Construction of manipulable didactic materials for teaching mathematics to blind students
Keywords:
Manageable didactic materials., Mathematics teaching., Blind student.Abstract
In this article we present the results of a qualitative descriptive research carried out within the scope of the Scientific Initiation Program (PAIC), from the State University of Amazonas (UEA). The goal was to build manipulative didactic materials to teach mathematics to blind students. The results obtained indicate that the manipulative didactic materials are potential resources for the teaching of mathematics and can enable the blind student to develop mathematical reasoning by establishing relationships between the information recorded in his cognitive structure and the new information being presented to him. We reiterate that in the case of blind student learning, the use of tactile sensations is inevitable and essential.
Downloads
References
BORBA, M. C. A Pesquisa Qualitativa Em Educação Matemática. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 2004, Caxambu-MG. Anais... Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, 2004. CD_ROM.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Brasília, 2017.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio (PCNEM). Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, 2017.
BRASIL. Senado Federal. Lei de diretrizes e bases da educação nacional. 2. ed. Brasília: Coordenação de Edições Técnicas, 2018 58 p. Recuperado de: http://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/544283/lei_de_diretrizes_e_bases_2ed.pdf. Acesso em: 03/09/2018
CAMACHO, M. S. F. P. Materiais Manipuláveis no Processo Ensino/Aprendizagem da Matemática: aprender explorando e construindo. (Relatório de estágio de mestrado, mestrado em ensino da matemática no 3º ciclo do ensino básico secundário). Universidade da Madeira, 2012. Recuperado em: https://digituma.uma.pt/bitstream/10400.13/373/1/MestradoMarianaCamacho.pdf. Acesso em 26/01/2019.
COSTA, L. F. M. Metodologia do Ensino da Matemática: fragmentos possíveis. Manaus: BK Editora, 2018.
CRESWELL, J. W. Projeto de Pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2010.
FERRONATO, R. A construção de instrumento de inclusão no ensino da matemática. Dissertação (Mestrado), Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2002. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/. Acesso em: 16/12/2018.
GLAT, R. Educação inclusiva: cultura e cotidiano escolar. Rio de Janeiro: 7letras, 2007.
KALEFF, A. M. M. R. (Org.). Vendo com as mãos, olhos e mente: recursos didáticos para laboratório e museu de Educação Matemática Inclusiva do aluno com deficiência visual. Niterói: CEAD / UFF, 2016. 217 p. CD-ROM.
KOEPSEL, A. P. P. Materiais Didáticos no ensino de Matemática para estudantes com deficiência visual. In: 20º EBRAPEM. Curitiba, PR. Anais... Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática, Curitiba, 2016. Recuperado de: http://www.ebrapem2016.ufpr.br/wp-content/uploads/2016/04/gd13_ana_koepsel.pdf. Acesso em 09/12/2018.
LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.
LORENZATO, S. O laboratório de ensino de matemática na formação de professores. Campinas: Autores Associados, 2012.
MAZZOTA, M. J. S. Educação Especial no Brasil: história e políticas públicas. São Paulo: Cortez, 2003.
MOREIRA, M. A.; MASINI, E. F. S. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Centauro, 2001.
MOREIRA, M. A. Pesquisa em educação em ciências: métodos qualitativos. Programa Internacional de Doctorado en Enseñanza de las Ciencias. Universidad de Burgos, Espanha; Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil. Texto de Apoio n° 14. Actas del PIDEC, v. 4, p. 25-55, 2002.
MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa: a teoria e textos complementares. São Paulo: Livraria da Física, 2011.
NACARATO, A. M., MENGALI, B. L. S., PASSOS, C. L. B. A matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
PINKER, S. Como a mente funciona. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.