The construction of the children's character in the short story Negrinha, by Monteiro Lobato
Keywords:
Literary studies, Children's characters, Narrative, Stylistics, Monteiro LobatoAbstract
This article sought to understand the construction processes of the child character Negrinha in the homonymous work by Monteiro Lobato. For this, a narrative and stylistic analysis was performed based on studies by Todorov (2011), Candido (2014), Martins (2012), Henriques (2018), among others. The study is relevant: socially, because it portrays, through Brazilian Literature, the reflections of childhood in the national reality; scientifically, through this type of analysis, mixing narrative and style, contribute to studies on children's perspective; and interdisciplinary, for entering the subjectivism of the child's imagination from the literary art composed, hypothetically, by the objectivity of the adult.
Downloads
References
ABDALA JUNIOR, Benjamin. Introdução à análise narrativa. São Paulo: Scipione, 1995.
ARIÉS, Philippe. História social da criança e da família. Trad. Dora Flaksman. Rio de Janeiro: Guanabara, 1986. p. 50-68.
BARTHES, Roland. Introdução à análise estrutural da narrativa. In: BARTHES, Roland; GREIMAS, A. J.; BREMOND, Claude; ECO, Umberto; GRITTI, Jules; MORIN, Violette; METZ, Christian; TODOROV, Tzvetan; GENETTE, Gerard. Análise estrutural da narrativa. Trad. Maria Zelia Barbosa Pinto. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 19-69.
BIGNOTTO, Cilza Carla. Personagens infantis da obra para crianças e da obra para adultos de Monteiro Lobato: convergências e divergências. 1999. 165p. Dissertação (Mestrado em Teoria Literária) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas, 1999. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/270120. Acesso em: 27 jul. 2021.
BREMOND, Claude. A lógica dos possíveis narrativos. In: BARTHES, Roland; GREIMAS, A. J.; BREMOND, Claude; ECO, Umberto; GRITTI, Jules; MORIN, Violette; METZ, Christian; TODOROV, Tzvetan; GENETTE, Gerard. Análise estrutural da narrativa. Trad. Maria Zelia Barbosa Pinto. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 110-135.
CANDIDO, Antonio. A personagem do romance. In: CANDIDO, Antonio; ROSENFELD, Anatol; PRADO, Décio de Almeida; GOMES, Paulo Emílio Salles. A personagem de ficção. 13. ed. São Paulo: Perspectiva, 2014. p. 51-80.
DILL, Elisa I. C.; GHAZIRI, Samir M. A representação do imaginário nas obras de Monteiro Lobato e Gabriel García Márquez. Cadernos de Literatura Comparada, Porto (Portugal), n. 38, p. 363-374, 2018. DOI: https://doi.org/10.21747/21832242/litcomp38v3.
GANCHO, Cândida Vilares. Como analisar narrativas. 7. ed. São Paulo: Ática, 1991.
GOUVÊA, Maria Cristina. A construção do “infantil” na literatura brasileira. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, 2000. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/23848. Acesso em: 27 jul. 2021.
HENRIQUES, Claudio Cezar. Estilística e discurso: estudos produtivos sobre texto e expressividade. Rio de Janeiro: Alta Books, 2018.
HERGESEL, João Paulo. Análise estilística: o que é e como realizá-la? – com aplicabilidade na obra de Bruno Molinero. Caxangá, Poços de Caldas (MG), n.3, 2021. p. 237-249. Disponível em: https://revistacaxanga.files.wordpress.com/2021/07/caxanga-v3-n1.pdf. Acesso em: 27 jul. 2021.
LIMA, Maria Ismênia; FERREIRA, Jailma da Costa; SILVA, Maria do Carmo Gomes. Infância e preconceito em Negrinha, de Monteiro Lobato. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO INCLUSIVA, 2., 2016, Campina Grande. Anais [...]. Campina Grande: Realize Editora, 2016. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/23026. Acesso em: 27 jul. 2021.
LOBATO, Monteiro. Negrinha. São Paulo: Editora Globo, 2012.
MARINGONI, Gilberto. O destino dos negros após a Abolição. Desafios do Desenvolvimento, Brasília, ano 8, ed. 70, 2011. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/desafios/index.php?option=com_content&id=2673%3Acatid%3D28. Acesso em: 27 jul. 2021.
MARTINS, Nilce Sant’Anna. Introdução à estilística: a expressividade na língua portuguesa. 4. ed. rev. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2012.
ROSENFELD, Anatol. Literatura e personagem. In: CANDIDO, Antonio; ROSENFELD, Anatol; PRADO, Décio de Almeida; GOMES, Paulo Emílio Salles. A personagem de ficção. 13. ed. São Paulo: Perspectiva, 2014. p. 9-50.
SARMENTO, Manoel Jacinto. Imaginário e cultura da infância. Cadernos de Educação, Pelotas, n. 21, 2002. Acesso em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1467. Acesso em: 27 jul. 2021.
SIMÕES, Lucila Bonina Teixeira. Literatura Infantil: entre a infância, a pedagogia e a arte. Cadernos de Letras da UFF, Rio de Janeiro, n. 46, p. 2019-242, 2013. DOI: https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.v23i46.
TODOROV, Tzvetan. As categorias da narrativa literária. In: BARTHES, Roland; GREIMAS, A. J.; BREMOND, Claude; ECO, Umberto; GRITTI, Jules; MORIN, Violette; METZ, Christian; TODOROV, Tzvetan; GENETTE, Gerard. Análise estrutural da narrativa. Trad. Maria Zelia Barbosa Pinto. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 209-254.
TURUNEN, Virpi. A multifuncionalidade do diminutivo -(z)inho no português do Brasil. In: CONGRÈS DES ROMANISTES SCANDINAVES, 17., 2010, Tampere (Finlândia). Anais [...]. Tampere (Finlândia): Tampere University Press, 2010. p. 1239-1255.
ZILBERMAN, Regina. Monteiro Lobato e suas fases. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, Brasília, ed. 36, p. 141-152, 2011. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/9715. Acesso em: 27 jul. 2021.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.