Located Art

Georeferencing Sculptures In The Universidade Federal De Santa Maria's Campus

Authors

  • Pedro Henrique Graeff Machado Colégio Politécnico da UFSM.
  • Mateus S. do Carmo Colégio Politécnico da UFSM
  • Márcia Lenir Gerhardt Colégio Politécnico da UFSM
  • Valmir Viera Colégio Politécnico da UFSM

Keywords:

Art. Geoprocessing. Teaching. Interdisciplinarity. Sculptures.

Abstract

The present study objetified to locate, identify, geo-reference and assemble a database of sculptures in the UFSM's Campus in order to facilitate the location and disseminate them for academic, leisure and public knowledge purposes; as well as creating artistic works from the collected data. A field work was made to identify, when It was possible, the author, year of creation and title of the sculpture. Garmin eTrex 20 GPS equipment was used to geo-reference the sculptures and cellphones were used to photograph them. As result, 50 sculptures were identified and a map was created. These will be identified and classified: Are they or até they not artistic sculptures.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pedro Henrique Graeff Machado, Colégio Politécnico da UFSM.


Ensino médio completo. Colégio Politécnico da UFSM.

Mateus S. do Carmo, Colégio Politécnico da UFSM

Ensino médio completo. Colégio Politécnico da UFSM.

Márcia Lenir Gerhardt, Colégio Politécnico da UFSM

Doutora em Educação. Colégio Politécnico da UFSM.

Valmir Viera, Colégio Politécnico da UFSM


Doutor em Geografia. Colégio Politécnico da UFSM. 

References

CORRÊA, Ayrton Dutra. Ensino de artes: múltiplos olhares. Ijui Editora Unijui, 2004.

CORTELLA, Mário Sérgio. A escola e o conhecimento: fundamentos epistemológicos e políticos. 9. ed. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2005.

DUARTE JR. J. F. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. Curitiba: Criar Edições, 2001.

FAZENDA, Ivani C. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. São Paulo: Loyola, 2011.

______. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 15ª ed. Campinas: Papirus, 2008.

FERRARA, Lucrecia D. Leituras sem palavras. SP: Ática,1991.

FILHO, J.L.; IOCHOE, C. Introdução a Sistemas de Informações Geográficas com Ênfase em Banco de Dados. Departamento de Informática – UFV, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários para a prática educativa. 7.ed. São Paulo: Paz e Terra, 1998.

FUSARI, M.F.R.; FERRAZ, M. H. C. T. Arte na educação escolar. São Paulo: Editora Cortez, 2001.

MUNDOGEO. Sistemas GNSS. Disponível em: http://mundogeo.com/blog/2011/03/10/sistemas-gnss/ Acesso em: 25 out. 2017.

PILLAR, Analice Dutra. A educação do olhar no ensino de artes. Porto Alegre: Mediação,1999.

RAMOS, Ademilson. O uso do Geoprocessamento e suas ferramentas como técnicas inovadoras para análises e planejamentos. 4 de abril de 2016. Disponível em: https://engenhariae.com.br/editorial/colunas/o-uso-do-geoprocessamento-e-suas-ferramentas-como-tecnicas-inovadoras-para-analises-e-planejamentos. Acesso em: 10 nov. 2020.

RIOS, Terezinha Azeredo. Compreender e ensinar: por uma docência da melhor qualidade. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço Técnica e Tempo. Razão e Emoção. 4. Edição. 2.

Reimpressão. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2006.

WOLFGANG, L.; BAUMANN, S. Global navigation satellite systems. Computers and Electronics in Agriculture, v.25, p.67-85. 2000.

Published

2020-12-15

How to Cite

Henrique Graeff Machado, P., S. do Carmo, M., Lenir Gerhardt, M., & Viera, V. (2020). Located Art : Georeferencing Sculptures In The Universidade Federal De Santa Maria’s Campus. Revista Brasileira De Iniciação Científica, 7(6), 15–33. Retrieved from https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/263