Quilombo and Literature for childhood
balance of a decade of research presented at the Digital Library of Theses and Dissertations
Keywords:
Literature for children, Quilombo, Black ChildrenAbstract
The work on screen presents a State of Knowledge about the quilombola presence in stricto sensu graduate studies in Brazil, which address literature for children. We used the Digital Library of Theses and Dissertations as a database and, as a result, it was observed that the researches highlight the importance of Literature for childhood as an enabler to understand the true memory, history and knowledge of Afro-Brazilian culture, aiming at formation of multicultural and critical readers. However, studies that address the quilombola theme in literature for children are scarce in academia.
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-brasileira”, e dá outras providências. 2003
BRASIL. Ministério da Educação. Secretária de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Orientações e Ações para a Educação das Relações Étnico-Raciais. Brasília, 2006.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola. Secretaria de Educação Básica. Brasília. MEC, SEB, 2012.
BRUMATTI, J. D. A contribuição da Biblioteca Digital de Teses e Dissertações na disseminação do conhecimento nas áreas de Humanas e Sociais. Revista Brasileira de Bibliotecnomia e Documentação – RBBD. v.11, n.1. São Paulo, 2015.
CANDIDO, A. O Direito à Literatura e outros ensaios. Coimbra, PT: Angelus Novus, 2004.
CANDIDO, A. Direitos humanos e Literatura. In: FESTER, A. C. R. (Org.). Direitos humanos e... São Paulo: Brasiliense, 1995
CAMPOS, W. R. Os griôs aportam na escola: por uma abordagem metodológica da literatura infantil negra nos anos iniciais do ensino fundamental. 2016. Dissertação (Mestrado em programa de Pós-Graduação em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016.
COELHO, Nelly Novaes. Literatura Infantil: Teoria, análise, didática. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2000.
COSTA, V. R. Protagonismos de meninas negras na literatura infantil contemporânea. 2020. Dissertação. (Mestrado em programa de Pós-Graduação em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020.
DORIA, A. S. Era uma vez... Contos de Fadas e identidade étnica na infância. Dissertação. Mestrado em psicologia social. Universidade Federal de Sergipe. Sergipe. 2015
DUPONT, V. R. V. A criança negra na literatura infantil brasileira contemporânea. 2013. Dissertação (Mestrado em programa de Pós- Graduação em Letras) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2013.
FERREIRA, N. S. A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, v. 23, n. 79, p. 257-272, 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v23n79/10857.pdf>. Acesso em: 06 maio de 2022.
FERREIRA, S. O. A imagem da criança negra na literatura infantil: Estudo comparado de narrativas latino-americanas. 2018. Dissertação (Mestrado em programa de Pós-Graduação em Literatura Comparada) – Universidade Federal da Integração Latino-Americana, Foz do Iguaçu, 2018.
GARBIN, F. G. de B.; KAMPFF, A. J. C. O ensino e a aprendizagem de competências nos cursos superiores de engenharia: focos das pesquisas entre os anos 2001 e 2020. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, Brasil, v. 7, p. e143021, 2021. DOI: 10.31417/educitec. v7.1430. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1430. Acesso em: 28 maio. 2022.
GOMES, N. L. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem fronteiras, v.12, n. 1, p.98-109, 2012.
GOMES, N. L. Diversidade cultural, currículo e questão racial: desafios para a prática pedagógica. In. GOMES, N. L. (org.) Educação como prática da diferença. Campinas: Editora Atores Associados, p.21-40, 2006.
GREGORIN FILHO, J. N. Literatura Infantil: Múltiplas linguagens na formação de leitores. São Paulo: Melhoramentos, 2009.
HALL, S. Que “negro” é esse na cultura negra? Tradução S. Amaral. _______. Da diáspora: identidades e mediações culturais. (1ª. Impressão revista) Belo Horizonte: Editora UFMG; Brasília: Unesco, 2006.
IBGE Educa. Quilombolas no Brasil. Disponível em: https://educa.ibge.gov.br/jovens/materias-especiais/21311-quilombolas-no-brasil.html Acesso em: 23 de jun. 2022
LEITE, I. B. Humanidades Insurgentes: conflitos e criminalização dos quilombos. In: RIFIOTIS, T. RODRIGUES, T. (Orgs.) Educação em direitos humanos: discursos críticos e temas contemporâneos. Florianópolis: UFSC, 2008.
LOPES, N. R. Programa Nacional Biblioteca da Escola (PNBE) 2010: Personagens negros como protagonistas e a construção da identidade étnico-racial. 2012. Dissertação. (Mestrado em programa de Pós-Graduação em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Marília, 2012.
LUZ, M. A. P. C. Representações dos personagens negros e negras na literatura infantil brasileira. 2018. Tese. (Doutorado em Educação) – Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2018.
MARTINHAGO, D. B. As representações do negro na literatura infantil: Algumas leituras do acervo do Programa Nacional Biblioteca da Escola (PNBE) do ano de 2013. 2016. Dissertação. (Mestrado em programa de Pós-Graduação em Educação) – Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma, 2016.
MARIOSA, G.S.M.; REIS, M. G. A influência da literatura infantil afro-brasileira na construção das identidades das crianças. Estação Literária. Volume 8. P. 42-53. Londrina. 2011
MATOS, W.S.; EUGENIO, B. Etnicidades e infâncias quilombolas. Editora CRV, Curitiba, 2019.
ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo" estado da arte" em educação. Revista diálogo educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37-50, 2006. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1891/189116275004.pdf. Acesso em: 28 fev. 2021.
SILVA, B.C. A construção da (in)visibilidade da infância quilombola: o papel do Estado e do movimento social. Livro (Mestrado em Sociologia) – Universidade de Coimbra, Coimbra, 2011.
SILVA, M. R. Ressignificando o uso da literatura para educação étnico-racial. 2018. Dissertação (Mestrado em Programa de Pós-Graduação em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.
SOARES, M. Alfabetização no Brasil – O Estado do conhecimento. Brasília: INEP/MEC, 1989
SOUZA, Â.; SODRÉ, P. Literatura Infanto-Juvenil e Relações Étnico-raciais no Ensino Fundamental. Rio de Janeiro, 2011. Disponível em: https://www.puc-rio.br/ensinopesq/ccpg/pibic/relatorio_resumo2011/Relatorios/CTCH/EDU/EDU-%C3%82ngela%20Souza%20e%20Patricia%20Sodr%C3%A9.pdf. Acesso em: 18 de maio de 2022
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.