Discredit on the Brazilian electoral system

the narratives in disputes on Twitter and the digital influencers in the 2022 election

Authors

  • Mariany Silva Miranda Universidade Federal do ABC
  • Claudio Luis de Camargo Penteado Universidade Federal do ABC

Keywords:

Right-wing Extremism. Twitter. Democracy. Bolsonarismo. Narratives´ Disputes. Elections in 2022

Abstract

The article investigates which are the narratives surrounding the discredit on the Brazilian electoral system on Twitter during the 2022 elections and who are the digital influencers that make this dispute gain more visibility on social media. Based on data collected through Twitter’s API, from August to November 2nd, the top 100 shared massages on the platform were cataloged and analyzed both quantitatively and qualitatively. The results indicate that there were narratives that systematically attacked Brazilian institutions and raised doubts on its liberal participatory democracy, hurting the democratic process and allowing far-right movements and hate speech to rise.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariany Silva Miranda, Universidade Federal do ABC

Graduanda em Ciências e Humanidades na Universidade Federal do ABC. ORCID: https://orcid.org/0009-0003-0887-9494

Claudio Luis de Camargo Penteado, Universidade Federal do ABC

Doutor em Ciências Sociais. Professor Titular da Universidade Federal do ABC. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8279-3643

References

AGUIAR, L.; BARRETO DE SOUSA, D. L. A figura do influencer: Uma reflexão sobre o bolsonarismo e a campanha do deputado André Fernandes. Revista Brasileira de Estudos da Mídia, Natal, v. 1, n. 1, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/RevisBraEstudoMidia/article/view/31997. Acesso em: 26 jul. 2024.

ARAÚJO, M. C. Capital Social. 2.ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.

BALBE, R. O Uso de Tecnologias de Informação e Comunicação na Gestão Pública: Exemplos no Governo Federal. Revista do Serviço Público, Brasília, v. 61, n.2, p. 189 - 209, Abr/Jun, 2010. Disponível em: https://repositorio.enap.gov.br/handle/1/1613. Acesso em: 08 dez. 2023

CASERO-RIPOLLÉS, A. Influencers in the Political Conversation on Twitter: Identifying Digital Authority with Big Data. Sustainability, Basel, v. 13, n. 5, p. 2851, 6 mar. 2021.

CASTELLS, M. Communication Power. 2.ed. New York: Oxford University Press, 2009.

CASTELLS, M. A Ruptura: A crise da democracia liberal. Rio de Janeiro: Zahar, 2018.

CAVALCANTE, S. Classe média e ameaça neofascista no Brasil de Bolsonaro. Crítica Marxista, Campinas, n.50, p.121-130, 2020. Disponível em: <https://repositorio.unicamp.br/Busca/Download?codigoArquivo=536937>. Acesso em: 08 dez. 2023

CESARINO, L. Como vencer uma eleição sem sair de casa: a ascensão do populismo digital no Brasil. Internet & Sociedade, São Paulo, v.1, n. 1, fevereiro, p.91-120, 2020. Disponível em: <https://www.academia.edu/download/62205827/numero1_volume1_fev2020_cesarino20200226-14293-ugynyh.pdf>. Acesso em: 10 jun. 2023

COSTA, R.; VENANCIO, R. Pluralismo democrático e o horário gratuito de propaganda eleitoral. Aurora, São Paulo, v. 6, n.17, p. 16-31, 2013. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/aurora/article/view/14844>. Acesso em: 08 dez. 2023

DARDOT, P.; LAVAL, C. A nova razão do mundo. São Paulo: Boitempo editorial, 2017.

DIAS DOS SANTOS, P.; LUIS DE CAMARGO PENTEADO, C.; DAMACENO DE ALMEIDA, L.; HIDEKO GOYA, D. Democracia sob ataque: polarização política e produção de conteúdos hostis no Twitter nas eleições de 2022. Revista Debates, Porto Alegre, v. 17, n. 1, p. 41–62, 2023. DOI: 10.22456/1982-5269.129776. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/debates/article/view/129776. Acesso em: 08 dez. 2023.

DOS SANTOS JUNIOR, M. A. Plataformização da comunicação política: governança algorítmica da visibilidade entre 2013 e 2018. E-Compós, Brasília, v. 24. 2021. Disponível em: <https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2101>. Acesso em: 30 out. 2023

DOURADO, T.; GOMES, W. O que são, afinal, fake news, enquanto fenômeno de comunicação política?. COMPOLÍTICA, 8. Anais. Brasília, 2018 Disponível em: <http://compolitica.org/novo/anais/2019_gt6_Dourado.pdf>. Acesso em: 24 set. 2023

FABRO, C. O que é API e para que serve? Cinco perguntas e respostas, Techtudo, Rio de Janeiro, 2020. Disponível em: https://www.techtudo.com.br/listas/2020/06/o-que-e-api-e-para-que-serve-cinco-perguntas-e-respostas.ghtml. Acesso em: 08 dez. 2023

