. London, Routledge, 2006, v. 1. Disponível em: https://doi.org/10.4324/9780203088364

SÁ, Patrícia; V. RODRIGUES, Ana Valente. The DBR potencial for the development of digital educational resources for education for sustainability. New Trends in Qualitative Research, v. 20, n. 4, p. e1122, 2024. Disponível em: https://publi.ludomedia.org/index.php/ntqr/article/view/1122

SALEHJEE, Saima; WATTS, Mike. Becoming Scientific–Developing Science across the life-course: Stories and insights for the journey. Cambridge, Scholars Publishing, 2020.

SANTOS, Maria Eduarda Vaz Moniz dos. A cidadania na “voz” dos manuais escolares - O que temos? O que queremos?. Lisboa: Livros Horizonte, 2001.

SARMENTO, Fátima; SOUSA, Ana; DIAS, Óscar; BONANÇA, Mário. Manual de atividade física adaptada para pessoas com Surdez. Lisboa: Ministério da Saúde – Direção Geral da Saúde, 2023.

TAVARES, Rita Flávia Veiga. Aplicação móvel para educação em ciências integrando um framework de exploração de dados educacionais. Tese (Doutorado em Multimédia em educação), Universidade de Aveiro, Aveiro, 2021. Disponível em: https://ria.ua.pt/handle/10773/31037

TENREIRO-VIEIRA, Celina. O Ensino das Ciências no Ensino Básico: Perspectiva Histórica e tendências actuais. Psicologia, Educação e Cultura, v. 6, n. 1, p. 185-201, 2002.

TURUCZ, Emilia; TRUTA, Sorana Teodora; PAȘCA, Maria Dorina; et al. Educational design research, an innovative method to investigate virtual reality applications in disaster management training programs. Acta Marisiensis - Seria Medica, v. 67, n. 1, p. 47–54, 2021. Disponível em: https://sciendo.com/article/10.2478/amma-2021-0003

Published

2025-07-07

How to Cite

BATISTA, Carolina; SILVA, Patrícia Christine; OLIVEIRA, Ana. Educational Design Research for the development of science educational resources adapted for deaf children. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, [S. l.], p. e025006, 2025. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/revin/article/view/2190. Acesso em: 13 sep. 2025.