Training of Physical Education teachers in Federal Institutes
curriculum-based perspectives
Keywords:
Federal Institutes. Teacher Training. School Physical Education.Abstract
The objective of this study was to understand the main knowledge problematized in the Physical Education Degree courses in the Federal Institutes, seeking to analyze the main characteristics of teachers trained in these institutions. This is documentary research. We found training of Physical Education teachers offered in 11 Federal Institutes, distributed across 14 campuses. We read in the institutions’ official platforms the Pedagogical Projects of the Course, and analyzed them. Didactics knowledge dominates, complying with the objective of the Degree. However, content diversity did not prevent traditional education, which aims at instrumental preparation and insertion of undergraduates into the school environment.
Downloads
References
ALMEIDA, Ediberto Ferreira de. Formação para saúde: análise dos cursos de Educação Física de Feira de Santana-BA. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2018.
ALVES, Melina Silva; RODRIGUES, Raquel Cruz Freire. O Estágio Supervisionado nos cursos de formação de professores de Educação Física: síntese de projetos em disputa. Humanidades & Inovação, Palmas, v. 8, n. 65, p. 44-59, 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/6267. Acesso em: 03 fev. 2024.
AZEVEDO, Ângela Celeste Barreto de; DIAS, Leon Ramyssés Vieira. Currículo e formação profissional em Educação Física: apontamentos teóricos. In: SOARES, Marta Genú; ATHAYDE, Pedro; LARA, Larissa. Ciências do Esporte, Educação Física e Produção do Conhecimento em 40 Anos de CBCE. Formação profissional e mundo do trabalho. Natal: EDUFRN, 2020. p. 137-150.
BETTI, Irene Conceição Rangel. Esporte na Escola: mas é só isso professor? Motriz, Rio Claro, v. 1, n. 1, p. 25-31, junho, 1999. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/959/889. Acesso em: 06 fev. 2024.
BETTI, Irene Conceição Rangel; BETTI, Mauro. Novas perspectivas na formação profissional em Educação Física. Motriz, Rio Claro, v. 2, n. 1, p. 10-15, junho, 1996. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/6507. Acesso em: 11 fev. 2024.
BOROWSKI, Eduardo Batista Von. A Educação Física Escolar no Ensino Médio Integrado: reflexões de uma minga epistêmica em processo. Tese (Doutorado em Ciências do Movimento Humano). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2021.
BOSSLE, Fabiano; PRODÓCIMO, Elaine; MALDONADO, Daniel Teixeira. Diálogos da educação libertadora de Paulo Freire com a educação física escolar. Florianópolis: Tribo da Ilha, 2023.
BRACHT, Valter. A Educação Física no Ensino Fundamental. Anais do I Seminário Nacional: Currículo em Movimento. Belo Horizonte: Perspectivas Atuais, p. 1-14, novembro, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2010-pdf/7170-3-6-educacao-fisica-ensino-fundamental-walter-bracht/file. Acesso em: 09 fev. 2024
BRACHT, Valter. Educação física & ciência: cenas de um casamento (in) feliz. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 22, n. 1, p. 53-63, set., 2000. Disponível em: http://www.revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/753. Acesso em: 10 fev. 2024.
BRACHT, Valter. Educação física e ciência: cenas de um casamento (in)feliz. 2.ed. Ijuí: Unijuí, 2003.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP Nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a formação inicial de professores da Educação Básica (BNC-Formação). Diário Oficial da União, Brasília, de 20 de dezembro de 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=135951-rcp002-19&category_slug=dezembro-2019-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 02 jun. 2023.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 6, de 18 de dezembro de 2018. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Educação Física e dá outras providências. Diário Oficial da União, 2018, Edição 243, Seção 1, Página 48. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2018-pdf/104241-rces006-18/file. Acesso em: 01 jul. 2023.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Parecer CNE/CP Nº: 4/2024. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial em Nível Superior de Profissional do Magistério da Educação Escolar Básica (cursos de Licenciatura, de formação pedagógica para graduados não licenciados e de segunda Licenciatura). Brasília, 12 de março de 2024. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=-download&alias=256291-pcp004-24&category_slug=marco-2024&Itemid=30192. Acesso em: 09 ago. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Cadastro Nacional de Cursos e Instituições de Educação Superior. E-MEC. Brasília, 2024. Disponível em: https://emec.mec.gov.br/. Acesso em: 01 mar. 2024.
BRASIL. Ministério da Saúde. VIII Conferência Nacional de Saúde – relatório final. Brasília: Ministério da Saúde, 1986. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publica-coes/8_conferencia_nacional_saude_relatorio_final.pdf. Acesso em: 08 fev. 2024.
BRAUN, Virginia; CLARKE, Victoria. Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, Londres, v. 3, n. 2, p. 77-101, 2006. Disponível em: https://www.tandfon-line.com/doi/abs/10.1191/1478088706qp063oa. Acesso em: 18 mai. 2023.
CASTELLANI FILHO, Lino. Educação Física no Brasil: a história que não se conta. Campinas: Papirus, 1988.
