A view of supervised internship subjects in the mathematics degree course at UECE facing the COVID-19 pandemic
Keywords:
Supervised Internships, Degree in Mathematics, Universidade Estadual do Ceará, Covid-19 pandemicAbstract
The field of Higher Education underwent a series of transformations to adapt to the new reality caused by the Covid-19 pandemic, in particular, the disciplines of Supervised Internships, experienced at a distance. This article aims to present debates on two Supervised Internship disciplines in the Bachelor of Mathematics Course at UECE, in the 2020 semester. Thus, this study brings some alternatives for the training of future teachers, the insertion of Digital Technologies of Information and Communication (TDIC) through the difficulties faced by distance education caused by the Covid-19 pandemic.
Downloads
References
BRASIL. Parecer Nº: CNE/CP 28/2001. Brasília, DF: Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação, 2001.
BRASIL. Parecer Nº: CNE/CP nº 5/2020. Brasília, DF: Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação, 2020.
BRASIL. Parecer Nº: CNE/CES 1.302/2001. Brasília, DF: Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação, 2021.
BRASIL. CNE-CP, N° 2, de 1 de julho de 2015. Brasília, DF: Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação, 2015.
BRASIL. Resolução CNE/CP 2, de 19 de fevereiro de 2002. Brasília, DF: Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação, 2002.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: Mec, 1998.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Brasília, 2018.
BARREIRO, Iraíde Marques de Freitas; GEBRAN, Raimunda Abou. Prática de Ensino e Estágio Supervisionado na Formação de Professores. São Paulo: Avercamp, 2006.
CEARÁ. Resolução Nº 4544/2020 - CEPE, de 24 de setembro de 2020. Fortaleza, CE: Governo do Estado do Ceará. Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão, 2020.
CEARÁ. Projeto Político Pedagógico. Coordenação do Curso de Licenciatura Plena em Matemática. UECE: Fortaleza, 2007.
CEARÁ. Projeto Pedagógico do Curso. Coordenação do Curso de Licenciatura Plena em Matemática. UECE: Fortaleza, 2018.
CORRÊA, João Nazareno Pantoja; BRANDEMBERG, João Cláudio. Tecnologias digitais da informação e comunicação no ensino de matemática em tempos de pandemia: desafios e possibilidades. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, Fortaleza, v. 8, n. 22, p. 34-54, 2021.
FARIA, Rejane Waiandt Schuwartz de Carvalho et al. Estágio curricular supervisionado de Matemática no contexto da pandemia da Covid-19. Pesquisa e Ensino, Barreiras, v. 2, n. 1, p. 1-27, mar. 2021.
FERREIRA, Denise Helena Lombardo; SUGAHARA, Cibele Roberta; BRANCHI, Bruna Angela. O impacto da Covid-19 no ensino superior: desenvolvimento de atividades remotas em matemática e em estatística. Revista Tecnologia e Sociedade, Curitiba, v. 16, n. 43, p. 138-146, ed. esp. 2020. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rts/article/view/1220.
FIORENTINI, Dario, NACARATO, Adair Mendes. (Orgs.). Cultura, formação e desenvolvimento profissional de professores que ensinam matemática. Campinas, São Paulo: Musa, 2005.
LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e aprendizagem da profissão docente. Brasília: Liber Livro, 2012.
LORENZATO, Sergio. Para aprender matemática. Campinas: Autores Associados, 2006.
PIMENTA, Selma Garrido. O Estágio na Formação de Professores: Unidade teoria e prática. São Paulo: Cortez, 2006.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência. 5. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2010. 296 p.
TARDIFF, Mauice. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis: Vozes, 13ª Ed., 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.