The assessment of learning with Bologna

of intents in to practices in the initial teachers training

Authors

  • Carlos Alberto Ferreira Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro

Keywords:

Bolonha Process; Initial training of teachers; Learning Assessment

Abstract

The Bologna process required, concerning the initial teacher training, the use of active teaching and learning methods for students, based on analysis and decision-making situations or problems of the professional reality. For that, this training has to provide future teachers the acquisition of personal, relational and professional skills. Also, it is required that the evaluation of these different learnings cannot be exclusively summative and based on written tests; it is necessary to diversify the assessment tools and, above all, make it formative and capable of forming students. Only then it is possible to evaluate the complex learning and difficulties that students will show, regulating the learning process. In this context, we tried to understand the evaluation practices of teachers of the 1st Cycle of Basic Education at the University of Tras-os-Montes and Alto Douro that train future teachers. The use of a qualitative research of exploratory nature has been showing to be adequate and has been implemented by document analysis and interviews. Through this study we have observed that these learning assessment practices are also characterized by the predominance of summative assessment procedures, although the teachers participating in the study seek, in a not systematic and structured way, implement some procedures of the practice of formative assessment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Alberto Ferreira, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro

Doutor em Educação, na especialização em Desenvolvimento Curricular, pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, pesquisador do centro de investigação em educação da Universidade do Minho

References

ALLAL, L. Estratégias de avaliação formativa: concepções psicopedagógicas e modalidade de aplicação. In: ALLAL, L.; CARDINET, J.; PERRENOUD, P. A avaliação formativa num ensino diferenciado. Coimbra: Almedina, 1986. p. 175-209.

ALONSO, L. Questões críticas acerca da construção de um currículo formativo integrado. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE EDUCAÇÃO PRÉ-ESCOLAR E PRIMEIRO CICLO, 1, 2005. Anais... Aveiro: Universidade de Aveiro, 2005, p. 1-17.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1995.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.

BROWN, S.; PICKFORD, R. Evaluación de habilidades y competências en Educación Superior. Madrid: Narcea Ediciones, 2013.

CORTESÃO, L. Formas de ensinar, formas de avaliar: breve análise de práticas correntes de avaliação. In: ABRANTES, P.; ARAÚJO, F. (Coord.). Reorganização curricular do ensino básico: avaliação das aprendizagens, das concepções às práticas. Lisboa: Ministério da Educação- Departamento da Educação Básica, 2002. p. 37-42.

DECLARAÇÃO de Bolonha. In: SERRALHEIRO, J. P. (Org.). O Processo de Bolonha e a formação dos educadores e professores portugueses. Porto: Profedições; Jornal A Página, 2005. p. 171-174.

FERNANDES, S. R.; FLORES, M. A.; LIMA, R. M. A aprendizagem baseada em projetos interdisciplinares: avaliação do impacto de uma experiência no ensino de engenharia. Avaliação: Revista de Avaliação da Educação Superior, Sorocaba, v. 15, n. 3, p. 59-86, 2010.

FERREIRA, C. A. A avaliação no quotidiano da sala de aula. Porto: Porto Editora, 2007.

FERREIRA, C. A. Uma abordagem à avaliação das aprendizagens na formação de professores no contexto de Bolonha. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Sorocaba, v. 18, n. 3, p. 685-707, 2013.

FIGARI, G. Avaliar: que referencial? Porto: Porto Editora, 1996.

GHIGLIONE, R.; MATALON, B. O inquérito: teoria e prática. Oeiras: Celta, 1992.

LIMA, J. Á. Ética na investigação. In: LIMA, J. Á.; PACHECO, J. A. (Orgs.). Fazer investigação: contributos para a elaboração de dissertações e teses. Porto: Porto Editora, 2006. p. 127-159.

MARINHO, P.; LEITE; C.; FERNANDES, P. A avaliação da aprendizagem: um ciclo vicioso de “Testinite”. Estudos de Avaliação Educacional, São Paulo, v. 24, n. 55, p. 304-334, 2013.

MORGADO, J. C. O processo de Bolonha e ensino superior num mundo globalizado. Educação & Sociedade, v. 30, n. 106, p. 37-62, 2009.

PACHECO, J. A. Discursos e lugares das competências em contextos de educação e formação. Porto: Porto Editora, 2011.

PASTOR, V. M. L. Evaluación formativa y compartida en educación superior: propuestas, técnicas, instrumentos y experiencias. 2ª ed. Madrid: Narcea Ediciones, 2010.

PERRENOUD, P. Não mexam na minha avaliação! Para uma abordagem sistémica da mudança pedagógica. In: ESTRELA, A.; NÓVOA, A. (Org.). Avaliações em educação: novas perspectivas. Porto: Porto Editora, 1993. p. 171-191.

PERRENOUD, P. Porquê construir competências a partir da escola? Desenvolvimento da autonomia e luta contra as desigualdades. Porto: Edições Asa, 2001.

PONTE, J. P. O processo de Bolonha e a formação inicial de professores em Portugal. In: SERRALHEIRO, J. P. (Org.). O processo de Bolonha e a formação dos educadores e professores portugueses. Porto: Proedições; Jornal A Página, 2005. p. 63-73.

ROLDÃO, M. do C. Educação básica e currículo: perspectivas para a sociedade do 3º Milénio. In: DUARTE, J. B. (Org.). Igualdade e diferença numa escola para todos. Lisboa: Edições Universitárias Lusófonas, 2002. p. 45-64.

SANTAMARIA, J. S. Evaluación de los aprendizajes universitários: una comparación sobre sus possibilidades y limitaciones en el Espacio Europeo de Educación Superior. Revista de Formación y Inovación Educativa Universitaria, Vigo, v. 4, n. 1, p. 40-54, 2011.

SIMÃO, A. M. V. Reforçar o valor regulador, formativo e formador da avaliação das aprendizagens. Revista de Estudos Curriculares, Gualtar, v. 3, n. 2, p. 265-289, 2005.

SIMÃO, J. V.; SANTOS, S. M.; COSTA, A. de A. Ambição para a excelência: a oportunidade de Bolonha. Lisboa: Gradiva, 2005.

SOUSA, A. B. Investigação em educação. Lisboa: Livros Horizonte, 2005.

VALVERDE, J.; REVUELTA, F. I.; FERNANDÉZ, M. R. Modelos de evaluación por competencias a través de un sistema de gestión de aprendizaje. experiencias en la formación inicial del profesorado. Revista Iberoamericana de Educación, 60, p. 51-62, 2012.

ZABALZA, M. Planificação e desenvolvimento curricular na escola. Porto: Edições Asa, 1992.

Published

2017-03-01

How to Cite

FERREIRA, C. A. The assessment of learning with Bologna: of intents in to practices in the initial teachers training. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 2, n. 1, p. 7–26, 2017. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/1281. Acesso em: 15 may. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.