An analysis of themes from dissertations defended in the research line of teaching training and pedagogical practices in professional education of PPGEP/IFRN (2015 – 2016)

Authors

  • Adriana Aparecida de Souza
  • Ana Lúcia Sarmento Henrique PPGEP-IFRN

Keywords:

Research in Professional Education. Academic production. Masters dissertation. Teacher Training and Pedagogical Practices.

Abstract

This article analyzes the dissertations defended in the Postgraduate Program in Professional Education PPGEP – IFRN. To discuss the thematic approaches of the investigations carried out in the line of research: Teacher Training and Pedagogical Practices. The dissertations defended were analized the in the period between June 2015 and December 2016, referring to this line. The results show 12 productions that meet the descriptors of the above research line. It is considered that the production analyzed reflects how the implementation of this Program has taken place by the specific approaches of already developed researches that bring discussions about: teacher training processes and pedagogical practices developed in professional education field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Aparecida de Souza

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2005), mestrado em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2008) e doutorado em Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2013). Atualmente é Pós Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Educação Profissional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte.

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6933-1121

Ana Lúcia Sarmento Henrique, PPGEP-IFRN

Doutora, PPGEP-IFRN

References

ALIANÇA, Priscila Tiziana Seabra Marques da S. O caminho feito ao andar: itinerários formativos do professor bacharel no Ensino Médio Integrado Natal – RN 2016, 139 f. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional). Natal: PPGEP/IFRN. 2016.

ANDRADE, Maria Adilina Freire Jerônimo de. O currículo do curso de Comércio – PROEJA do IFRN / Campus NATAL-Zona Norte: identificando avanços, analisando dificuldades. 2016, p.131f. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional). Natal: PPGEP/IFRN, 2016.

ASSIS, Sandra Maria de. Práticas Pedagógicas de Docentes de Ciências Humanas no Curso Técnico integrado em Informática do IFRN – Campus Caicó. 2015, f. 121p. Dissertação (mestrado em Educação Profissional). Natal: PPGEP/IFRN, 2015.

CAVALCANTI, Vanessa Oliveira de Macêdo. A produção do conhecimento sobre educação profissional no portal de periódicos da CAPES: a configuração do campo científico. 2016, p. 109f. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional). Natal: PPGEP/IFRN, 2016

LIMA, Aline Cristina da Silva. Ensino de História no Curso Técnico de Nível Médio Integrado de Turismo: do CEFET/RN ao IFRN – Campus Natal/Central (2005-2011).2015, f. 117p. Dissertação (mestrado em Educação Profissional). Natal: PPGEP/IFRN, 2015.

LUSTOSA, Wigna Eriony Aparecida de Morais. O currículo da licenciatura em espanhol – do CEFET-RN ao IFRN: (des)nexos com a educação profissional. 2016, p 110f. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional). Natal: PPGEP/IFRN, 2016.

MEGID NETO, J. (Coord.). O ensino de ciências no Brasil: catálogo analítico de teses e dissertações, 1972-1995. Campinas: UNICAMP, 1998

______. Tendências da pesquisa acadêmica sobre o ensino de ciências no nível fundamental. 1999. 365 f. Tese (Doutorado) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1999.

______. Três décadas de pesquisas em educação em ciências: tendência de teses e dissertações. In: NARDI, R. Pesquisa em ensino de ciências no Brasil: alguns recortes. São Paulo: Escrituras, 2007. p. 341-355.

NARDI, R. A área de ensino de ciências no Brasil: fatores que determinam sua constituição e suas características segundo pesquisadores da área. In: ______. Pesquisa em ensino de ciências no Brasil: alguns recortes. São Paulo: Escrituras, 2007. p. 257-412.

MINAYO, M. C. Pesquisa social: teoria, método e criatividade.17. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

OLIVEIRA, João Paulo de. Tecnologia social na Educação Profissional e Tecnológica: perspectivas da formação do Curso Técnico Integrado em Informática do IFRN - Campus Mossoró. 2015, f. 133p. Dissertação (mestrado em Educação Profissional). Natal: PPGEP/IFRN, 2015.

PAULA, Joaracy Lima de. Educação ambiental como elemento necessário à formação humana integral: trilhando caminhos possíveis na educação profissional. 2016, 194 f. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional). Natal: PPGEP/IFRN, 2016.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrar é humano! Autobiografar é um processo civilizatório. In: PASSEGGI, Maria da Conceição; SILVA, Vivian Batista (Org.). Invenções de vida, compreensão de itinerários e alternativas de formação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.

PLATAFORMA SUCUPIRA. Disponível em: <https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/>. Acesso em novembro de 2016.

PORTAL MEMORIA. REPOSITÓRIO INSTITUCIONAL DO IFRN. Disponível em: <https://memoria.ifrn.edu.br/>. Acesso em: nov. 2017

PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO PROFISSIONAL. Disponível em: <http://portal.ifrn.edu.br/ensino/ppgep>. Acesso em: nov. 2016.

RODRIGUES, Iaponira da Silva. Trajetórias acadêmica e profissional de professores licenciados do Campus Parnamirim (IFRN): saberes e práticas docentes no Ensino Médio Integrado. 2016. 141f. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional). Natal: PPGEP/IFRN, 2016.

SILVA, Luzinete Moreira da. Práticas Pedagógicas Significativas no Curso de Edificações PROEJA do IF Sertão PE Campus Petrolina. 2015, f. 105p. Dissertação (mestrado em Educação Profissional). PPGEP/IFRN, Natal, 2015a.

SILVA, Silvia Helena dos Santos Costa e. Quando engenheiros tornam-se professores: trajetórias formativas de docentes do curso de Engenharia Elétrica (IFPB/ JOÃO PESSOA). 2015, f. 150p. Dissertação (mestrado em Educação Profissional). Natal: PPGEP/IFRN, 2015b.

SILVA, Maria de Lourdes Teixeira da. A leitura do texto literário na formação dos sujeitos da educação profissional: circulação, uso e a formação leitora de alunos do Ensino Médio Integrado do IFRN – Campus Natal Central. 2016, 123 f. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional). Natal: PPGEP/IFRN, 2016.

SOARES, M. B.; MACIEL, F. Alfabetização. Brasília: MEC/INEP/COMPED, 2000. (Série Estado do Conhecimento). Disponível em: . Acesso: Abril, 2005.

Published

2019-09-25

How to Cite

SOUZA, A. A. de; HENRIQUE, A. L. S. An analysis of themes from dissertations defended in the research line of teaching training and pedagogical practices in professional education of PPGEP/IFRN (2015 – 2016). Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 4, n. 3, p. 145–166, 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/152. Acesso em: 4 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.