Evaluation

analysis and criticism of its concepts and their functions

Authors

  • João Luiz Gasparin UEM
  • Ingrid Sophia Dalcin de Godoi Universidade Estadual de Maringá - UEM
  • Maria Eduarda Müller Universidade Estadual de Maringá - UEM

Keywords:

Evaluation; Types of evaluation; Evaluation functions

Abstract

The objective of this research is to demystify conceptions of evaluation and their uses, based on didactic and evaluation works, and the guiding question is: What is the conception of evaluation and its functions that the authors of didactic works present? The work was developed through bibliographic research of a qualitative character. The results indicate a lack of clarity about the concepts of evaluation, confusing it with research or data collection, which do not constitute evaluation in themselves, but are moments in which they are carried out in the pedagogical process. Therefore, students do not carry out assessments, but do tests, exams, tests and surveys.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Luiz Gasparin, UEM

Doutor em Educação: História e Filosofia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá.

 

Ingrid Sophia Dalcin de Godoi, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Graduanda em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá.

Maria Eduarda Müller, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Graduanda em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá.

References

ARREDONDO, Santiago Castillo; DIAGO, Jesús Cabrerizo. Avaliação educacional e promoção escolar. Curitiba: Ibpex e São Paulo: Unesp, 2009.

ENCICLOPÉDIA LUSO-BRASILEIRA DE CULTURA. Editora verbo – Lisboa vol. V.6 (s.d).

HADJI, Charles. Avaliação desmistificada. Porto Alegre: Artmed, 2001.

HAYDT, Regina Cazaux. Avaliação do processo de ensino-aprendizagem. 6.ed. Ática: São Paulo, 2002.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar. 10. ed.São Paulo, 2000.

SANT’ANNA, Ilza Martins. Por que avaliar? Como avaliar? – critérios e instrumentos. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

TEIXEIRA, Josele e NUNES, Liliane. Avaliação escolar: da teoria à prática. Rio de Janeiro: Wak Ed., 2008.

VILLAS BOAS, Benigna Maria de Freitas. Virando a escola do avesso por meio da avaliação. Campinas: Papirus, 2008.

Published

2021-05-11

How to Cite

Gasparin, J. L., Godoi, I. S. D. de ., & Müller, M. E. . (2021). Evaluation: analysis and criticism of its concepts and their functions. Revista Brasileira De Iniciação Científica, 8, e021021. Retrieved from https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/440