Scientific literacy, non-formal education spaces and teacher training:

reflections from an extension course.

Authors

  • Itamar Soares Oliveira Universidade Federal do Vale do São Francisco
  • Martha Marandino Universidade de São Paulo

Keywords:

Scientific Education, Serra da Capivara, Piauí, Teacher training, Museum

Abstract

This paper describes the planning of a university extension course aimed at training teachers who work in the relationship between formal and non-formal education. The course addressed the potential, obstacles and possibilities related to the Parque Nacional da Serra da Capivara, the Museu do Homem Americano and the Museu da Natureza, located in the southeast of the state of Piauí, Brazil. Different actions, supported by the theoretical framework of Scientific Literacy, composed the structure of the course, enabling reflections on the nature of these enterprises and on the role of teachers in this training model that sought to establish a place for dialogue and teaching autonomy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Martha Marandino, Universidade de São Paulo

Doutora em Educação. Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação

References

BATISTA, I. B. O ensino superior e a dinâmica socioespacial da Cidade de São Raimundo Nonato – PI. 2015. 138 f. Tese (Doutorado em Geografia) – Pós-Graduação em Geografia, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2015.

BORBA, A. C. G. Sobre o ofício do curador pedagógico: gênese do termo, virada educativa e desdobramentos. Ícone: Revista Brasileira de História da Arte, [S. l.], v. 4, n. 4, p. 218–239, 2019. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/index.php/icone/article/view/91488. Acesso em: 20 mar. 2023.

CHASSOT, A. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, [Rio de Janeiro], v. 8, n. 22, p. 89-100, 2003.

COSTA, M. dos S. Educação Patrimonial no Parque Nacional Serra da Capivara – PI. 2011. 61 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Estadual do Piauí, São Raimundo Nonato, 2011.

CURY, M. X. Educação em museus: panorama, dilemas e algumas ponderações/ Education in museums: scenery, dilemmas and some weights. Ensino em Re-Vista, Uberlândia, v. 20, n. 1, p. 13-28, 2013. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/23206. Acesso em: 18 ago. 2022.

FREIRE, P. Ação cultural para a liber¬dade e outros escritos. 15. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 3. ed. São Paulo: Cortez & Moraes, 1980.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação?. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FUNDAÇÃO MUSEU DO HOMEM AMERICANO. Parque. 2022. Disponível em: http://fumdham.org.br/parque/. Acesso em: 28 jan. 2022.

GANZER, A. A. Museu, educação e curadoria: diálogos possíveis. In. ASENSIO, M., IBÁÑEZ, A.; CALDERA, P., ASENJO, E.; CASTRO, Y. (ed.). Museus e Educação. [S.l.: s.n.], 2012. p. 213-225.

IMBERNÓN, F. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.

KAUANO, R. V.; MARANDINO, M. Paulo Freire na Educação em Ciências Naturais: Tendências e Articulações com a Alfabetização Científica e o Movimento CTSA. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 22, n. 1, p. 1–28, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/35064. Acesso em: 2 ago. 2022.

KRASILCHIK, M. Reformas e realidade: o caso do ensino das ciências. São Paulo em perspectiva, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 85-93, 2000.

KRASILCHIK, M., MARANDINO, M. Ensino de Ciências e Cidadania. São Paulo: Editora Moderna, 2007.

LIBÂNEO, J. C. Didática. 28. ed. São Paulo: Cortez Editora,

Lorenzetti, L., & Delizoicov, D. Alfabetização científica no contexto das séries iniciais. Ensaio Pesquisa Em Educação Em Ciências. (belo Horizonte), 3(1), 45–61. 2001.

MARANDINO, M. et al. (org.). Educação em museus: a mediação em foco. São Paulo: Geenf: FEUSP, 2008.

MARANDINO, M. et al. (org.). Práticas educativas e formação de públicos de museus: relações entre ciência, sociedade e temas controversos. São Paulo: FEUSP, 2020. http://www.livrosabertos.sibi.usp.br/portaldelivrosUSP/catalog/book/559. Acesso em: 12 nov. 2021.

MARANDINO, M. Formação de professores, alfabetização científica e museus de ciências. In: GIORDAN, M.; CUNHA, M. B. da. Divulgação Científica na Sala de Aula: perspectivas e possibilidades. Ijuí: Editora Unijuí, 2015.

MORAIS, C. S. de. Estágio Supervisionado no Museu do Homem Americano: Investigando as múltiplas aprendizagens de licenciandos do curso de Ciências da Natureza da Univasf. São Raimundo Nonato, PI: Univasf, 2021.

NÓVOA, A. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.

PIMENTA, S. G. (coord.). O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática. São Paulo: Cortez, 1994.

PIMENTA, S. G.; PINTO, U. de A.; SEVERO, J. L. R. de L. A Pedagogia como lócus de formação profissional de educadores(as): desafios epistemológicos e curriculares. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, n.1, p. 1-20, 2020. Disponível em http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092020000100137&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 21 mar. 2023.

QUEIROZ, P. de A.; COLOMBO JUNIOR, P. D. Educação Não Formal e Formação Inicial de Professores: algumas reflexões. Revista Triângulo, Uberaba, v. 15, n. 2, p. 84-101, 2022. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/6362. Acesso em: 15 out. 2022.

REIS, G. dos. Um olhar decolonial para museus de ciências: proposta de intervenção online. Abatirá - Revista de Ciências Humanas e Linguagens, [S.l.], v. 2, n. 3, p. 363 -385, 2021.

SASSERON, L. H. Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 17, n. especial, p. 49-67, 2015.

SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. Almejando a alfabetização científica no ensino fundamental: a proposição e a procura de indicadores do processo. Revista Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 13, n. 3, p. 333-352, 2008.

SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. de. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Revista Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 16, n. 1, p. 59-77, 2011.

SILVA, J. B. da. Do discurso ao desconhecido: saberes e leituras em exposição no Museu da Natureza - Piauí. 2020. 263 f. Dissertação (Mestrado em Divulgação da Ciência, Tecnologia e Saúde) – Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 2020.

SOUZA, A. L. S.; CHAPANI, D. T. Teoria crítica de Paulo Freire, formação docente e o ensino de ciências nos anos iniciais de escolaridade. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, v. 25, n. 25, p. 119-133, 2013.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 11 ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

TOLENTINO, Á. B. Educação patrimonial e construção de identidades: diálogos, dilemas e interfaces. Revista CPC, [S. l.], v. 14, n. 27, p. 133-148, 2019. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/cpc/article/view/158560. Acesso em: 7 abr. 2023.

VIAL, A. D. Aspectos de uma política pública para museus no Brasil. Políticas Culturais em Revista, Salvador, v. 10, n. 2, p. 167-187, 2017.

ZEICHNER, K. M. A Formação Reflexiva de Professores: Ideias e Práticas. Lisboa: EDUCA, 1993.

Published

2024-11-11

How to Cite

SOARES OLIVEIRA, I.; MARANDINO, M. Scientific literacy, non-formal education spaces and teacher training:: reflections from an extension course. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, 2024. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/1929. Acesso em: 24 nov. 2024.