Challenging opposite disorder in the early years of elementary school I

some notes

Authors

  • Maria Helena Sgargetta-Cardoso Universidade Estadual de Maringá - UEM
  • Gizeli Aparecida Ribeiro de Alencar Universidade Estadual de Maringá - UEM
  • Solange Franci Raimundo Yaegashi Universidade Estadual de Maringá - UEM

Keywords:

Defiant Opposition Disorder. Diagnosis. Pedagogical practices

Abstract

This study aimed to analyze the didactic-pedagogical challenges in relation to the insertion of students with Oppositional Defiant Disorder (ODD) in the common classroom, in the early years of Elementary School I. For that, we supported the analysis of documents related to public policies, studies carried out by scholars in the area and, in a semi-structured interview carried out with a teacher and an educational advisor who work with a student with ODD, which were analyzed. The categorization of the responses given by the research subjects was carried out through content analysis, which comprises the pre-analysis phase, material exploration and treatment of results. The results showed that the inclusion of the disorder in inclusive public policies is essential, as education professionals still feel unprepared to deal with this specificity in the classroom, so the student does not have their needs met, denoting that research is essential to provide greater awareness of the topic in order to better support pedagogical interventions.

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Author Biographies

Maria Helena Sgargetta-Cardoso, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Especialista em Educação Especial e Transtorno Global do desenvolvimento e Artes - Técnicas e Procedimentos pelo Centro Universitário Metropolitano de Maringá (UNIFAMMA). Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1326-9418

Gizeli Aparecida Ribeiro de Alencar, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutora em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Docente do Mestrado em Educação Inclusiva (PROFEI) da Universidade Estadual de Maringá (UEM). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0436-6718

Solange Franci Raimundo Yaegashi, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Mestrado em Educação Inclusiva (PROFEI) da Universidade Estadual de Maringá (UEM). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7666-7253

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Published

2022-12-21

How to Cite

SGARGETTA-CARDOSO, M. H.; ALENCAR, G. A. R. de; YAEGASHI, S. F. R. Challenging opposite disorder in the early years of elementary school I : some notes. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 7, p. e022016, 2022. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/815. Acesso em: 21 nov. 2024.