Manager’s professional profile of the portuguese public school

Authors

  • Maria João de Carvalho Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro
  • Teresa Soares Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro

Keywords:

Governing Board. Executive Board. School Principal. Manager.

Abstract

In this article we intended to do a brief diachronic incursion on the basis of a legalistic approach, since the 25th April 1974 up to the present, in order to analyse the distinctive configurations that the figure of the school manager of the Portuguese Public School has been acquiring while, at the same time, we considered the demanded requirements to carry out this role. It was possible to become aware of  the different educational policies which gave the lead to the Portuguese educational model, recognising that the current legal framework forces the existence of a one-person executive body, fact that determined the disappearance of a collective body.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria João de Carvalho, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro

Doutorada em Educação: Organização e Administração Escolares. Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro. Investigadora do Centro de Investigação e Intervenção Educativas da Universidade do Porto. 

Teresa Soares, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro

Mestre em Ciências da Educação: área de especialização em Administração Educacional. Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro.

References

ALMEIDA, A. de J. Autonomia e gestão das escolas públicas. Revista Iberoamericana de Educación. N.º 55/3, p.1-9. 2011.

BARROSO, J. Políticas Educativas e Organização Escolar. Lisboa: Universidade Aberta. 2005.

BARROSO, J. Regulação e Autonomia da Escola Pública: O Papel do Estado, dos Professores e dos Pais, Inovação. Vol.12, nº3, Lisboa, Ministério da Educação, pp.9-33. 1999.

CARVALHO, M. J. de. A modalidade de escolha do diretor na escola pública portuguesa. Revista Lusófona de Educação, nº 22, p. 103-121. 2012a.

CARVALHO, M. J. de. “A liderança na Organização Escolar: o Diretor”. Revista Praxis Educacional. Vol. 8, n.º13, pp.193-209. 2012b.

CARVALHO, M. J. de. O perfil do gestor da escola pública portuguesa. Revista Espaço do Currículo, v. 10. n. 1, p. 82-91, Janeiro/Abril. 2017.

COSTA, J. A. Imagens Organizacionais da Escola. 3ª ed., Porto: Edições Asa, 2013.

FONSECA, J. P. (1981). “Gestão do Sistema de Ensino”, in Silva, Manuela, Tamen Maria Isabel (Orgs.). Sistema de Ensino em Portugal. Lisboa: Fundação Gulbenkian.

LIMA, L. A Escola como Organização e a Participação na Organização Escolar. Um Estudo da Escola Secundária em Portugal (1974-1988). 2.ª ed., Braga: Universidade do Minho, 1998.

OCDE. Education at a Glance. OECD INDICATORS. Paris: OECD Publishing. p. 510. 2016.

PARO, V. Eleição de Diretores. A escola pública experimenta a democracia. Campinas: Papirus. 1996.

SILVA, G. R.; SÁ V. O diretor escolar em Portugal: formação e perfil profissional. Revista Espaço do Currículo, v. 10, n 1, p. 62-81, Jan./Abril. 2017.

Referências legais por ordem cronológica

Decreto-Lei n.º 735-A, de 21 de dezembro de 1974

Decreto-Lei n.º 176/74, de 29 de abril de 1974

Decreto-Lei n.º 221/74, de 27 de maio de 1974

Decreto-Lei n.º 769-A/76, de 23 de outubro de 1976

Portaria n.º 677/77, de 4 de novembro de 1977

Portaria n.º 697/77, de 8 de novembro de 1977

Lei n.º 46/86, de 14 de outubro de 1986

Decreto-Lei n.º 172/91, de 10 de maio de 1991

Decreto-Lei n.º 115-A/98, de 4 de maio de 1998

Decreto-Lei n.º75/2008, de 22 de abril de 2008

Decreto-Lei n.º 137/2012, de 2 de julho de 2012

Published

2018-09-25

How to Cite

CARVALHO, M. J. de; SOARES, T. Manager’s professional profile of the portuguese public school. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 3, n. 4, p. 49–66, 2018. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/359. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê