There are changes in reading behavior and reading comprehension levels during higher education?
Keywords:
Reading behavior. Reading habits. Reading comprehension. Higher education.Abstract
This work aims to analyze possible changes in reading behavior and reading comprehension levels of university students during college courses to estimate the potential influence of higher education on these variables. This observational and cross-sectional study collects data from students from different classes and semesters at a private educational institution in Brazil through an online questionnaire and a reading comprehension test. Results indicate that the university does not positively influence reading habits and preferences, as well as reading comprehension levels of participants.
Downloads
References
ABRAHAM, R. G.; CHAPELLE, C. A. The meaning of cloze test scores: an item difficulty perspective. The Modern Language Journal, [s.l.], v. 76, n. 4, p. 448-479, jan./mar. 1992.
AÇÃO EDUCATIVA; INSTITUTO PAULO MONTENEGRO. INAF Brasil 2018. Resultados preliminares. São Paulo: Ação Educativa; IPM, 2018. Disponível em: <https://alfabetismofuncional.org.br/wp-content/uploads/2020/03/Inaf2018_ Relato%CC%81rio-Resultados-Preliminares_v08Ago2018.pdf>. Acesso em 26 nov. 2021.
ALVES, M. C. L. Compreensibilidade de leitura entre discentes iniciantes e concluintes: o que muda no decorrer do curso de Ciências Contábeis? TCC (Graduação em Ciências Contábeis). Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. Disponível em: <https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28414>. Acesso em: 20 set. 2023.
BORMUTH, J. R. Cloze test readability: criterion reference scores. Journal of Educational Measurements, Mount Royal (NJ), v. 5, n. 3, p. 189-196, set. 1968.
DÍAZ, J. M.; GÁMEZ, E. Hábitos lectores y motivación entre estudiantes universitarios. REME: Revista Electrónica de Motivación y Emoción, Castellón, v. 6, n. 13, 2006.
FAILLA, Zoara. Retratos da leitura no Brasil. 5. ed. São Paulo: Sextante, 2021.
FERNANDES, R. C. G.; JANNUCCI, L. F.; GERAB; F. Leitura e rendimento acadêmico na transição para a universidade: um estudo de campo. Notandum, Maringá, n. 51, p. 127-148, 2019.
FERNANDES, R. C. G.; MAIA, R. F. Comportamento leitor de universitários: um estudo com alunos de Administração e Computação. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE LETRAS E LINGUÍSTICA, 4., 2013, Uberlândia. SILEL. 2013. Disponível em: <http://www.ileel.ufu.br/anaisdosilel/pt/arquivos/silel2013/1713.pd>f. Acesso em: 04 fev. 2020.
FRIEDLANDER, M. R. et al. Hábitos de leitura de estudantes ingressantes e concluintes de uma faculdade privada no norte do Brasil. Revista Saúde, Guarulhos, v. 14, n. 3-4, p. 15-24, 2020.
OCDE. Régards sur l’éducation 2011: les indicateurs de l’OCDE. Paris: OCDE, 2011.
SANTOS, A. A. A. et al. O teste de cloze na avaliação da compreensão em leitura. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 15, n. 3, p. 549-560, 2002.
SCHLEICHER, A. PISA 2018: Insights and interpretation. Paris: OCDE, 2019.
TAYLOR, W. L. Cloze procedure: a new tool for measuring readability. Journalism Quarterly, [s.l.], n. 30, p. 434-438, 1953.
TOURINHO, C. Refletindo sobre a dificuldade de leitura em alunos do ensino superior: “deficiência” ou simples falta de hábito? Revista Lugares de Educação, Bananeiras, v. 1, n. 2, p. 325-346, 2011.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Iniciação Científica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.