The different culture in the Monastery of Santa Maria de Alcobaça and the University in Portugal

Authors

  • Camila Gomes de Oliveira Verdade Programa de Pós-Graduação em Educação
  • Terezinha Oliveira Universidade Estadual de Maringá
  • Viviane da Silva Batista Unespar

Keywords:

Monastery. University. Portuguese kingdom. History of Education.

Abstract

This study examines the formation of monasteries in Portugal during the 13th and 14th centuries as institutions of knowledge, with a specific focus on the Monastery of Santa Maria de Alcobaça, which played a role in the emergence of the university in Portugal. The primary source is the Chronicle of the Order of Friars Minor, written by Marcos de Lisboa. Monasteries are relevant for the education of individuals and the preservation of the history of the university in Portugal. The study follows the principles of social history and long-term analysis, enabling a comprehensive understanding of the institution within the field of the history of education.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Gomes de Oliveira Verdade, Programa de Pós-Graduação em Educação

Mestranda em Educação. Universidade Estadual de Maringá. Orcid: http://orcid.org/0000-0002-4032-5059

Terezinha Oliveira, Universidade Estadual de Maringá

Doutora em História/Unesp, Pós-Doutora em História e Filosofia da Educação/FEUSP. Profª. Titular do Depart. de Fundamentos da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação/UEM-Pr. Bolsista de Produtividade 1C/CNPq. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-5349-1059

Viviane da Silva Batista, Unespar

Doutora em Educação/UEM. Profª. do Colegiado de Pedagogia da Universidade Estadual de Paraná/Unespar - Campus Paranavaí. Orcid: https://orcid.org/0000-0003-2126-7778

References

Referências

Fontes

NUNES, J. Crónica da Ordem dos Frades Menores (1209-1285). Coimbra: Imprensa da universidade, 1918.

Estudos

BATISTA, V. S. Uma análise do ensino no século XIII a partir de um estudo da obra clássica o Romance da Rosa. 2016. 212 f. Tese. Doutorado em Educação. Universidade Estadual do Paraná campus Paranavaí, Paranavaí, 2016.

BLOCH, M. L. B. Apologia da história, ou, O ofício do historiador. Trad. André Talles. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.

BOVOLIM, Z. Z. C. P.; SILVA, S. C. L. A educação monástica no século X. In: VI JORNADA DE ESTUDOS ANTIGOS E MEDIEVAIS, 34., 2007, Maringá. Anais...Maringá: HUMA MULTIMÍDIA, 2007.

BRAUDEL, F. História e ciências sociais. 6. ed. Lisboa: Editorial Presença, 1990.

CAMACHO, V. M. A questão da “clericalização” da Ordem dos Frades Menores na primeira metade do século XIII. In: XVII Encontro de História da Anpuh-Rio, 2016. Anais... Rio de Janeiro, 2016, p.1-9.

DAWSON, C. Criação do Ocidente: A religião e a civilização Medieval. 1 ed. São Paulo: Realizações, 2016.

DIEL, P, F. As escolas dos mosteiros medievais: dinâmica social, didática e pedagogia. Educação Unisinos, v. 21, n. 3,2017.

GOMES, S. A. Entre Memória e História: os primeiros tempos da Abadia de Santa Maria de Alcobaça (1152-1215). Revista de História da Sociedade e da Cultura, v. 2, 2002. p.187- 256.

GONÇALVES, C. C. Escola de Alcobaça. Revista Lusófona de humanidades e tecnologias, n. 10, p. 92-96, 2006. Disponível em: <https://recil.grupolusofona.pt/bitstream/10437/2581/1/1276-4490-1-PB.pdf>. Acesso em: 05 jan. de 2023.

GUARALDO, L. A. N. A reforma da universidade de Coimbra no reinado de D. João III na sua relação com a expansão da fé católica. 2018. 264 f. Tese. Doutorado em Educação. Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2018.

JANOTTI, A. Origem da Universidade. 2. ed. São Paulo: edusp, 1992.

JOSEPH, M. O Trivium: as artes liberais da lógica, gramática e retórica: entendendo a natureza e a função da linguagem. São Paulo: É realizações, 2008.

LE GOFF, J. Documento/Monumento. In: História e Memória. Campinas, SP: Editora Unicamp, 1990.

LE GOFF, J. Uma longa Idade Média. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.

MATTOSO, J. Universidade Medieval Portuguesa. Lisboa: Edições Cosmos, 1997.

NASCIMENTO, L. A; COSTA, C. J. História da Universidade de Coimbra nos séculos XIII, XIV e XV e sua relação com as universidades medievais. In: VII Jornada de Estudos Antigos e Medievais VI Ciclo de Estudos Antigos e Medievais do PR e SC, 2008. Anais… Maringá, 2008. p.1-21. Disponível em: <http://www.ppe.uem.br/jeam/anais/2008/pdf/c013.pdf>. Acesso: 11. jan. 2023.

NETO, D. M. A Visão de José Mattoso Sobre A Cultura Monástica Em Portugal Nos Séculos IX a XII. Revista Científica FacMais, Lisboa, v.III. n.1, p. 67-69, 2013. Disponível em: <https://revistacientifica.facmais.com.br/wp-content/uploads/2013/05/2.-A-VIS%C3%83O-DE-JOS%C3%89-MATTOSO-SOBRE-A-CULTURA-MON%C3%81STICA-EM-PORTUGAL-NOS-S%C3%89CULOS-IX-A-XII-Dirceu-Marchini-Neto.pdf>. Acesso: 11 jan. 2023.

NUNES, R. A. C, História da Educação na Idade Média. 2 ed. Campinas SP: Kírion, 2018.

OLIVEIRA, T. Um estudo de virtudes sociais segundo Tomás de Aquino. Educação e Filosofia Uberlândia, v. 29, n. 58, p. 725 - 743, jul./dez. 2015.

RUSSELL, B. História da Filosofia Ocidental. São Paulo: Companhia Editora Nacional, São Paulo, 1969.

SARACHE, M. V. D. Dinis e a origem da universidade de Portugal. In: XI Congresso Nacional de Educação EDUCERE, 2013. Anais... Curitiba, 2013.

p. 22422-22430.

TEODORO, L. Alves. A escrita do passado entre monges e leigos Portugal – séculos XIV e XV. São Paulo: UNESP, 2012. Disponível em: <http://books.scielo.org/id/cxpqd> Acesso em: 28 de mar. 2023.

Published

2023-06-01

How to Cite

VERDADE, C. G. de O.; OLIVEIRA, T.; BATISTA, V. da S. The different culture in the Monastery of Santa Maria de Alcobaça and the University in Portugal. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 8, p. e023010, 2023. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/1044. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)