The objectivation of the school practice from the physical education Pibid in a public school in inland Paraná

Authors

  • Bruno Nicolau Cerine da Cruz Universidade Estadual de Maringá
  • Gislaine Cristina Rogério da Silva Universidade Estadual de Maringá
  • Carlos Henrique Ferreira Magalhães Universidade Estadual de Maringá

Keywords:

PIBID. Initial Formation. School Physical Education.

Abstract

This study aims to analyze the school practice of the Physical Education PIBID from the State University of Maringá (UEM-PR). We carried out a documental analysis (Gil, 2008) of the lesson plans and reports of classes given to the 6th grade B from a public school in the city of Maringá, within the state of Paraná. We concluded that the Program for Scholarships for Initiation in Teaching in Brazil (PIBID-CAPES) has significantly contributed to value the initial formation of its scholarship students, given they have captured the pedagogical theories that guide the school practice in the everyday of schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruno Nicolau Cerine da Cruz, Universidade Estadual de Maringá

Graduação. Universidade Estadual de Maringá.

Gislaine Cristina Rogério da Silva, Universidade Estadual de Maringá

Graduação. Universidade Estadual de Maringá. 

Carlos Henrique Ferreira Magalhães, Universidade Estadual de Maringá

Doutor. Universidade Estadual de Maringá. 

References

CAPES, Ministério da Educação. Pibid – Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência. Portaria n. 96, de 18 de Julho de 2013.

CARVALHO R.M.A; MACHADO A.B. Os impactos do pibid na formação de professores de educação física para a educação de jovens e adultos. Cadernos de Formação RBCE, p. 57-67, set. 2016.

DUARTE, N. A INDIVIDUALIDADE PARA-SI: contribuição a uma teoria histórico-social da formação do indivíduo. 2. Ed. Campinas, SP: Autores Associados, 1999. (Coleção contemporânea).

DUARTE, N. Vigotski e o “aprender a aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. 2. ed. rev. e ampl. Campinas, SP: Autores Associados , 2001. (Coleção educação contemporânea). http://proletariosmarxistas.com/docs/Publicacoes%20diversas/Vigotski%20e%20o%20aprender%20a%20a%20prender.pdf. Acesso em 10/10/2016.

ENGELS, F. “O Papel do trabalho na transformação do macaco em homem”. In: ENGELS, F. O papel do trabalho na transformação do macaco em homem. São Paulo, Global Editora, 1986. p. 11-37.

GARANHANI M. C; NADOLNY L.F. O professor de educação física na educação infantil: estratégias de um projeto de formação de professores no PIBID/CAPES-UFPR. Cadernos de Formação RBCE, p. 45-57, mar. 2015.

GASPARIN, J. L. Uma Didática para a Pedagogia Histórico-Crítica. 5º ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2012. (Coleção educação contemporânea).

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6° ed. São Paulo. Atlas. 2008.

LEONTIEV, ALEXIS. O Desenvolvimento do Psiquismo. Tradução de Rubens Eduardo Frias. 2. Ed. São Paulo: Centauro, 2004. 353 p.

MAGALHÃES, C. H. F. Breves Pressupostos para a elaboração de uma investigação científica. In Sociedade , Educação e Pesquisa em Ciências Humanas. Curitiba. CRV. 2011. P.197-209.

MARTINS, L.M. O DESENVOLVIMENTO DO PSIQUISMO E A EDUCAÇÃO ESCOLAR: contribuições à luz da psicologia histórico cultural e da pedagogia histórico-crítica. 2011. 248 p. (Tese Livre-Docente). Departamento de Psicologia, Universidade Estadual Paulista. Bauru-SP, 2011.

MARTINS, L.M. A Internalização de Signos como intermediação entre a Psicologia Histórico Cultural e a Pedagogia Histórico-Crítica. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 7, n. 1, p. 44-57, jun. 2015.

MARTINS, L.M. Contribuições da Psicologia Histórico Cultural para a Pedagogia Histórico-Crítica. Exposição na Mesa Redonda “Marxismo e Educação: Fundamentos da Pedagogia Histórico-Crítica”. VII Colóquio Internacional Marx e Engels, IFCH-UNICAMP, 2012.

MARTINS, L.M. Os Fundamentos Psicológicos da Pedagogia Histórico-Crítica e os Fundamentos Pedagógicos da Psicologia Histórico-Cultural. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 5, n. 2, p. 130-143, dez. 2013.

OLIVEIRA, A; MORTOLA, T; GRAEFF, B. A prática das ginásticas na educação física escolar. Revista Didática Sistêmica, v. especial, n. 1, 2012.

SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 11.ed.rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

SILVA JÚNIOR, J. R; FERRETTI, C. J. O Institucional e a cultura da escola. São Paulo Xamã. 2004.

SOARES, C.L; ESCOBAR, O.E; VARJAL, E; BRACHT, V; TAFFAREL, C. Metodologia do Ensino de Educação Física. 1 ed., Editora Cortez. São Paulo – SP, 1992.

VYGOTSKY, L. S.. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007. P.169.

WELTER J; WELTER, R; SAWITZKI, R.L. A contribuição do subprojeto PIBID/EDF no processo de planejamento das aulas de educação física para os anos iniciais. Cadernos de Formação RBCE, p. 87-96, mai. 2012.

VYGOTSKY, Lev Semiónovich. (1931). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Obras Escogidas. Tomo III. Disponível em: https://www.google.com.br/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiUvvrBktfWAhVChJAKHfpXAl0QFggnMAA&url=https%3A%2F%2Fedisciplinas.usp.br%2Fpluginfile.php%2F289941%2Fmod_folder%2Fcontent%2F...%2FTomo%25203.pdf%3F...&usg=AOvVaw3_kW_S5OJfd80nkDBfpiTB. Acesso em 10/05/2017.

Published

2023-09-18

How to Cite

Cruz, B. N. C. da, Silva, G. C. R. da, & Magalhães, C. H. F. (2023). The objectivation of the school practice from the physical education Pibid in a public school in inland Paraná. Revista Brasileira De Iniciação Científica, 5(4), 18–32. Retrieved from https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1261

Issue

Section

Artigos