Teacher training within an international educator movement
Freinet pedagogy in action
Keywords:
Teacher movement. Teacher training. Freinet pedagogy. Use of new technologies.Abstract
The purpose of this article is to present how the French teacher Célestin Freinet started an international movement of teachers present in more than fifty seven countries for more than ninety years. We present a brief account of Freinet's life and work and how his pedagogical proposal arrived in Brazil in the 1970s. Currently, REPEF (Freinet Education Educators and Researchers Network) organizes face-to-face and virtual meetings among its members to discuss their training together. professionals, as well as taking a stand before the problems faced by the school and society.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli E. D. A. de. Estudo de caso em pesquisa e avaliação educacional – vol. 13. Brasília: Liberlivros, 2005.
BOAVENTURA, S. S Meneses, M.P. Epistemologias do Sul. Coimbra. Almeidina, 2009.
CHARTIER, Roger. Inscrever e apagar: cultura escrita e literatura, século XI-XVIII. Trad. Luzmara Curcino Ferreira. São Paulo: Editora Unesp, 2007.
ELIAS, Marisa Del Cioppo (Org.). Pedagogia Freinet: teoria e prática. São Paulo: Papirus, 1996.
FERNANDES, A. A.; VARANI, A. Do trabalho coletivo docente: o conceito revisitado. Crítica Educativa (Sorocaba/SP), v. 3, n. 1, p. 50-66, jan./jun.2017
FERREIRA, Gláucia de Melo (org.). Palavra de professor (a) – Tateios e reflexões da prática da pedagogia Freinet. Campinas: Mercado das Letras, 2003.
FERREIRA, Gláucia de Melo. Cooperação e democracia na escola: a construção de parcerias no cotidiano da escola como formação continuada. Dissertação de mestrado. Unicamp, FE. Campinas: 2004.
FREINET, Célestin. A educação do trabalho. Trad. Maria Ermantina Galvão G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
_____. As técnicas Freinet da escola moderna. Lisboa: Estampa, 1976.
FREINET, Elise. Nascimento de uma pedagogia popular. Lisboa: Estampa, 1978.
MARX, K.; ENGELS, F. "A crítica crítica" na condição de quietude do conhecer ou a "crítica crítica" conforme o senhor Edgar. In: _____ . A sagrada família ou a crítica crítica: contra Bruno Bauer e consortes. Trad. Marcelo Backes. São Paulo: Boitempo Editorial, 2003.
NIZA, Sérgio. A formação no Movimento da Escola Moderna contextos cooperativos e aprendizagem profissional. Lisboa. [s.d.].
NIZA, S. Contextos cooperativos e aprendizagem profissional: a formação no movimento da escola moderna. In: FORMOSINHO, J. (Ed.). Formação de professores: aprendizagem profissional e acção docente. Porto: Porto Editora, 2009. p. 345-362.
NÓVOA, Antônio. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, A. (coord.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995.
OLIVEIRA, Anne Marie Milon. Célestin Freinet: raízes sociais e políticas de uma proposta pedagógica. Rio de Janeiro: Papéis e cópias de Botafogo e Escola de Professores, 1995.
OLIVEIRA, Anne Marie Emilie Madeleine Milon. O Movimento Freinet: uma rede autogerida? Redes, 1997.
SAMPAIO, Rosa Maria Whitaker Ferreira. Freinet – Evolução histórica e atualidades. São Paulo: Scipione, 1995.
SANTOS, Maria Lúcia dos. A expressão livre no aprendizado da língua portuguesa - Pedagogia Freinet . São Paulo: Scipione, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.