Teaching Work in and for School

relationships between Extra-Class Days and Professional Development

Authors

  • Clovis Piaus Universidade do Estado da Bahia
  • Guilherme do Val Toledo Prado Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Keywords:

Teaching Work. Professional development. Extra-class Day. Teacher Training. Education.

Abstract

This article presents part of the results of the research on the relationships between teaching work and extracurricular work, developed in two schools in the interior of Bahia. The research had as theoretical assumptions the Bakhtinian philosophy of language and the concepts of professional development. In addition to the bibliographical review, a Circle of Intertwined Voices (CVE) was held with effective school teachers to understand the circulation of teaching voices in the discursive process, established in 72 meetings focusing on the extra-class day. The results showed a demand to fulfill a program, almost always, disjointed from what is desired to be developed; teaching work subjugated to a routine, without valuing the teaching experience; teaching work is dynamic, authorial, continuous, adaptive and multi-sapient; necessary resizing of teaching work through actions that value creativity and authorship; the extra-class day should encourage discussions and planning of pedagogical actions. A professional development plan, within the scope of the extra-class day, reconfigures work in and with the school, aiming for continued teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clovis Piaus, Universidade do Estado da Bahia

Doutor em Educação. Universidade do Estado da Bahia. ORCID: https://orcid.org/0009-0001-3618-5372

Guilherme do Val Toledo Prado, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Livre-docente em Educação Escolar. Universidade Estadual de Campinas. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2415-8369.

References

BAHIA. Estatuto do Magistério Público do Ensino Fundamental e Médio do Estado da Bahia. Lei n.º 8261, de 29 de maio de 2002. Disciplina o regime jurídico do Magistério Público do Ensino Fundamental e Médio do Estado da Bahia e consubstancia o seu estatuto especial previsto na Constituição Estadual. Palácio do Governo do Estado da Bahia, 2002.

BAHIA. Secretaria de Educação do Estado da Bahia. Orientações às Atividades Complementares (AC). Jornada Pedagógica, 2014.

BAHIA. Secretaria de Educação do Estado da Bahia. Orientações às Atividades Complementares (AC). Jornada Pedagógica, 2023.

BAKHTIN, M. O problema do texto na linguística, na filologia e em outras ciências humanas. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1979.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, M. Por uma metodologia das ciências humanas. In: Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. Org., tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2017. p.81-96

BENJAMIN, W. O Narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: Magia e Técnica. Arte e Política. Tradução de Sergio Paulo Rouanet; Prefácio de Jeanne Marie Gagnein, São Paulo: Brasiliense, 1985. p. 197-221.

BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: obras escolhidas I. São Paulo: Brasiliense,

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei n.º 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: D.O.U., 23, dez.1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil/LEIS/L9394.htm. Acesso em: jun. 2018.

CORSINO, P. Formação de professores para a educação infantil. Entrevista para a ANPED, Rio de Janeiro: 2015. Disponível em: www.anped.org.br. Acesso em: 28 out.2022.

FERRAROTI, F. Sobre a autonomia do método biográfico. In. NÓVOA; FINGER, M. O Método (auto)biográfico e a formação. Lisboa: MS/DRHS/CEAP, 1988. p. 31-59.

LARROSA, J.; KOHAN, W. Apresentação da coleção. In: RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica, p.5, 2011. (Coleção Educação: Experiência e Sentido).

PIÁU, C. Relações entre a licenciatura em Ciências Biológicas e o desenvolvimento profissional na perspectiva de professores egressos da Uneb/campus VI. Tese (Doutorado em Educação) -Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro: 2021.

POIRIER, J. et al. Histórias de vida: teoria e práticas. Trad. João Quintela. Oeiras: Celta, 1999.

PRADO, G. V. T; SERODIO, L.A.; PROENÇA, H.H.D.M.; RODRIGUES, N.C. Metodologia Narrativa de Pesquisa em Educação: uma perspectiva bakhtiniana. São Carlos: Pedro & João editores, 2015.

PREZOTTO, M.; CHAUTZ, G.C.C.B.; SERODIO, L.A. Apresentação do livro. In: PRADO, G. V. T. SERODIO, L.A.; PROENÇA, H.H.D.M.; RODRIGUES, N.C. Metodologia Narrativa de Pesquisa em Educação: uma perspectiva bakhtiniana. São Carlos: Pedro & João editores, 2015. p. 7-21.

RICOEUR, P. Teoria da interpretação. Trad. Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 1996.

SAVIANI, D.; DUARTE, N. Pedagogia histórico-critica e luta de classes na educação escolar. Campinas: Autores Associados, 2013.

SERODIO, L.A.; PRADO, G.do V. T.; Metodologia narrativa de pesquisa em Educação na perspectiva do gênero discursivo bakhtiniano. In: PRADO et al.. Metodologia Narrativa de Pesquisa em educação: uma perspectiva bakhtiniana. São Carlos: Pedro & João Editores, 2015. p.91-127.

SOUZA, E.C. Diálogos cruzados sobre pesquisa (auto0biográgica: análise compreensiva-interpretativa e política de sentido. Educação. Santa Maria, v.39, n01, p. 39-50, jan./abr. 2004.

Published

2024-05-09

How to Cite

PIAUS, C.; PRADO, G. do V. T. Teaching Work in and for School: relationships between Extra-Class Days and Professional Development. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, p. e024008, 2024. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/1633. Acesso em: 3 jul. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.