Quilombo and Literature for childhood

balance of a decade of research presented at the Digital Library of Theses and Dissertations

Authors

  • Blenda Priscila Alencar da Silva Universidade do Estado do Rio Grande do Norte
  • Giovana Carla Cardoso Amorim Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Keywords:

Literature for children, Quilombo, Black Children

Abstract

The work on screen presents a State of Knowledge about the quilombola presence in stricto sensu graduate studies in Brazil, which address literature for children. We used the Digital Library of Theses and Dissertations as a database and, as a result, it was observed that the researches highlight the importance of Literature for childhood as an enabler to understand the true memory, history and knowledge of Afro-Brazilian culture, aiming at formation of multicultural and critical readers. However, studies that address the quilombola theme in literature for children are scarce in academia.

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Author Biographies

Blenda Priscila Alencar da Silva, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Mestranda em Educação na Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN. Possui graduação em pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará. Professora do quadro efetivo do município de Amontada. Contadora de histórias e facilitadora em Artes.

Giovana Carla Cardoso Amorim, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2000), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2003) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2007). Pós doutora. É professora adjunta da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte e docente permanente do Programa de Pós-graduação em Educação (PosEdud). 

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Published

2023-06-29

How to Cite

SILVA, B. P. A. da; AMORIM, G. C. C. Quilombo and Literature for childhood: balance of a decade of research presented at the Digital Library of Theses and Dissertations. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 8, p. e023010, 2023. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/981. Acesso em: 15 may. 2024.