The national training plan for basic education teachers - PARFOR of the Regional University of Cariri - URCA under the lens of the graduates (CRATO-CE, 2010-2015)
Keywords:
PARFOR. In-service training. Teachers-pupils.Abstract
This study aims at analyzing the meanings given to teaching training and practice concerning the
students of the 1st class of Curso de Pedagogia do Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica – PARFOR, provided by Universidade Regional do Cariri – URCA, between the years of 2010 and 2015, in the city of Crato-CE. It is concluded that the experience was understood as a process of professional and
personal appreciation by the students/teachers, in spite of knowing that the course was not supplied with proper conditions to make part of students to stay and to use it.
Downloads
References
ARAÚJO, Cláudio et al. Análise crítica do PARFOR enquanto propósito e realidade no Cariri Cearense. ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO, 11, 2012, Campinas, SP. Anais... UNICAMP, Campinas, SP: Junqueira&Marin Editores, 2012.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb.pdf: Acesso em: 19 abr. 2016.
BRASIL. Portaria Normativa nº 09, de 30 de junho de 2009. Institui o Plano Nacional de
Formação dos Professores da Educação Básica. Diário Oficial da União, Brasília, DF, de 1 de julho de 2009, n. 123, Seção 1.
BRASIL. Lei nº 11.738, de 16 de julho de 2008. Institui o piso salarial profissional nacional para os profissionais do magistério público da educação básica. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato20072010/2008/lei/l11738.htm. Acesso em: 23 abr. 2015.
FARIAS, Isabel Sabino de Farias. Didática e docência: aprendendo a profissão. Brasília: Liber livro, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 9ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para mudança e incerteza. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2001.
INSTITUTO DE PESQUISA E ESTRATÉGIA ECONÔMICA DO CEARÁ. Perfil Básico Municipal: Crato. 2016. Fortaleza, CE, 2016. Disponível em: http://www.ipece.ce.gov.br/perfil_basico_municipal/2016/Crato.pdf. Acesso em: 23 dez. 2016.
JOSSO, Marie-Christine. Experiência de vida e formação. 2 ed. Natal-RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 20ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012.
NOVÓA, Antonio (Cord.) Os professores e a sua formação. 2 ed. Lisboa: Dom Quixote, 1995.
PIMENTA. Selma Garrido (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 2012.
ROMÃO, José Eustáquio. Avaliação dialógica: desafios e perspectivas. 9 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
SAVIANI, Dermeval. Os saberes implicados na formação do educador. In: VIAGGIANI, Maria Aparecida Bicudo.; JÚNIOR, Celestino da Silva Alves (Orgs). Formação do educador: dever do Estado, tarefa da universidade. São Paulo: Editora Universidade Estadual Paulista, 1996. p. 145-155.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 15 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Docência: uma construção ético-profissional. Campinas, SP: Papirus, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.