Historical-Critical Pedagogy and academic progression: contributions from a study group (2018-2022)
Keywords:
Historical-Critical Pedagogy. Study groups. Pedagogical practice. Teacher training.Abstract
This article discusses the impact of Historical-Critical Pedagogy (PHC) on the academic training of members of a study group in Paraná, Brazil. The study aimed to investigate how the principles and practices of HCP influence the training and professional development of participants. Methodologically, the study is based on a bibliographic and documentary approach, whose data were subjected to content analysis. The results indicate that HCP contributed to the development of critical thinking, intellectual autonomy and academic engagement of the group members. In addition, continuous participation in the study group proved to be essential for the construction of a solid theoretical basis and for the improvement of pedagogical practices. The study showed that HCP plays a central role in the academic and professional growth of participants, encouraging them to continually seek new knowledge.
Downloads
References
BALZAN, Celso Sidinei. Pedagogia Histórico-Crítica: Primeiras Aproximações. Germinal: marxismo e educação em debate, Salvador, v. 5, n. 2, p. 240-243, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9714. Acesso em: 08 jan. 2025
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.
FELIX, Aline et al. Grupo de Estudos Coordenado por Lilian Késia Muniz de Souza. In: Vamos juntos construir uma nova educação e uma nova sociedade: Pedagogia Histórico-Crítica 2019. Cascavel. Anais...Cascavel: UNIOESTE, 2019. Disponível em: https://server2.midas.unioeste.br/sgev/eventos/phc2019/anais . Acesso em: 08 jan. 2025
FISCHER, Alana et al. Grupo de Estudos Coordenado por Lilian Késia Muniz de Souza Ludovico. In: Vamos juntos construir uma nova educação e uma nova sociedade: Pedagogia Histórico-Crítica 2018. Cascavel. Anais...Cascavel: UNIOESTE, 2018. Disponível em: https://server2.midas.unioeste.br/sgev/eventos/phc/anais. Acesso em: 08 jan. de 2025.
NEUHAUS, Alana Fisher et al. Grupo de Estudos Coordenado por Lilian Késia Muniz de Souza. In: Juntos podemos construir uma nova educação e uma nova sociedade: Pedagogia Histórico-Crítica 2021. Cascavel. Anais...Cascavel: UNIOESTE, 2021. Disponível em: https://server2.midas.unioeste.br/sgev/eventos/phc2021/anais. Acesso em: 08 jan. 2025.
NEUHAUS, Alana Fisher et al. Grupo de Estudos Coordenado por Lilian Késia Muniz de Souza. In: Juntos podemos construir uma nova educação e uma nova sociedade: Pedagogia Histórico-Crítica 2022. Cascavel. Anais... Cascavel: UNIOESTE, 2022. Disponível em: https://server2.midas.unioeste.br/sgev/eventos/phc2022/anais. Acesso em: 08 jan. 2025.
ORSO, Paulino José. A implementação da pedagogia histórico-crítica: formas, exigências e desafios. Pedagogia histórico-crítica e prática pedagógica transformadora. Minas Gerais: Navegando, 2021.
SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. Edição comemorativa. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas. Autores Associados, 2013.
UNIOESTE, Pedagogia Histórico-Crítica. Disponível em: [https://www.unioeste.br/portal/pedagogia-historico-critica/inicio]. Acesso em: jan. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Internacional de Formação de Professores

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.