Impacts of Academic Life

Mental Health and Use of Psychotropic Drugs Among Nursing Students

Authors

  • Dieniffer Luize Vargas Custodio Universidade do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
  • Queli Ghilardi Cancian Universidade do Oeste do Paraná (UNIOESTE); Universidade Aberta (UAB-PT)
  • Vilmar Malacarne Universidade do Oeste do Paraná- UNIOESTE

Keywords:

Nursing Students. Stress. Psychotropic Drugs. Mental Health.

Abstract

The transition from High School to Higher Education is responsible for several changes in the lives of young people, where sometimes the new reality can impact mental health, requiring psychological intervention and even the use of medications. This study investigated mental health and the use of psychotropic drugs among undergraduate Nursing students at a University in Cascavel/PR. It is an exploratory, mixed (Quali-Quantitative) study, utilizing questionnaires and a literature review. Of the 69 participants, the majority were female (89.8%). The results indicated that most perceive their mental health as regular or poor, highlighting stress as a common factor, followed by diagnoses of anxiety and depression, with clinical intervention and use of psychotropic drugs in 18 cases.

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Author Biographies

Dieniffer Luize Vargas Custodio, Universidade do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

Técnica em enfermagem e acadêmica de Enfermagem na UNIOESTE, bolsista PIBIC/CNPq e participante do grupo de pesquisa FOPECIM. ORCID: https://orcid.org/0009-0001-3612-5492

Queli Ghilardi Cancian, Universidade do Oeste do Paraná (UNIOESTE); Universidade Aberta (UAB-PT)

Possui graduação em Processos Gerenciais pelo Centro de Ensino Superior de Maringá (2011), Bacharela em Educação Física pelo Centro Universitário Assis Gurgacz (2018), Licenciada em Educação Física pelo Centro Universitário Assis Gurgacz (2016), graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Assis Gurgacz (2022) e mestrado em Educação pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2020). Doutoranda e pesquisadora em Educação pela Universidade do Oeste do Paraná (2021). Doutoranda e pesquisadora em Estudos Globais pelo Universidade Aberta, (CEG-Uab), Portugal (2024). Estágio doutoral (doutorado sandwich -PDSE), pelo Centro de Investigação em Educação Básica (CIEB) no Instituto Politécnico de Bragança, Portugal (2024). Experiência na área de Administração, com ênfase em Administração, desenvolvimento motor, qualidade de vida, educação e saúde, ensino de ciências, trabalho docente, formação de professores, processo ensino aprendizagem em educação física escolar, educação especial, metodologias de ensino e metodologias e pesquisa. Professora no Curso de Pedagogia e na Pós-graduação lato sensu no ensino de ciências. Membro do conselho editorial das resista Revin; RIFP e RIBIC. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6135-1432

Vilmar Malacarne, Universidade do Oeste do Paraná- UNIOESTE

Possui graduação em Filosofia Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria (1994), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (1997) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2007). Atualmente é professor Associado da Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Atua na graduação e na pós-graduação Lato e Stricto Sensu. Tem experiência na área de Filosofia e Ensino de Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação de Professores, Ética, Ciência e Religião. Coordenador geral do Núcleo de Pesquisa em Ensino de Ciências e Matemática - NUPECIM. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5222-4722

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Published

2025-01-06

How to Cite

Custodio, D. L. V., Ghilardi Cancian, Q., & Malacarne, V. (2025). Impacts of Academic Life: Mental Health and Use of Psychotropic Drugs Among Nursing Students. Revista Brasileira De Iniciação Científica, e025003. Retrieved from https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/2025