The disciplines of the history of education in the brazilian higher education institutions and the impact on teacher education

Authors

  • Francisca Marili de Macêdo Fonseca Faculdade Estácio de Natal
  • Gessica Fabiely Fonseca Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Max Leandro de Araújo Brito Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Ricardo Shitsuka Universidade Federal de Itajubá

Keywords:

Teaching. History. Bachelor's degrees.

Abstract

The purpose of this article is to present an overview of the studies in national scientific periodicals present in the Doaj on the history of education in the Brazilian Higher Education Institutions and their relation with the teaching formation. The methodology used is bibliometric. Among the results reveals the dialogues of the history of education with the other areas of knowledge that study the school. The study concludes that among the contributions of the history of education to the formation of teachers is the appropriation of historical foundations to reflect on the organization of the school in the present.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisca Marili de Macêdo Fonseca, Faculdade Estácio de Natal

Aluna de Graduação em Pedagogia. Faculdade Estácio de Natal. 

Gessica Fabiely Fonseca, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutora em Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Norte. 

Max Leandro de Araújo Brito, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutorando em Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Norte. 

Ricardo Shitsuka, Universidade Federal de Itajubá

Doutor em Ensino. Universidade Federal de Itajubá. 

References

AZEVEDO, R. Q.; ISMÉRIO, C.; SILVEIRA, M. V. Apontamentos sobre a disciplina História da Educação na Universidade da Região da Campanha – Urcamp (1959-2001). História da Educação, v. 10, n. 19, p. 275-294, 2006.

BASTOS, M. H. C.; BUSNELLO, F. B.; LEMOS, E. A. A disciplina História da Educação no curso de Pedagogia da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1942-2002). História da Educação, v. 10, n. 19, p. 181-212, 2006.

BONTEMPI JÚNIOR, B. O ensino e a pesquisa em história da educação brasileira na cadeira de Filosofia e História da Educação (1933-1962). História da Educação, v. 11, n. 21, p. 79-105, 2006.

ESQUINSANI, R. S. S. A história da educação no curso de Pedagogia da Universidade de Passo Fundo: aportes na história recente em busca de novas perspectivas. História da Educação, v. 10, n. 19, p. 253-261, 2006.

GATTI JÚNIOR, D. A história do ensino de história da educação no Brasil: aspectos teórico-metodológicos de uma pesquisa (1930-2000). História da Educação, v. 12, n. 26, p. 219-246, 2006.

GUIMARÃES, R. M. C., GATTI JÚNIOR, D. A institucionalização da disciplina História da Educação na Escola Normal mineira na primeira metade do século XX. Educação, v. 35, n 1, p. 54-65, 2012.

MENEZES, R. C. D. Circuito e fronteiras da escrita da história da educação na Ibero-America: experiência de escrita de Lorenzo Luzuriaga na Espanha e na Argentina e sua Apropriação no Brasil. Revista Brasileira de História da Educação, v. 14, n. 3, p. 245-267, 2014.

NUNES, C. A disciplina História da Educação na formação de professores: desafios contemporâneos. História da Educação, v. 10, n. 19, p.173-180, 2006.

NUNES, C. O ensino da história da educação e a produção de sentidos na sala de aula. Revista Brasileira de História da Educação, v. 3, n. 2, p. 115-158, 2012.

ORTH, M. A. A disciplina de História da Educação na Faculdade e no Centro Universitário La Salle. História da Educação, v. 10, n. 19, p. 229-242, 2006.

QUADROS, C. Aspectos da trajetória da disciplina História da Educação no curso de Pedagogia do Centro Universitário Franciscano de Santa Maria: temas clássicos e ordem cronológica. História da Educação, v. 10, n. 19, p. 213-228, 2006.

SANTIAGO, A. R. F. O ensino de História da Educação na Unijuí. História da Educação, v. 10, n. 19, p. 243-251, 2006.

SAVIANI, D.; LOMBARDI, J. C. Sobre a pesquisa e o ensino de História da educação brasileira. ETD: Educação Temática Digital, v. 1, n. 3, 2000.

SOUZA, S. T.; RIBEIRO, B. O. L. Ensino de história da educação no Brasil: reflexões sobre o perfil de professores e suas metodologias. História da Educação, v. 16, n. 36, p. 60-76, 2012.

STEPHANOU, M. O ensino de História da Educação na História da Faculdade de Educação da Ufrgs: primeiras aproximações. História da Educação, v. 10, n. 19, p. 293-300, 2006.

TAMBARA, E. A. C. História da Educação no Curso de Pedagogia da Universidade Federal de Pelotas. História da Educação, v. 10, n. 19, p. 301-308, 2006.

VIDAL, D. G., FARIA FILHO, L. M. História da educação no Brasil: a constituição histórica do campo (1880-1970). Revista Brasileira de História, v. 23, n. 45, p. 37-70, 2003.

WERLE, B. CORSETTI, F. O. C. História da Educação e a formação do professor na Unisinos. História da Educação, v.10, n. 19, p. 263-274, 2006.

Published

2023-09-18

How to Cite

Fonseca, F. M. de M., Fonseca, G. F., Brito, M. L. de A., & Shitsuka, R. (2023). The disciplines of the history of education in the brazilian higher education institutions and the impact on teacher education . Revista Brasileira De Iniciação Científica, 5(4), 33–42. Retrieved from https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1263

Issue

Section

Artigos