Initial perceptions of Science teachers on the interaction between STS

implications for continuing education

Authors

  • Morgana Welke Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul
  • Sinara München Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)

Keywords:

Educational system. Science Teaching. Working conditions. STS.

Abstract

This study involved four Natural Sciences and Technologies (NST) teachers from a Brazilian public school. The aim was to understand their teaching profiles and provide an overview of their initial perceptions of Science-Technology-Society (STS) interactions. The central question was: "How do NST teachers initially perceive STS interrelationships and their integration into planning and pedagogical practice before beginning a continuing education process focused on STS Education?". The methodology used was content analysis of responses from a semi-structured questionnaire. Results show limitations in implementing STS Education, underscoring the need for teachers to engage in discussions on STS relations in science teaching. The research also highlights the importance of considering the particularities of the Brazilian educational system, working conditions, and teacher training for the effective implementation of STS Education in the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Morgana Welke, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

Doutoranda do programa em Educação nas Ciências da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ), Brasil. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5205-6757

Sinara München, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)

Doutora em Educação em Ciências pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Professora na Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Erechim, Rio Grande do Sul, Brasil. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6163-9308

References

AMORIM, Mário Lopes. Educação CTS e psicologia histórico-cultural: possíveis enlaces. In: DIAS, Maria Sara de Lima (Org.). Lev Vygotsky: uma leitura (inter)disciplinar. Porto Alegre: Editora Fi, 2020.

AULER, Décio. Articulação entre pressupostos do educador Paulo Freire e do movimento CTS: novos caminhos para a educação em ciências. Revista Contexto & Educação, Ijuí, v. 22, n. 77, p. 167-188, 2007. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2007.77.167-188

AULER, Décio; BAZZO, Walter Antonio. Reflexões para a implementação do movimento CTS no contexto educacional brasileiro. Ciência & Educação, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 1-13, 2001.

AULER, Décio; DELIZOICOV, Demétrio. Ciência-Tecnologia-Sociedade: relações estabelecidas por professores de ciências. Revista electrónica de enseñanza de las ciencias, Vigo, v. 5, n. 2, p. 337-355, 2006.

BARDIN, Lawrence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BASILIO, Juliana Regina; ALMEIDA, Ana Maria Fonseca. Contratos de trabalho de professores e resultados escolares. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 23, n.1, p. 1-23, 2018.

BRASIL. Lei nº 11.738, de 16 de julho de 2008. Regulamenta a alínea “e” do inciso III do caput do art. 60 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o piso salarial profissional nacional para os profissionais do magistério público da educação básica. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 17 jul. 2008

DA SILVA, Alencar Coelho; DE ARAÚJO, Mauro Sérgio Teixeira. Formação de professores no âmbito da Educação CTS: o que revelam as teses e dissertações publicadas no CTD da CAPES entre 2011 e 2020. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 14, n. 5, p. 1-24, 2023. DOI: https://doi.org/10.26843/rencima.v14n5a10

DIEHL, Liciane; MARIN, Angela Helena. Adoecimento mental em professores brasileiros: revisão sistemática da literatura. Estudos interdisciplinares em Psicologia, Londrina, v. 7, n. 2, p. 64-85, 2016.

DOMICIANO, Tamara Dias; LORENZETTI, Leonir. A Educação CTS na formação inicial de professores: um panorama de teses e dissertações brasileiras. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 10, n. 5, p. 1-21, 2019. DOI: https://doi.org/10.26843/rencima.v10i5.1521

FIRME, Ruth do Nascimento; AMARAL, Edenia Maria Ribeiro do. Concepções de professores de química sobre ciência, tecnologia, sociedade e suas inter-relações: um estudo preliminar para o desenvolvimento de abordagens CTS em sala de aula. Ciência & Educação, Bauru, v. 14, p. 251-269, 2008.

FONSECA, Carlos Ventura; HESSE, Fernanda Bianca. O trabalho docente no Rio Grande do Sul: investigações sobre uma categoria profissional em busca de afirmação social. #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, Canoas, v. 9, n. 2, 2020. DOI: https://doi.org/10.35819/tear.v9.n2.a4451

GALVÃO, Cecília; REIS, Pedro; FREIRE, Sofia. A discussão de controvérsias sociocientíficas na formação de professores. Ciência & Educação, Bauru, v. 17, n. 3, p. 505-522, 2011.

GIORDANO, Cassio Cristiano. Desafios do Novo Ensino Médio. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 28, n. 78, p. 186-190, 2023. DOI: https://doi.org/10.37001/emr.v28i78.3319

GUESSER, Silvia Zimmermann Pereira; HOBOLD, Márcia de Souza. Condições de trabalho de docentes na hora-atividade: tensões e vigilância da rede de ensino. Retratos da Escola, Brasília, v. 18, n. 40, p. 135-154, 2024. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v18i40.1777

IMBERNÓN, Formação Docente e Profissional: Formar-se para a Mudança e a Incerteza. São Paulo: Cortez, 2011.

