Knowledge for / in / practice

notes on teaching learning and professional development in initial training

Authors

  • Caio Corrêa Derossi Universidade Federal de Viçosa
  • Ana Cláudia Lopes Chequer Saraiva Universidade Federal de Viçosa

Keywords:

Initial formation. Teaching Learning. Professional Development of Teaching.

Abstract

This theoretical essay is located in the field of studies and research of initial teacher education. Understanding that the initial formative moment is also a space for teaching teaching and for the professional development process, the qualitative text, based on specialized literature, discusses three understandings about the teaching learning category, relating them to development professional and the constitution of the subjects' identities. In this sense, the discussion about the initial stage of formation contributes to a critical reflection of the guidelines for educational practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Cláudia Lopes Chequer Saraiva, Universidade Federal de Viçosa

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professora Associada Aposentada do Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Viçosa.

References

ANDRÉ, Marli, E. D. A. A produção acadêmica sobre formação de professores: um estudo comparativo das dissertações e teses defendidas nos anos de 1990 e 2000. Formação Docente, Belo Horizonte: Autêntica, v. 1, n. 1, p. 41-56, ago./dez. 2009. Disponível em: <http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br>. Acesso em: julho de 2020.

AZEVEDO, Rosa, O. M.; GHEDIN, Evandro; SILVA-FORSBERG, Maria C.; GONZAGA, Amarildo, M.; Formação inicial de professores da educação básica no Brasil: trajetória e perspectivas. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 12, n. 37, p 997-1026, set./dez. 2012.Disponível em: <http://www2.pucpr.br/reol/pb/index.php/dialogo>. Acesso em: julho de 2020.

BRZEZINSKI, Iria. Pesquisa sobre formação de profissionais da Educação no GT 8/ Anped: travessia histórica. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, ago./dez. 2009.

CHAMON, Magda. O instituído e o instituinte nos cursos de formação de professores: desafios da contemporaneidade. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 3, n. 4, p. 71-80, jan./jul. 2011. Disponível em: <http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br>. Acesso em: julho de 2020.

COCHRAN-SMITH, Marilyn; LYTLE, Susan. L. Relationship of knowledge and practice: teacher learning in communities. Review of Research in Education, n. 24, p. 249-305, 1999.

DINIZ- PEREIRA, Júlio E. A construção do campo da pesquisa sobre formação de professores. Educação e contemporaneidade, Salvador, v.22, n.40, p.127-135, jul./dez.2013.

FONTANA, Roseli A. Cação. Como nos tornamos professoras? 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. 208p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 47. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2013. 143p.

GAMA, Renata Prenstteter. Desenvolvimento profissional com apoio de grupos colaborativos: o caso de professores de Matemática em início de carreira. 2007. Tese (Doutorado em Educação: Educação Matemática) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007.

GATTI, Bernardete Angelina; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009. 294 p. Disponível em: <http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001846/184682por.pdf acesso em out/2013>. Acesso em: julho de 2020.

GATTI, Bernadete Angelina et al. A atratividade da carreira docente no Brasil. Estudos e Pesquisas Educacionais, São Paulo, n. 1, p. 139-210, 2010.

GATTI, Bernardete Angelina; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo de Afonso. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO, 2011. 300 p. Disponível em: <http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002121/212183por.pdf. Acessado em: julho de 2020.

GATTI, Bernadete Angelina; ANDRÉ, Marli E. D. A.; GIMENES, Nelson A. S.; FERRAGUT, Laurizete. Um estudo avaliativo do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID). Textos FCC, São Paulo, v. 41, n. 1, p. 1-120, set. 2014.

IMBERNÓN, Francisco. La formación y desarrollo profesional del profesorado: Hacia una nueva cultura profesional. Barcelona: Graó, 1994.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011. 127p.

MARCELO GARCÍA, Carlos. A identidade docente: constantes e desafios. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 109-131, ago./dez. 2009. Disponível em: <http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br>. Acesso em: julho de 2020.

MARCELO GARCÍA, Carlos. Políticas de insertion en la docencia: de eslabón perdido a puente para el desarollo profesional docente. Santiago: Preal, 2011. (Documento do Preal, n. 52).

MIZUKAMI, M. G. N.; REALI, A. M. M. R.; REYES, C. R.; MARTUCCI, E. M.; LIMA, E. R.; TANCREDI, R. M. S. P.; MELLO, R. R. Escola e aprendizagem da docência: processos de investigação e formação. São Carlos: EdUFSCar, 2002. 203p.

MIZUKAMI, Maria da Graça N. Escola e desenvolvimento profissional da docência. In: GATTI, Bernadete A.; SILVA JUNIOR, Celestino; PAGOTO, Maria D. S.; NICOLETTI, Maria da Graça. (Org.). Por uma política nacional de formação de professores. São Paulo: Unesp, 2013. p. 23-54.

NUNES, C. M. F. Saberes docentes e formação de professores: um breve panorama da pesquisa brasileira. Educação & Sociedade, v. 22, n. 74, p. 27-42, 2001.

NÓVOA. A. Formação de Professores e Profissão Docente. In: NÓVOA, A. (Coord.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, p.1-27,1992.

NÓVOA, A. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. 1995. Disponível em: <http://www.revistaeducacion.mec.es/re350/re350_09por.pdf>. Acesso em: julho de 2020.

NÓVOA, António. Nada substitui um bom professor: propostas para uma revolução no campo da formação de professores. In: GATTI, Bernadete A.; SILVA JUNIOR, Celestino; PAGOTO, Maria D. S.; NICOLETTI, Maria da Graça (Org.). Por uma política nacional de formação de professores. São Paulo: Unesp, 2013. p.200-227.

PASSOS, Marinez, M.A.; NARDI, Roberto; ARRUDA, A formação de professores: uma revisão das últimas décadas em revistas brasileiras da área de educação matemática. In: NARDI, Roberto (Org.). Temas sobre a formação de professores (online). São Paulo: Unesp, 2006. p. 194-207. Disponível em: <http://books.scielo.org>. Acesso em: julho de 2020.

PONTE, P. J. Da formação do desenvolvimento profissional. In: Actas do Profmat Lisboa: APM, 1998. p. 27-44.

ROLDÃO, Maria do Céu. Formação de professores na investigação portuguesa – um olhar sobre a função do professor e o conhecimento profissional. Formação Docente, Belo Horizonte: Autêntica, v. 1, n. 1, p. 57-70, ago./dez 2009. Disponível em: <http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br>. Acesso em: julho de 2020.

SCHÖN, D. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (Coord.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995. p. 77-91.

SOUTO, Romélia Mara; PAIVA, Paulo Henrique A. A. A pouca atratividade da carreira docente: um estudo sobre o exercício da profissão entre egressos de uma licenciatura em matemática. Pro posições, Campinas, v. 24, n. 1, jan./abr. 2013. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072013000100013&lng=pt#1a>. Acesso em: julho de 2020.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2012.

Published

2021-04-13

How to Cite

CORRÊA DEROSSI, C.; LOPES CHEQUER SARAIVA, A. C. Knowledge for / in / practice: notes on teaching learning and professional development in initial training. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 6, p. e021012, 2021. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/22. Acesso em: 21 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.