Listening to the students in an investigative activity of a physics class
Keywords:
Physics Education. Investigative Activities. Scientific Literacy. STS Approach.Abstract
This paper analysis verbal interactions of high school students during an investigative activity about the general properties of magnets, which was structured using a STS (Science, Technology and Society) approach. The objective was to identify whether, when given the proper conditions to solve an experimental problem involving a physical knowledge, the students are capable to structure their own causal explanations of observed events. From transcriptions of video and audio recordings made in classrooms, some episodes were selected and the verbal interactions of the students were analyzed, whilst seeking for indicators that demonstrate whether scientific literacy was achieved.
Downloads
References
AZEVEDO, M. C. P. S. Ensino por Investigação: Problematizando as Atividades em Sala de Aula. In: CARVALHO, A. M. P. (Org.). Ensino de Ciências: unindo a pesquisa e a prática. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004.
CAPPECHI, M. C. V. M.; CARVALHO, A. M. P. Atividade de laboratório como instrumento para a abordagem de aspectos da cultura científica em sala de aula. Pro-Posições, Campinas, v. 17, n. 1, 2006.
CARVALHO, A. M. P. Produção do conhecimento científico pelos alunos em aulas de ciências. In: IV Encontro Nacional de Ensino de Ciências. Bauru, SP, pp. 1-8, 2003.
CARVALHO, A. M. P. Metodologia de pesquisa em ensino de Física: uma proposta para estudar os processos de ensino e aprendizagem. Anais do IX Encontro de Pesquisa em Ensino de Física, Jaboticatubas, MG, 2004.
CARVALHO, A. M. P. Ensino de ciências: unindo a pesquisa e a prática. São Paulo: Pioneira, 2006.
CARVALHO, A. M. P. Uma metodologia de pesquisa para estudar os processos de ensino e aprendizagem em salas de aula. In: SANTOS, F. M. T.; GRECA, I. M. (Org.). A pesquisa em ensino de Ciências no Brasil e suas metodologias. Ed. Unijuí, pp. 13-48, 2007.
CARVALHO, A. M. P.; GIL-PÉREZ, D. Formação de professores de Ciências. São Paulo: Cortez, 1993.
CARVALHO, A. M. P.; SASSERON, L. H. Ensino e aprendizagem de Física no Ensino Médio e a formação de professores. Estudos Avançados, vol. 32, n. 94, pp. 43-55, 2018.
CARVALHO, A. M. P.; VANNUCCHI, A. I.; BARROS, M. A.; GONÇALVES, M. E. R.; REY, R. S. Compreendendo o papel das atividades no ensino de Ciências. In: Ciências no Ensino Fundamental: o Conhecimento Físico, Ed. Scipione, pp. 19-25, 2005.
CRUZ, S. M. S. C.; ZYLBERSZTAJN, A. O enfoque ciência, tecnologia e sociedade e aprendizagem centrada em eventos. In: PIETROCOLA, M. (Org.). Ensino de Física. Florianópolis: Ed. da UFSC, pp. 171-196, 2001.
DRIVER, R.; ASOKO, H.; LEACH, J.; MORTIMER, E.; SCOTT, P. Constructing scientific knowledge in the classroom. Educational Researcher, vol. 23, n. 7, pp. 5-12, 1994.
JIMÉNEZ-ALEIXANDRE, M. P.; BUSTAMENTE, J. D. Discurso de aula y argumentación en la classe de ciencias: cuestiones teóricas y metodológicas. Enseñanza de las Ciencias. Barcelona, vol. 21, n. 3, pp. 359-370, 2003.
JIMÉNEZ-ALEIXANDRE, M. P.; RODRIGUEZ, A. B.; DUSCHL, R. A. Doing the lesson or doing science: argument in high school genetics. Science Education Hoboken, vol. 84, pp. 757-792, 2000.
KRASILCHIK, M. Ensinando Ciências Para Assumir Responsabilidades Sociais. Revista de Ensino de Ciências, n. 14, pp. 8-10, 1985.
LEMKE, J. L. Aprender a hablar ciencia, Barcelona: Paidós, 1997.
LEMKE, J. L. Multiplying meaning: visual and verbal semiotics in scientific text. In: MARTIN, J. R. E.; VEEL, R. (Org.). Reading Science: funcional perspectives on discourses of Science. London: Routledge, pp. 87-113, 1998.
LUDKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em Educação: Abordagens qualitativas. Editora pedagógica e universitária, EPU, São Paulo, SP. 1986.
MACHADO, V. F.; SASSERON, L. H. As perguntas em aulas investigativas de Ciências: a construção teórica de categorias. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, vol. 12, n. 2, 2012.
MALDANER, O. A.; ZANON, L. B.; AUTH, M. A. Pesquisa sobre Educação em ciências e formação de professores. In: SANTOS, F. M. T.; GRECA, I. M. (Org.). A Pesquisa em Ensino de Ciências no Brasil e suas Metodologias. Ijuí: Ed. Unijuí, pp. 49-88, 2007.
MARTINS, I.; OGBORN, J.; KRESS, G. Explicando uma explicação. Ensaio. Pesquisa em Educação em Ciências, vol. 1, n. 1, 1999.
MOREIRA, H. Critérios e estratégias para garantir o rigor na pesquisa qualitativa. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, vol. 11, n. 1, pp. 405-424, 2018.
PENHA, S. P. A Física e a Sociedade na TV. Dissertação (Mestrado) - Curso de Ensino de Ciências e Matemática, CEFET-RJ, Rio de Janeiro, 2006.
PENHA, S. P. A Física e a Sociedade na TV. In: VIANNA, D. M. (Org.). Novas Perspectivas para o Ensino de Física: Proposta para uma formação cidadã centrada no enfoque Ciência, Tecnologia e Sociedade - CTS. Rio de Janeiro: Gráfica UFRJ, pp. 31-116, 2008.
PENHA, S. P.; CARVALHO, A. M. P.; VIANNA, D. M. Laboratório didático investigativo e os objetivos da enculturação científica: análise do processo. Revista de Educação, Ciência e Matemática, vol. 2, n. 2, 2015.
PEREIRA, B. B. Experimentação no ensino de ciências e o papel do professor na construção do conhecimento. Cadernos da Fucamp, v. 9, n. 11, 2010.
SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. Almejando a alfabetização no ensino fundamental: a proposição e a procura de indicadores do processo. Investigações em Ensino de Ciências, vol. 13, n. 3, pp. 333-352, 2008.
SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. Construindo argumentação na sala de aula: a presença do ciclo argumentativo, os indicadores de alfabetização científica e o padrão de Toulmin. Ciência & Educação, vol. 17, n. 1, pp. 97-114, 2011.
TAO, P. K.; GUNSTONE, R. F. The process of conceptual change in force and motion during computer-supported physics instruction. Journal of Research in Science Teaching, New York, vol. 36, n. 7, pp. 859-882, 1999.
VIANNA, D. M.; BERNARDO, J. R. R. Temas para o Ensino de Física com abordagem CTS (Ciência, Tecnologia e Sociedade). Bookmakers Ed., Rio de Janeiro, 2012.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.