teachers training in pedagogy course

specialization or generalization?

Authors

  • Jonathan Rosa Moreira Centro Universitário Projeção
  • Maria Sunes Pereira de Jesus Centro Universitário Projeção
  • José Sérgio de Jesus Centro Universitário Projeção

Keywords:

Pedagogy. National Curricular Guidelines. Teacher training.

Abstract

The study aims to verify how the training in the Pedagogy Course prepares the teacher to act in Early Childhood Education. Four dimensions were defined for the research: structure of the Pedagogy Course, epistemological preparation, didactic-pedagogical training and performance in service fields and school support in school and non-school environments. The methodological approach is mixed with content analysis of interviews and analysis of variance of the means between the groups studied. The Pedagogy Course supports a general education, with some weaknesses both for teaching and for acting in other spaces outside the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jonathan Rosa Moreira, Centro Universitário Projeção

Doutor em Ciência da Informação. Centro Universitário Projeção

Maria Sunes Pereira de Jesus, Centro Universitário Projeção

Centro Universitário Projeção

José Sérgio de Jesus, Centro Universitário Projeção

Centro Universitário Projeção

References

DINIZ, Margareth; NUNES, Célia (organizadores). Professor/a:profissão, condição e formação. Brasília: Liber Livro, 2013.

KINCHELOE, Joe L. A formação do professor como compromisso político. Porto Alegre: Artmed, 1997.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos, para quê? São Paulo: Cortez, 1996.

______. Adeus professor, adeus professora?: novas exigências educacionais e profissão docente. São Paulo: Cortez, 2011.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Resolução CNE/CP nº 1, de 15 de maio de 2006. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura.

MIZUKAMI, Maria das Graças Nicoletti et al Escola e aprendizagem da docência: processos de investigação e formação. São Carlos: EduFSCar, 2002.

PERRENOUD, Philippe. A prática reflexiva no ofício do professor: profissionalização e razão pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2002.

PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. A formação do professor: reflexões, desafios, perspectivas. In: BRUNO, Elaine Bambini Gorgueira et al. O coordenador pedagógico e a formação docente. São Paulo: Edições Loyola, 2000.

RAMALHO, Betânia Leite; NUNES, Cláudio Pinto; CRUSOÉ, Nilma Margarida de Castro (org.). Formação para a docência profissional: saberes e práticas pedagógicas. Brasília: Liber Livro, 2014.

SANTOS, Akiko; SUANNO, João Henrique; SUANNO, Marilza Vanessa Rosa (organizadores). Didática e formação de professores: complexidade e transdisciplinaridade. Porto Alegre: Sulina, 2013.

SÍVERES, Luiz. Os processos de aprendizagem na formação e profissionalização docente. Interação. Revista da Faculdade de Educação, UFG – Goiânia FE/PPGE/UFG, v. 38, n. 3, set/dez/2013.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis/RJ: Vozes, 2012.

Published

2019-09-05

How to Cite

MOREIRA, J. R.; JESUS, M. S. P. de; JESUS, J. S. de. teachers training in pedagogy course: specialization or generalization?. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 4, n. 3, p. 3–33, 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/127. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos