Reading profile in psychology students of a higher education intitution in Minas Gerais
Keywords:
Students, Psychology, Difficulty, ReadingAbstract
The objective was to know the profile of students of the Psychology course of a Higher Education Institution in Minas Gerais with reading difficulties. Interviews were conducted with 43 students. Content analysis was used. The most cited reading difficulties were interpretation and concentration. It was found that the motivation of reading is directed to academic life. The participants in this study, who declared themselves to have reading difficulties, have a profile similar to that found in other studies. It concludes by reaffirming the importance of knowing the profile of university students about their reading process. The role of higher education in promoting student reading quality is emphasized.
Downloads
References
ABRANTES, N. N. F. Trabalho e estudo: Uma conciliação desafiante. Anais do IV Fórum Internacional de Pedagogia. Campina Grande, 2012. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/artigo/visualizar/485. Acesso em: 05 mar. 2019.
ALCARA, A. R; SANTOS, A. A. A. Avaliação e desenvolvimento da compreensão de leitura em universitários. Estudos de Psicologia. Campinas, Campinas, v. 32, n. 1, Jan/mar. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2015000100063&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 24 set. 2016.
ALVES, L. M. S. A. Leitura e universidade: comportamento de leitura na Formação do pedagogo da UFPA. Anais do XXIII Simpósio Brasileiro, V Congresso Luso-Brasileiro, I Colóquio Líbero-Americano de política e Administração da Educação. Porto Alegre-RS, 2007. Disponível em: http://www.anpae.org.br/congressos_antigos/simposio2007/. Acesso em: 24 set. 2016.
ARANA, A. R. A. et al. Estratégias da leitura na escola. Revista ColloquiumHumanarum, Presidente Prudente, v.10, n. Especial, Jul/dez 2013. Disponível em: http://www.unoeste.br/site/enepe/2013/suplementos/area/Humanarum/Letras/ESTRAT%C3%89GIAS%20DA%20LEITURA%20NA%20ESCOLA.pdf. Acesso em: 10 fev. 2019.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BELUCE, A. C. et al. Compreensão em leitura em universitários: estudo comparativo. Anais do X CONPE – Congresso Nacional de Psicologia Escolar e Educacional. Maringá: Universidade Estadual de Maringá-PR, 2011. Disponível em:https://abrapee.files.wordpress.com/2012/02/conpe-trabalhos-completos-anais_x-conpe-final.pdf. Acesso em: 24 Set 2016.
BORDENAVE, J. D.; PEREIRA. A. M. Estratégias de ensino-aprendizagem. 18.ed. Petrópolis: Vozes, 2004.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução n.466 de 12 de dezembro de 2012. Aprova as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisa envolvendo seres humanos. Diário Oficial da União. Brasília, 12 dez. 2012. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/ Reso466.pdf. Acesso em: 24 set. 2019.
______. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução n.510 de 07 de abril de 2016. Diário Oficial da União. Brasília, 07 abr. 2017. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf. Acesso em: 24 set. 2019.
______. Ministério da Educação. Brasil noPISA 2015: análises e reflexões sobre o desempenho dos estudantes brasileiros / OCDE-Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. São Paulo: Fundação Santillana, 2016. Disponível em: http://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/resultados/2015/pisa2015_completo_final_baixa.pdf. Acesso em: 14 set. 2020.
_______. Ministério da Educação. Inep. Preskit Ideb, Brasília. 2017. Disponível em:http://download.inep.gov.br/educacao_basica/portal_ideb/press-kit/2017/press-kit_ideb2017.pdf. Acesso em: 14 set. 2020.
CANTALICE, L. M. Ensino de estratégias de leitura. Psicologia Escolar e Educacional, Campinas, vol.8, n.1, jun. 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572004000100014. Acesso em: 23 fev. 2019.
CARVALHO, L. S. et al. A Leitura na sociedade do conhecimento. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 11, n. 1, jan/jul 2006. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/459/576. Acesso em: 23 mar. 2019.