DUARTE, Amanda Rodrigues; MALDONADO, Daniel Teixeira. Relações de gênero na formação inicial em Educação Física: análise documental dos cursos oferecidos pelos Institutos Federais. In: MALDONADO, Daniel Texeira; SILVA, Maria Eleni Henrique da; MARTINS, Raphaell Moreira. Educação Física Escolar e justiça social: experiências curriculares na educação básica. Curitiba: CRV, 2022. p. 93-108.
FIGUEIREDO, Zenolia Campos; ALVES, Cláudia Aleixo; ANDRADE FILHO, Nelson Figueiredo. A instrumentalização do currículo na formação de professores de Educação Física no Brasil. Revista Formação em Movimento, Rio de Janeiro, v. 3, n. 6, p. 520-541, jul./dez., 2021. Disponível em: https://www.costalima.ufrrj.br/index.php/FORMOV/article/view/823/1096. Acesso em: 03 fev. 2024.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 2.ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GIBBS, Graham. Análise de dados qualitativos: coleção pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Bookman Editora, 2009.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
GOMES, Nilma Lino. Ensino Médio: práticas pedagógicas que reconheçam e respeitem a diversidade. Anais do I Seminário Nacional: Currículo em Movimento: Belo Horizonte: Perspectivas Atuais, novembro, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/-index.php?option=com_docman&view=download&alias=7181-4-6-ensino-medio-praticas-pedagogicas-nilma-lino&category_slug=dezembro-2010-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 09 fev. 2024.
GUEDES, Dartagnan Pinto. Educação para a saúde mediante programas de Educação Física escolar. Motriz, Rio Claro, v. 5, n. 1, p. 10-15, junho, 1999. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/6619. Acesso em: 06 fev. 2024.
IFCE. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Projeto Pedagógico do Curso de Graduação em Educação Física. Juazeiro do Norte, 2021. Disponível em: https://ifce.edu.br/juazeirodonorte/campus_juazeiro/cursos/superiores/Licenciatura/educacaofisica/pdf/projeto-pedagogico-2022-area-basica-de-ingresso.pdf/view. Acesso em: 29 jun. 2024.
IFMG. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Mato Grosso. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Educação Física. Bambuí, 2023. Disponível em: https://www.bambui.ifmg.edu.br/portal/images/PDF/2023/01_JANEIRO/PPC_Ed._FIsica_LICENCIATURA_Bambui_PORTARIA_AUTORIZA%C3%87%C3%83O_DE_FUNCIONAMENTO.pdf. Acesso em: 29 jun. 2024.
IFMT. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Mato Grosso. Projeto Pedagógico do Curso de Graduação em Educação Física. Cuiabá, 2022. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1Jj4jo_lscVjCPH1I9GStRSEcQvclOfbi/view. Acesso em: 29 jun. 2024.
IFPB. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba. Projeto Pedagógico do Curso de Graduação em Educação Física. Sousa, 2023.
IFRR. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Roraima. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Educação Física. Boa Vista, 2018. Disponível em: https://boavista.ifrr.edu.br/cursos/graduacao/Licenciatura-em-educacao-fisica/projeto-pedagogico-curso-Licenciatura-em-educacao-fisica-2015-em-vigor. Acesso em: 29 jun. 2024.
IFSEMG. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais Projeto Pedagógico do Curso de Graduação em Educação Física – Licenciatura. Rio Pomba, 2024. Disponível em: https://sig.ifsudestemg.edu.br/sigaa/verProducao?idProducao-=2052556&&key=2763ba7975dcf2d7490e3e56e8c424dd. Acesso em: 29 jun. 2024.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2.ed. São Paulo: Cortez, 2013.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmaso Afonso. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1986.
MALDONADO, Daniel Texeira. Experiências político-pedagógicas progressistas na Educação Física Escolar. Revista Brasileira de Educação Física Escolar, São Paulo, Edição especial, p. 30-50, 2021. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Daniel-Maldonado-2/publication/354077002_Experiencias_politicopedagogicas_progressistas_na_Educacao_Fisica_Escolar/links/612408311e95fe241af0d724/Experiencias-politico-pedagogicas-progressistas-na-Educacao-Fisica-Escolar.pdf#page=31. Acesso em: 08 fev. 2024.
MALDONADO, Daniel Teixeira; FREIRE, Elisabete dos Santos. Produção curricular na área de Educação Física: possíveis apontamentos de uma virada epistemológica no cotidiano escolar. In: FREIRE, Elisabete dos Santos et al. Saberes de professores e professoras de Educação Física: docência, pesquisa e o currículo em ação. Curitiba: CRV, 2022. p. 39-56.
MALDONADO, Daniel Texeira; SILVA, Maria Eleni Henrique da; MARTINS, Raphaell Moreira. Educação Física Escolar e justiça social: experiências curriculares na educação básica. Curitiba: CRV, 2022.
MEDEIROS, Tiago Nunes. Análise crítica do posicionamento da Educação Física no currículo do ensino médio integrado de um campus do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul. Tese (Doutorado em Ciências do Movimento Humano). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020.
NEIRA, Marcos. Desvelando Frankensteins: interpretações dos currículos de Licenciatura em Educação Física. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 2, n. 2, p. 189-211, abr./jun., 2017. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/1131. Acesso em: 7 ago. 2024.