FONTES, F. L. de L.; MENEZES, M.; LAVOR, L.; LIMA, I. C.; LIMA, L. S.; MOURA, E. G. A.; ARAUJO, M. L. A. de. From participatory democracy to de-democratization in Brazil: institutions of participation in crisis. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 11, n. 5, p. e48911528534, 2022. DOI: 10.33448/rsd-v11i5.28534. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/28534. Acesso em: 08 dez. 2023

GIDDENS, A. As consequências da modernidade. 5.ed. São Paulo: Editora Unesp, 1991

HENRIQUES, M. (Des)Confiança Institucional e Públicos Vulneráveis em Situação de Emergência. Revista Dispositiva, Belo Horizonte, v.12, n. 21, p. 5-19, 2023. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/dispositiva/article/view/29420. Acesso em: 25 jul. 2023

HJARVARD, S. (2014). Da Mediação à Mediatização: A Institucionalização das Novas Mídias. Parágrafo, São Paulo, v. 3, n. 2, julho-dezembro, 2015. Disponível em: <https://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/recicofi/article/view/331>. Acesso em: 19 fev. 2023

JACOB, J.; FONSECA, M. Aspectos históricos do processo de criação da Justiça Eleitoral no Brasil: Republicanismo, Tenentismo e Coronelismo. Revista Brasileira de Pesquisas Jurídicas (Brazilian Journal of Law Research), Avaré, v. 2, n. 1, p. 143-173, 2021. Disponível em: <https://www.academia.edu/download/86179972/26.pdf>. Acesso em: 17 abr. 2023.

LACLAU, E. On Populist Reason. Londres: Verso, 2005.

LEVITSKY, S.; ZIBLATT, D. Como as democracias morrem. Rio de Janeiro: Zahar, 2018.

LOUREIRO, J. V. Experiência Democrática na Ponta dos Dedos: Digitalização, riscos e desafios contemporâneos. INTERSEÇÕES, Rio de Janeiro, v. 24 n. 2, p.326-345, out, 2022. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/intersecoes/article/view/70831. Acesso em: 08 dez. 2023

MUHAMMAD, M.; NIRWANDY, N. A Study on Donald Trump Twitter Remark: A Case Study on the Attack of Capitol Hill. Centre for Media and Information Warfare Studies, Faculty Communication and Media Studies, Selangor, v. 14, n. 2, p. 75-104, 2021. Disponível em: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/46937/1/46937.pdf. Acesso em: 08 dez. 2023

NÓBREGA, F.; RODRIGUES, A.; SILVA, L. A desconfiança no sistema eleitoral como fator de comprometimento do capital social eleitoral: a descredibilidade que retrocede nos avanços democráticos. REJUR - Revista Jurídica da UFERSA, Mossoró, v. 5, n. 10, jul./dez. 2021, p. 85-106, ISSN 2526-9488, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufersa.edu.br/rejur/article/view/11028. Acesso em: 29 maio. 2023

OLIVEIRA, S.; TEZZI, M. O papel dos influenciadores digitais na formação da opinião pública, Revista do Instituto de Ciências Humanas, Belo Horizonte, v.17, n.27, 2021- ISSN:2359-0017, 2021. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/revistaich/article/view/27809. Acesso em: 08 dez. 2023

PENTEADO, C. L. de C.; CRUZ JUNIOR, B. G. Ação política na internet na era das redes sociais. Ponto-e-Vírgula, São Paulo, n. 26, p. 109–122, 2020. DOI: 10.23925/1982-4807.2019i26p109-122. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/pontoevirgula/article/view/51518. Acesso em: 31 jul. 2024.

PENTEADO, C. L. de C.; GOYA, D. H.; DOS SANTOS, P. D.; JARDIM, L. Populismo, desinformação e Covid-19: comunicação de Jair Bolsonaro no Twitter. Media & Jornalismo, Lisboa, v. 22, n.40, p. 239-260, 2022. Disponível em: https://impactum-journals.uc.pt/mj/article/view/10255. Acesso em: 08 dez. 2023

RECUERO, R. #FraudenasUrnas: estratégias discursivas de desinformação no Twitter nas eleições 2018. Rev. Bras. Linguíst. Apl., Belo Horizonte, v. 20, n. 3, p. 383-406, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/vKnghPRMJxbypBVRLYN3YTB/?lang=pt. Acesso em: 15 nov. 2022

RECUERO, R; ZAGO, G. Em busca das redes que importam: redes sociais e capital social no twitter. Líbero, São Paulo, v. 12, n. 24, p. 81-94, dez. de 2009. Disponível em: https://seer.casperlibero.edu.br/index.php/libero/article/view/498. Acesso em: 08 dez. 2023

ROGERS, R. Digital methods. Cambridge, Massachusetts: The Mit Press, 2013.

SILVA, D. SILVA, D. P. Junho de 2013: crítica e abertura da crise da democracia representativa brasileira. Revista Maracanan, Rio de Janeiro, n. 18, p. 83–110, 2018. Disponível em: http://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/tematica, 2017. Acesso em: 08 dez. 2023

Published

2024-08-05

How to Cite

Silva Miranda, M., & de Camargo Penteado, C. L. (2024). Discredit on the Brazilian electoral system: the narratives in disputes on Twitter and the digital influencers in the 2022 election. Revista Brasileira De Iniciação Científica, e024030. Retrieved from https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1419