Readings, writings and adventures in the formation of childhood educators

Authors

  • Rita de Cássia Tavares Medeiros Universidade Federal de Pelotas
  • Márcio Xavier Bonorino Figueiredo Universidade Federal de Pelotas

Keywords:

Memoirs. Childhood. Training of educators.

Abstract

This work is a theoretical-practical experimentation with educators and educators of Childhood. Based on Freire, Josso and Freinet, we intend to enter the debates around children's play cultures, through the memories of the subjects involved in the mini-course. Three moments are constructed: The objects in the memories; The explanatory theories and the re-readings of the world of Memories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rita de Cássia Tavares Medeiros, Universidade Federal de Pelotas

Professora Doutora em UFPel, FaE/Grupo de Pesquisa Cultura, Infância e Educação Infantil

Márcio Xavier Bonorino Figueiredo, Universidade Federal de Pelotas

Professor Doutor em UFPel, FaE/Grupo de Pesquisa Cultura, Infância e Educação Infantil/ESEF/Mestrado em Educação Física

References

BOSI, E. Memória e sociedade: lembranças de velhos. 3ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

BROUGÈRE, G. Brinquedo e cultura. São Paulo: Cortez, 1995.

BROUGÈRE, G. A criança e a cultura lúdica. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v.24, n. 2, p. 103-116, jul/dez. 1998.

CALVINO, I.O Caminho de San Giovanni. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

FREINET, C. As Técnicas Freinet da Escola Moderna. Lisboa: Editorial Estampa Ltda., 1975.

_____________. O texto livre. Lisboa: Dinalivros, 1976.

_____________. Pedagogia do Bom Senso. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

_____________. Ensaios de Psicologia Sensível. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

FREIRE, P. Educação Como prática da Liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

_____________. Abertura. Congresso Brasileiro de Leitura. Campinas, 1981.

_____________. Pedagogia da esperança: um encontro com a pedagogia do oprimido. 4ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

_____________. A Importância do ato de ler em três artigos que se completam. 23ª ed. São Paulo, Cortez, 1989.

FIGUEIREDO, M.X.B. e CAETANO, L. (Org.). A Infância Dura a Vida Inteira. 4ª ed. Pelotas, Lia Raro Editora e Mídia, 2008.

FIGUEIREDO, M.X.B e MEDEIROS, R.C.T. http://200.132.103.12/repositorio/admin/downloads/labirintos_infancia-1.pdf.

Acessado em 30/03/2009 ás 11:47:02.

FIGUEIREDO, M.X.B.; Rigo, L.C.. Memórias das Infâncias: no processo de formação das educadoras. In: Pensar a Prática. Goiânia. Revista da UFG, n.11(1 4 12 2008.).

GALZERANI, M. C. B. Imagens entrecruzadas de infância e de produção de conhecimento histórico em Walter Benjamin. In: Ana Lúcia Goulart de Faria; Zeila de Brito Fabri; Patricia Dias Prado. (Org.). Por uma Cultura da Infância: Metodologia de Pesquisa com crianças. Campinas: Autores Associados, 2002, v. 1, p. 49-68.

GONZAGUINHA. Caminhos do Coração(Álbum). Ariola. 1982. Lado A, Música 1. JOSSO, M.. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

JUNG, K. G. Memórias, sonhos e reflexões. 22ª ed. Trad. Dora Ferreira da Silva. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2002.

PINTO, M. SARMENTO, M. J. (Coords.). As crianças: Contextos e identidades. Braga Codex. Portugal: Bezerra, 1997.

PORTELLI, A. Tentando aprender um pouquinho, algumas reflexões sobre a ética na história oral. In: Projeto História. São Paulo: Educ, nº 15,1997.

SARMENTO, M.. Visibilidade social e estudo da infância. In: VASCONCELLOS, V.M.R.de;

SARMENTO, M. J. (Orgs.). Infância (in)visível. Araraquara, SP: Junqueira&Marin, 2007.

SOUZA, E.C. Histórias de vida e formação de professores. Salto Para o Futuro, TV Escola. SEED-MEC, 2007.

Published

2019-09-24

How to Cite

MEDEIROS, R. de C. T.; FIGUEIREDO, M. X. B. Readings, writings and adventures in the formation of childhood educators . Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 4, n. 4, p. 6–19, 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/63. Acesso em: 21 nov. 2024.