DIAS, F.C. R.; SILVEIRA, M. I. M. Reflexões acerca da leitura para estudo e leitura do texto científico na universidade. Anais do VI Encontro de Pesquisa em Educação. Alagoas, 2010. Disponível em: http://www.editorarealize.com.br/revistas/fiped/trabalhos/ed3d2c21991e3bef5e069713a f9fa6ca.pdf. Acesso em: 26 fev. 2019.
GIL, A. C. Como elaborar projeto de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social: São Paulo: Atlas, 2008.
MELLO, M. J. G. O Efeito da Privação do Sono no Desempenho da Atenção não Interativa (Extrínseca) em Estudantes Universitários. 2006. 127 f. (Dissertação) Mestrado em Cognição e Linguagem - Universidade Estadual do Norte Fluminense, Campos dos Goytacazes, 2006. Disponível em: http://livros01.livrosgratis.com.br/cp128800.pdf. Acesso em: 06 mar. 2019.
MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14ª ed. São Paulo: Hucitec, 2014.
MULLAN, K. Familiesthatread: A time-diaryanalysisofyoungpeople’sandparentsreading. JournalofResearch in Reading, Malden, v.33, n. 4, 2010. Disponívelem: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1467-9817.2010.01438.x. Accesso em: 26 fev 2019.
NUNES, M. L. T. Entrevista como instrumento de pesquisa. In: MACEDO, MM M. K.; CARRASCO, L. K. (Orgs). (Con) textos de entrevista: olhares diversos sobre a interação humana. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2005.
OLIVEIRA, A. A. et al. Leitura na escola: espaço para gostar de ler. Campo Grande, Instituto de Ensino Superior da FUNLEC – IESF. 2015. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/acer_histedbr/jornada/jornada7/_GT4%20PDF/LEITURA%20NA%20ESCOLA%20ESPA%C7O%20PARA%20GOSTAR%20DE%20LER.pdf. Acesso em: 26 fev. 2019.
OLIVEIRA, K. L. Considerações acerca da compreensão em leitura no ensino superior. Psicologia Ciência e Profissão, Brasília, v. 31, n. 4, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141498932011000400003&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 18 ago. 2020.
OLIVEIRA, K. L.; SANTOS, A. A. A. Compreensão em Leitura e avaliação da aprendizagem em universitários. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, vol.18, n.1, jan/abr. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/prc/v18n1/24825.pdf. Acesso em: 24 fev. 2019.
ROSA, M. T. Compreensão leitora em formadores de leitores: um estudo com alunos e professores dos cursos de letras e pedagogia. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Londrina, Centro de Educação, Comunicação e Artes, Programa de Pós-Graduação em Educação, Londrina, 2014. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.uel.br/document/?code=vtls000200274. Acesso em: 24 set. 2016.
SANTOS, S. J. B. A importância da leitura no ensino superior. Anais do 16º COLE – Congresso de Leitura do Brasil. Campinas, 2007. Disponível em: <http://www.alb.com.br/anais16/index.htm>. Acesso em: 24 set. 2016.
SILVA, E. M. T.; WITTER, G. P. Compreensão de texto e desempenho acadêmico em estudantes de psicologia. Estudos de Psicologia, Campinas, vol.25, n.3, jul/set. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/estpsi/v25n3/a08v25n3.pdf. Acesso em: 24 fev. 2019.
SILVA, M. F. et al. O hábito de leitura dos universitários. Revista Leitura, Alagoas, v.2, n.56, jul/dez. 2015. Disponível em: http://www.seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/viewFile/2336/2039. Acesso em: 23 fev. 2019.
SILVA, M. J. M.; SANTOS, A. A. A. A avaliação da compreensão em leitura e o desempenho acadêmico de universitários. Psicologia em Estudo, Maringá, v.9, n.3, set/dez. 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pe/v9n3/v9n3a13. Acesso em 22 fev. 2019.
TOURINHO, C. Refletindo sobre a dificuldade de leitura em alunos do ensino superior: “deficiência” ou simples falta de hábito? Revista Lugares de Educação, Bananeiras, v. 1, n. 2, jul/dez. 2011. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rle/article/view/10966/7272. Acesso em: 24 fev. 2019.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.