NOGUEIRA, Valdilene Aline; FREIRE, Elisabete dos Santos. A formação de professores e professoras na universidade privada brasileira: laços e nós na docência em Educação física. In: MALDONADO, Daniel Texeira; NOGUEIRA, Valdilene Aline; FARIAS, Uirá de Siqueira. Os professores como intelectuais: novas perspectivas didático-pedagógicas nas Educação Física escolar brasileira. Curitiba: CRV, 2018. p. 35-52.
OLIVEIRA, Marcus Aurélio Taborda de. O que a história da Educação tem a dizer sobre o campo da Educação Física e os seus contornos atuais. In: STIGGER, Marcos Paulo. Educação Física + humanas. Campinas: Autores Associados, 2015. p. 203-216.
PALMA, Alexandre. Tensões e possibilidades nas interações entre Educação Física, saúde e sociedade. In: WACHS Felipe; LARA, Larissa; ATHAYDE Pedro. Ciências do Esporte, Educação Física e Produção do Conhecimento em 40 Anos de CBCE. Atividade Física e saúde. Natal: EDUFRN, 2020. p. 15-27.
REIS, Rafael Duarte. Educação Física e Saúde: Uma análise sobre a abordagem do tema "saúde" nos Projetos Pedagógicos dos cursos de Educação Física das Universidades Públicas do Estado do Rio de Janeiro. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física). Instituto de Educação Física. Universidade Federal Fluminense, 2020.
SANTOS JÚNIOR, Osvaldo Galdino dos; BASTOS, Robson dos Santos. As (novas) diretrizes curriculares nacionais da educação física: a fragmentação repaginada. Germinal: marxismo e educação em debate, Salvador, v. 11, n. 3, p. 317-327, dez., 2019. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/34754. Acesso em: 16 mar. 2023.
SILVA, Eduardo Marczwski da. A Educação Física no currículo de Escolas Profissionalizantes da Rede Federal: uma disciplina em processo de “mutação”. Tese (Doutorado em Ciências do Movimento Humano). Universidade Federal do Rio do Sul, Porto Alegre, 2014.
SILVA, Emerson Santos da; MALDONADO, Daniel Teixeira. Educação Física “COM” a educação infantil: diálogos com o currículo crítico-libertador. Revista Brasileira de Educação Física Escolar, São Paulo, v. 3, n. 8, p. 100-124, 2023. Disponível em: https://www.rebescolar.com/Conpefe/educa%C3%A7%C3%A3o-f%C3%ADsica-%E2%80%9Ccom%E2%80%9D-a-educa%C3%A7%C3%A3o-infantil%3A-di%C3%A1logos-com-o-curr%C3%ADculo-cr%C3%ADtico-libertador-. Acesso em: 07 nov. 2024.
SILVA, Mauro Sérgio.; BRACHT, Valter. Na pista de práticas e professores inovadores na Educação Física escolar. Kinesis, Santa Maria, v. 30, n. 1, p. 80-94, jan./jun., 2012. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/kinesis/article/view/5718. Acesso em: 27 jun. 2024.
SIMIONATO, Margareth Fadanelli; HOBOLD, Márcia de Souza. Diretrizes curriculares nacionais para a formação inicial de professores: padronizar para controlar? Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 46, p. 72-88, jul./set., 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i46.8917. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8917/5834. Acesso em: 10 fev. 2024.
SOUSA, Rebeka Martins Florêncio de.; MALDONADO, Daniel Teixeira. A Licenciatura em Educação Física no cenário dos Institutos Federais: uma revisão das produções acadêmicas. Temas em Educação Física Escolar, Rio de Janeiro, v. 8, p. 1-32, jan./dez, 2023. Disponível em: https://portalespiral.cp2.g12.br/index.php/temasemedfisicaescolar/article/view/3922. Acesso em: 27 jun. 2024.
SOUZA, Maristela da Silva; FUCHS, Marcius Minervini; RAMOS, Fabrício Krusche. Diretrizes Curriculares Nacionais e o processo de formação de professores em Educação Física: análise a partir da legalidade, conhecimento e mundo/mercado de trabalho. Motrivivência, Florianópolis, v. 26, n. 43, p. 17-29, dez., 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsc.-br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2014v26n43p17. Acesso em: 10 fev. 2024.
TAFFAREL, Celi Nelza Zulke. Do trabalho em geral ao trabalho pedagógico: contribuição ao debate sobre o trabalho pedagógico na Educação Física. Motrivivência, Florianópolis, Ano XXII, n. 35, p. 18-40, dez., 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2010v22n35p18. Acesso em: 12 fev. 2023.
TAFFAREL, Celi Nelza Zulke; SANTANA, Matheus Lima de; LUZ, Sidneia Flores. Formação de professores de Educação Física: a disputa nos rumos da formação. Revista Fluminense de Educação Física, Niterói, Edição comemorativa, v. 2, n. 01, p. 1-19, jun., 2021. Disponível em: https://periodicos.uff.br/edfisica-fluminense/article/view/49898/29470. Acesso em: 12 fev. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.