Historical-Critical Pedagogy and academic progression: contributions from a study group (2018-2022)

Authors

Keywords:

Historical-Critical Pedagogy. Study groups. Pedagogical practice. Teacher training.

Abstract

This article discusses the impact of Historical-Critical Pedagogy (PHC) on the academic training of members of a study group in Paraná, Brazil. The study aimed to investigate how the principles and practices of HCP influence the training and professional development of participants. Methodologically, the study is based on a bibliographic and documentary approach, whose data were subjected to content analysis. The results indicate that HCP contributed to the development of critical thinking, intellectual autonomy and academic engagement of the group members. In addition, continuous participation in the study group proved to be essential for the construction of a solid theoretical basis and for the improvement of pedagogical practices. The study showed that HCP plays a central role in the academic and professional growth of participants, encouraging them to continually seek new knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lilian Késia Muniz de Souza, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutoranda em Educação na Universidade Estadual de Maringá (UEM). Mestra em Educação. Docente do Atendimento Educacional Especializado na Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS). ORCID: https://orcid.org/0009-0006-8623-4685

Ana Paula Vitali, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Doutoranda em Educação na Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE). Mestra em Educação. Docente da rede municipal de ensino de Cascavel. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4516-3319

Solange Franci Raimundo Yaegashi, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Docente do Departamento de Teoria e Prática da Educação, do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE) e do Mestrado Profissional em Educação Inclusiva (Profei) da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7666-7253

References

BALZAN, Celso Sidinei. Pedagogia Histórico-Crítica: Primeiras Aproximações. Germinal: marxismo e educação em debate, Salvador, v. 5, n. 2, p. 240-243, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9714. Acesso em: 08 jan. 2025

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

FELIX, Aline et al. Grupo de Estudos Coordenado por Lilian Késia Muniz de Souza. In: Vamos juntos construir uma nova educação e uma nova sociedade: Pedagogia Histórico-Crítica 2019. Cascavel. Anais...Cascavel: UNIOESTE, 2019. Disponível em: https://server2.midas.unioeste.br/sgev/eventos/phc2019/anais . Acesso em: 08 jan. 2025

FISCHER, Alana et al. Grupo de Estudos Coordenado por Lilian Késia Muniz de Souza Ludovico. In: Vamos juntos construir uma nova educação e uma nova sociedade: Pedagogia Histórico-Crítica 2018. Cascavel. Anais...Cascavel: UNIOESTE, 2018. Disponível em: https://server2.midas.unioeste.br/sgev/eventos/phc/anais. Acesso em: 08 jan. de 2025.

NEUHAUS, Alana Fisher et al. Grupo de Estudos Coordenado por Lilian Késia Muniz de Souza. In: Juntos podemos construir uma nova educação e uma nova sociedade: Pedagogia Histórico-Crítica 2021. Cascavel. Anais...Cascavel: UNIOESTE, 2021. Disponível em: https://server2.midas.unioeste.br/sgev/eventos/phc2021/anais. Acesso em: 08 jan. 2025.

NEUHAUS, Alana Fisher et al. Grupo de Estudos Coordenado por Lilian Késia Muniz de Souza. In: Juntos podemos construir uma nova educação e uma nova sociedade: Pedagogia Histórico-Crítica 2022. Cascavel. Anais... Cascavel: UNIOESTE, 2022. Disponível em: https://server2.midas.unioeste.br/sgev/eventos/phc2022/anais. Acesso em: 08 jan. 2025.

ORSO, Paulino José. A implementação da pedagogia histórico-crítica: formas, exigências e desafios. Pedagogia histórico-crítica e prática pedagógica transformadora. Minas Gerais: Navegando, 2021.

SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. Edição comemorativa. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas. Autores Associados, 2013.

UNIOESTE, Pedagogia Histórico-Crítica. Disponível em: [https://www.unioeste.br/portal/pedagogia-historico-critica/inicio]. Acesso em: jan. 2025.

Published

2025-04-15

How to Cite

SOUZA, L. K. M. de; VITALI, A. P.; YAEGASHI, S. F. R. Historical-Critical Pedagogy and academic progression: contributions from a study group (2018-2022). Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, p. e025004, 2025. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/2246. Acesso em: 22 jun. 2025.