JACQUES, Ana Silvia; HOBOLD, Márcia de Souza. Condições de trabalho: o que fazem os professores na hora-atividade. Anais do XI Simpósio Integrado de Pesquisa e Educação, Blumenau, SC, p. 18, 2013. Disponível em: https://www.univille.edu.br/account/mestradoedu/VirtualDisk.html/downloadDirect/1231909/Anais_XI_SimposioIntegradodePesquisaeEducacao_2013.pdf#page=18. Acesso em 10 ago. 2022.

LOPES, Werner Zacarias; JESUS, Rhenan Ferraz de; GARCIA, Rosane Nunes. Compreensões de professores dos anos iniciais do ensino fundamental sobre cts e suas interações a partir do questionário VOSTS. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 11, n. 3, p. 141-158, 2020. DOI: https://doi.org/10.26843/rencima.v11i3.2423

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Rio de Janeiro: EPU, 2013.

MAGALHÃES, Sandra Isabel Rodrigues; TENREIRO-VIEIRA, Celina. Educação em Ciências para uma articulação Ciência, Tecnologia, Sociedade e Pensamento crítico. Um programa de formação de professores. Revista portuguesa de educação, Braga, v. 19, n. 2, p. 85-110, 2006.

MAGOGA, Thiago Flores; MUENCHEN, Cristiane. A Abordagem Temática caracterizada por pesquisadores da área de Ensino de Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Rio de Janeiro, v, 20, n. 1, p. 315-343, 2020. DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u315343

MÜNCHEN, Sinara. A inserção da perspectiva Ciência-Tecnologia-Sociedade na formação inicial de professores de Química. Tese (Doutorado em Educação em Ciências). Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/3557. Acesso em: 26 dez. 2022.

NÓVOA, António. Imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.

PALÁCIOS, E. M. Garcia et al. Introdução aos Estudos CTS: (Ciência, Tecnologia e sociedade). Florianópolis: Nepet, 2003.

PIMENTA, Selma Garrido. Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 2000.

PREUSSLER, Vanda Thomas; MÜNCHEN, Sinara. A educação CTS no Ensino Médio: revisão de pesquisas sobre formação de professores de Ciências. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, Florianópolis, v. 6, n. 1, p. 406 – 433, 2023. DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u315343

SANTANA, Andrea Gama. O efeito do professor que atua fora da sua área de formação sobre o desempenho dos alunos no Enem em 2013 e 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Econômicas), Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2020.

SANTOS, Diego Marlon. Um levantamento bibliográfico sobre os conceitos e estratégias promotoras de pensamento crítico no ensino de ciências. Educação Química en Punto de Vista, Foz do Iguaçu, v. 5, n. 2, p. 100-117, 2021.

SANTOS, Rosemar Ayres dos; HUNSCHE, Sandra. Abordagem Temática: alguns resultados de implementações. Travessias, Cascavel, v. 6, n. 1, p. 295-312, 2012.

SANTOS, Widson Luiz Pereira dos. Educação CTS e cidadania: confluências e diferenças. Amazônia: Revista de educação em ciências e matemática, Rio de Janeiro, v. 9, n. 17, p. 49-62, 2012.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; MORTIMER, Eduardo Fleury. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem CTS (Ciência-Tecnologia-Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio Pesquisa em educação em ciências, Belo Horizonte, v. 2, n. 2, p. 1-23, 2000.

TENREIRO-VIEIRA, Celina; VIEIRA, Rui Marques. Promover o pensamento crítico em ciências na escolaridade básica: Propostas e desafios. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), Manizales, v. 15, n. 1, p. 36-49, 2019.

VIEIRA, Rui Marques; TENREIRO-VIEIRA, Celina. Práticas didático-pedagógicas de ciências: Estratégias de ensino/aprendizagem promotoras do pensamento crítico. Saber & educar, Porto, n. 20, p. 34-41, 2015.

VIEIRA, Rui Marques; MARTINS, Isabel P. Formação de professores principiantes do ensino básico: suas concepções sobre ciência-tecnologia-sociedade. Revista iberoamericana de ciencia tecnología y sociedad, Buenos Aires, v. 2, n. 6, p. 101-121, 2005.

WELKE, Morgana; MÜNCHEN, Sinara. CTS e formação continuada de professores de Ciências: um levantamento bibliográfico. REAMEC-Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Cuiabá, v. 10, n. 1, p. 1-17, 2022. DOI: 10.26571/reamec.v10i1.13167

WELKE, Morgana; MÜNCHEN, Sinara. Educação Ciência-Tecnologia-Sociedade: Desafios e contribuições de um processo de formação continuada. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vigo, v. 23, n. 2, p. 302-324, 2024.

Published

2024-09-23

How to Cite

WELKE, M.; MÜNCHEN, S. Initial perceptions of Science teachers on the interaction between STS: implications for continuing education. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, p. e024014, 2024. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/1597. Acesso em: 27 sep. 2024.