Memory, forgottening and refusing of the past

social connections with the teaching practice

Authors

  • Aldimar Jacinto Duarte PUC Goiás
  • Vinicius Oliveira Seabra Guimarães

Keywords:

Oral History. Memory. Forgetfulness. Youth Culture.

Abstract

The Oral History methodology is a resource that allows the researcher-teacher to delve into the
narratives of stories and experiences of people who do not have media coverage, represented here by poor youths evaded from school in the city of Aparecida de Goiânia, Goiás, Brazil. The methodology is part of the individual discourse, however it is understood that such discourse is a social representation, the result of a construction of collective, historical and cultural origin. In this bias, memory and forgetfulness constitute the scope for the investigation of the pedagogical practice of teachers alongside the youth cultural. We conclude that late modernity has produced a crisis of historicity and temporality among the poor young people who have escaped from school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aldimar Jacinto Duarte, PUC Goiás

Doutor em Educação Brasileira pela UFG. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação - Mestrado e Doutorado - da PUC Goiás. 

Vinicius Oliveira Seabra Guimarães

Doutorando em Educação pela PUC Goiás. Mestre em Educação pela PUC Goiás – linha de pesquisa: Educação, Sociedade e Cultura.

References

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. História e Histórias de Vida. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.

AGAMBEN, Giorgio. Infância e história: destruição da experiência e origem da história. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005.

ALBERTI, Verena. Manual de História Oral. 3 ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2005.

ARAGÃO, Milena. A História Oral e suas Contribuições para o Estudo das Culturas Escolares. Revista Conjectura: Filosofia e Educação, Universidade de Caxias do Sul (UCS), Caxias do Sul, v. 18, n. 2, pp. 28-41. 2013.

BALDINO, José Maria e CAVALCANTE, Cláudia Valente. Reconfiguração da educação superior brasileira, jovens e política de cotas sociais e raciais: o que preconizam as metas e estratégias do projeto de PNE 2011-202. Revista Educativa, Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO), Goiânia, v. 17, n. 1, pp. 201-222, jan/jun. 2014.

BAUMAN, Zygmunt. A Sociedade Individualizada: vidas contadas e histórias vividas. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

BAUMAN, Zygmunt. Vida em Fragmentos: Sobre Ética Pós-Moderna. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

BOURDIEU, Pierre. A miséria do mundo. Petrópolis, RJ: 1997

BOURDIEU, Pierre A ilusão Biográfica. In: AMADO, Janaina; FERREIRA, Marieta de Moraes. Usos e Abusos da História Oral. 8 ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006.

BURKE, Peter (org.). A Escrita da História: Novas Perspectivas. São Paulo: UNESP, 1992.

CUNHA, Luis Antônio. Educação e desenvolvimento social no Brasil. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1980.

DALGALARRONDO, Paulo. Psicopatologia e Semiologia dos Transtornos Mentais. Porto Alegre: ARTMED, 2008.

DELGADO, Lucilia de Almeida Neves. História Oral e Narrativa: Tempo, Memória e Identidades. Revista História Oral – Associação Brasileira de História Oral, n. 6, pp. 9-25, jul. 2003.

DUARTE, Aldimar Jacinto. A educação escolar e os processos de enfrentamento da realidade urbana por jovens da periferia. Revista Educativa. Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO), Goiânia, v. 17, n. 1, pp. 75-92, jan/jun. 2014.

DUARTE, Aldimar Jacinto. Jovens urbanos da periferia de Goiânia: Espaços Formativos e Mediações Escolares. 2012. 216 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Goiás, 2012.

FRANÇOIS, Etienne. A Fecundidade da história oral. In: AMADO, Janaina; FERREIRA, Marieta de Moraes. Usos e Abusos da História Oral. 8 ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006.

HARVEY, David. Condição Pós-Moderna. São Paulo: Loyola, 2005.

JAMESON, Frederick. Pós-Modernismo: A Lógica Cultural do Capitalismo Tardio. São Paulo: Ática, 2000.

LOMBARDI, José Claudinei [org]. História, memória e educação. Campinas: Alínea, 2011.

NIDELCOFF, Maria Tereza. A escola e a compreensão da realidade. 2 ed. São Paulo: Brasiliense, 1980.

PIEDADE, Ana. As manhas que a vida ensina à gente: a transgressão como estratégia de resistência. Revista História Oral – Associação Brasileira de História Oral, v. 18, n. 2, pp. 259-282, jul/dez. 2015.

RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2007.

SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 6 ed. Rio de Janeiro: Record, 2001.

THOMPSON, Paul. A Voz do Passado. 2 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1988.

THOMPSON, Paul. História Oral e Contemporaneidade. Revista História Oral – Associação Brasileira de História Oral, n. 5, pp. 9-28, jul. 2002.

Published

2018-06-18

How to Cite

DUARTE, A. J.; GUIMARÃES, V. O. S. Memory, forgottening and refusing of the past: social connections with the teaching practice. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 3, n. 3, p. 3–19, 2018. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/375. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê