The Proximal development zone (ZDP) as source of analysis for a science learning problem

Authors

  • Marcos Vinícios Rabelo Procopio Universidad Castilla-la Mancha
  • Leandra Vaz Fernandes Catalino Procopio Universidad Autónoma de Madrid
  • Raquel A. Marra da Madeira Freitas Pontifícia Universidade Católica de Goiás

Keywords:

ZDP; Sciences; Physics; Learning; University Failure

Abstract

The present investigation intends to know the level of real development of the students of Physics when entering the university and to understand in the light of the fundamentals of the ZDR of Vygotsky how the proximal development occurs with more experienced pairs. The exploratory and transversal investigation was carried out in two stages. As a sample we had 24 academics from the 1st period of Physics, plus 12 from the last semesters to act as more experienced pairs. It was concluded that the students' real knowledge is below expectations and that the experience of a more experienced couple actively collaborates in the expansion of the student's real level of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Vinícios Rabelo Procopio, Universidad Castilla-la Mancha

Físico (PUC/GO), Mestrado em Ciências e Matemática (UFG), Doutor (PUC/GO). Docente na Universidad Castilla-la Mancha (UCLM)/España.

ORCID: 0000-0002-5426-7785

Leandra Vaz Fernandes Catalino Procopio, Universidad Autónoma de Madrid

Pedagoga (PUC/GO), Mestrado em Psicologia da Educação (Universidade de Coimbra), Doutora em Educação (Universidade de Aveiro). Docente na Universidad Autónoma de Madrid (UAM) e Universidad Complutense de Madrid (UCM) Espanha.

ORCID: 0000-0001-9163-7266

Raquel A. Marra da Madeira Freitas, Pontifícia Universidade Católica de Goiás

Doutora em Educação (Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho); Professora Adjunta do Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-Goiás). ORCID. https://orcid.org/0000-0003-2621-8107

References

ALMEIDA, et al. Democratização do acesso e do sucesso no ensino superior: uma reflexão a partir das realidades de Portugal e do Brasil. Avaliação. Campinas e Sorocaba, SP, 17 (3), p. 899-920, nov. 2012.

ALMEIDA, L. S. Transição, adaptação acadêmica e êxito escolar no ensino superior. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación. Coruña, Espanha, v. 14, n. 2, p. 203-215, 2007.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

CHARLOT, Bernard. A pesquisa educacional entre conhecimentos, políticas e práticas: especificidades e desafios de uma área de saber. Universidade Paris 8, França e Organização da Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura (UNESCO)- Brasil, 2006.

CHARLOT, Bernard. Relação com o saber, formação de professores e globalização: questões para a educação hoje. Porto Alegre: Artmed, 2005.

CHAMORRO-PREMUZIC, Tomas; FURNHAM, Adrian. Personality, intellgence and approaches to learning as predictors of academic performance. Educational Psychology, Memphis, TN, n. 26, 769 – 779, 2008.

CHAMORRO-PREMUZIC, T.; FURNHAM, A. Personality, intellgence and approaches to learning as predictors of academic performance. Educational Psychology, Memphis, TN, (26), 769 – 779, 2008. Charlot, Bernard. Da relação com o saber: Elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed. Trad. Bruno Magne, 2000.

CRESWELL, J. W. Projeto de Pesquisa: método qualitativo, quantitavio e misto. 2 ed. Artmed/Bookman. Traduçao Luciana de Oliveria da Rocha, 2007.

ELKONIN, D. Sobre el problema de la periodização do desenvolvimento psiquico na infancia. . Em M. Shuare (Org.), La psicologia evolutiva e pedagógica en la URSS - Antologia (pp. 104-124). Moscou: Progresso, 1987.

FRIEDRICH, M. O Programa Nacional de Inclusão de Jovens-PROJOVEM: Uma análise entre o proposto e o vivido em Goiânia,Ano de Obtenção: 2009.

HORA, K. E. R.; MESQUITA, G. G. M.; GOMES, R. B. Análise das Reprovações Discentes no Curso de Engenharia Ambiental e Sanitária da Universidade Federal de Goiás. Revista Eletrônica de Engenharia Civil, volume 14, Nº 1, 66 – 82, 2018.

LAKATOS, E. M; MARCONI, M. DE A.. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo, Atlas, 2003.

MARTINS , J.; BICUDO, M. A pesquisa qualitativa em psicologia. São Paulo: Centauro, 2005.

MARRA, R. A. Formaçao de conceitos na aprendizagem escolar e atividade de estudo como forma básica para a organizaçao do ensino. Revista Educativa, Goiânia, v. 19, n. 2, p. 388-418, maio/ago. 2016.

O’CONNOR, M.; PAUNONEN, S.. Big five personality predictors of post-secondary academic performance. Personality and individual differences, Washington, DC, 43, p. 971–990, 2007.

PASSOS, F. G. DOS; VICHI, C.; DUARTE, F. R.; SOUSA, G. M. C. DE; TELES, R. DE S.; SANTOS, V. M. L. DOS. Diagnóstico sobre a reprovação nas disciplinas básicas dos cursos de engenharia da UNIVASF. XXXV Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia. Anais. 2007.

POZO, J. I.; CRESPO, G. M. A. Aprender y Enseñar Ciencia: Del Conocimiento Cotidiano al Conocimiento Científico. Madrid/ ESP., 1998.

PROCÓPIO, M. V. R.. Fracasso Universitário: um estudo sobre a permanência dos acadêmicos do curso de Física. 190 f. Tese (doutorado) -- Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Programa de Doutorado em Educação, Goiânia, 2014.

RICHARDSON, R. (coord.) et al. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 1989.

SILVA, A. C; CORREA, C. S.; COELHO, D. A.; DA SILVA NETO, D. T.; FERRAZ, L.; XAVIER, M. M.; REIS, R. S.; ROCHA, F. A.; SANTOS, P. A. Análise dos Índices de Reprovação nas Disciplinas de Cálculo I e AVGA do Curso de Engenharia Elétrica do Instituto Federal da Bahia de Vitória da Conquista. XIV International Conference on Engineering and Technology Education, 28 de fevereiro – 02 de março, 2016, Salvador, Brasil.

VILLANI, A.; PACCA, J.L.A. Atualização de professores de física no Brasil: por que? como? quando? para quem? In: REUNIÃO LATINO AMERICANA DE ENSINO DE FÍSICA, 5., Gramado, Brasil, 1992. Atas. Porto Alegre: IF-UFRGS, 1992. p.75-93.

VYGOTSKY, L. S. (1967). Play and its role in the mental development of the child. Soviet Psychology, 5(3), 6-18.

VYGOTSKY, L. S. The problem of age (M. Hall, Trans.). In R. W. Rieber (Ed.), The collected works of L. S. Vygotsky: (Vol. 5. Child psychology) (pp. 187-205). New York: Plenum Press. (Original publicado em 1933-1934), 1998b.

VYGOTSKY, L. S. Infancy (M. Hall, Trans.). In R. W. Rieber (Ed.), The collected works of L. S. Vygotsky: (Vol.5. Child psychology) (pp. 207-241). New York: Plenum Press. (Original publicado em 1933-1934), 1998a.

VYGOTSKY, L.S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Organizadores Michel Coel et al. 7.ed. São Paulo: Martins Fontes. Tradução José Cipolla Neto, Luis Silveira Menna Barreto e Solange Castro Afeche, 2007.

Published

2020-08-02

How to Cite

PROCOPIO, M. V. R.; PROCOPIO, L. V. F. C.; FREITAS, R. A. M. da M. The Proximal development zone (ZDP) as source of analysis for a science learning problem. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, [S. l.], v. 1, p. e020010, 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/revin/article/view/95. Acesso em: 22 nov. 2024.