A proposal to work with the discursive genre fairy tale in Portuguese language classes for students of the early grades of elementary school from ethnic-racial relations
Keywords:
Portuguese Language. Fairy Tale. Ethnic-Racial Relations.Abstract
In this work, we aim to didatize the discursive fairy tale genre in Portuguese language classes in the 2nd grade of the initial grades of elementary school. The problem that configures this research focuses as follows: How can fairy tales in Portuguese language classes contribute to the human formation of children? As a final result, the data analyzed resulted in the elaboration of a proposal for didactic-pedagogical intervention with the fairy tale genre based on the theme of ethnic-racial relations in Portuguese language classes for students of the 2nd grade of the initial grades of elementary school.
Downloads
References
ABRAMOVICH, F. Literatura Infantil: gostosuras e bobices. 4. ed. São Paulo: Scipione, 2006.
ALBUQUERQUE, E. B. C. Conceituando Alfabetização e Letramento. In: SANTOS, C. F.; MENDONÇA, M. (Orgs.). Alfabetização e Letramento: conceitos e relações. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 11-22.
AMARANTE, C. B. O Gênero Discursivo Canção: uma proposta de ensino para crianças. 2019. 204 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Estadual de Maringá. Maringá, 2019. Disponível online em: <http://www.ple.uem.br/defesas/pdf/cbamarante.pdf>. Acesso em 28 set. 2021.
ARANTES, A. S.; LUZ, I. M.; SANTOS, M. E. V. (Org.). Território Negro: percepções históricas e educacionais sobre as relações étnico raciais no nordeste brasileiro. Recife: Editora da UFPE, 2020.
ARANTES, A. S.; GASPAR, M. M. G. S. Sobre a Organização de um Livro. In: ARANTES, A. S.; GASPAR, M. M. G. S. (Orgs.). Literatura Afro-Brasileira e Africana: experiências formadoras na extensão, no ensino e na pesquisa. Recife: Edupe, 2018a, p.16-23.
ARANTES, A. S.; GASPAR, M. M. G. S. Diversidade Étnico-Racial e Literatura Infanto-Juvenil: uma reflexão teórico-metodológica de “pesquisa-ação-formação”. In: ARANTES, A. S.; GASPAR, M. M. G. S. (Orgs.). Literatura Afro-Brasileira e Africana: experiências formadoras na extensão, no ensino e na pesquisa. Recife: Edupe, 2018b, p. 25-42.
ARAUJO, D. C. As Relações Étnico-Raciais na Literatura Infantil e Juvenil. Educ. Rev., Curitiba, vol. 34, n. 69, p. 61-76, 2018.
ÁRIES, P. Histórias Social da Criança e da Família. 2. ed. Rio de Janeiro: LTC,1981.
BRASIL. PNLD. Brasília: MEC, 2018. Disponível online em: <http://portal.mec.gov.br/busca-geral/318-programas-e-acoes-1921564125/pnld-439702797/12391-pnld>. Acesso em 25 ago. 2021.
BRASIL. Lei n.º 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Brasília: MEC, 2003. Disponível online em: <https://www.mpma.mp.br/arquivos/CAOPDH/Leis_10.639_2003__inclus%C3%A3o_no_curr%C3%ADculo_oficial_da_Hist%C3%B3ria_e_Cultura_Afrobrasileira.pdf>. Acesso em 20 set. 2021.
BASTOS, G. M. A Importância dos Contos de Fadas na Educação Infantil. 55 f. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade de Brasília. Brasília, 2015.
BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. 4. ed. Trad. de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003 [1920].
BETTELHEIM, B. A Psicanálise dos Contos de Fadas. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008.
BEZERRA, B. G. Gêneros no Contexto Brasileiro: questões [meta]teóricas e conceituais. São Paulo: Parábola Editorial, 2017.
CRIANÇAS DIANTE DO TRONO. Direção: Sérgio Gomes. Produção: Ministério Diante do Trono. Intérpretes: Ana Paula Valadão e outros. Roteiro: Ana Paula Valadão. Belo Horizonte: Produtora Diante do Trono, 2001. 1 DVD (85 min.)
CRIANÇAS DIANTE DO TRONO OFICIAL. Aos Olhos do Pai. Youtube, 15 out. 2015. Disponível online em: <https://www.youtube.com/watch?v=LOiQ5BvDlSw>. Acesso em 23 set. 2021.
DOLZ, J; NOVERRAZ, M; SCHNEUWLY, B. Sequências Didáticas para o Oral e a Escrita: Apresentação de um Procedimento. In: ROJO, R; CORDEIRO, G. S. (Orgs.). Gêneros Orais e Escritos na Escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 81-108.
DIAS, E.; MESQUITA, E. M. C.; FINOTTI, L. H. B. et al. Gêneros Textuais e(ou) Gêneros Discursivos: uma questão de nomenclatura? Revista Interações, Santarém, v. 7, n.º 19, p. 142-155, 2011. Disponível on-line em: <https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/475>. Acesso em 20 out. 2021.
EDITORAS ÁTICA E SCIPIONE. PNLD 2019: coleção ápis. Youtube, 17 jul. 2018. Disponível online em: < https://www.youtube.com/watch?v=h7GJ7glYBF8>. Acesso em 25 ago. 2021.
FARIAS, F. R. A.; RUBIO, J. A. S. Literatura Infantil: a contribuição dos contos de fadas para a construção do imaginário infantil. Revista Eletrônica Saberes da Educação, São Roque, v. 3, n. 1, online, 2012. Disponível online em: <https://docplayer.com.br/10590853-Editorial-revista-eletronica-saberes-da-educacao-volume-3-no-1-2012.html>. Acesso em 05 jun. 2021.
GALVÃO, A.; LEAL, T. F. Há Lugar ainda para Métodos de Alfabetização?: conversas com professores(as). In: MORAIS, A. G.; ALBUQUERQUE, E. B. C.; LEAL, T. F. (Orgs.). Alfabetização: apropriação do sistema de escrita alfabética. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p. 11-28.
GERALDI, J. W. Portos de Passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
GIL, A. C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GOECKS, R. Cabelo bom é o que? Rio de Janeiro: Ed. Autor, 2016.
JANSON. T. A História das Línguas: uma introdução. Trad. de Marcos Bagno. São Paulo: Parábola, 2015.
LAJOLO, M.; ZILBERMAN, R. A Formação da Leitura no Brasil. São Paulo. Ática, 2003.
MACHADO, A. M. Cachinhos de Ouro. Recontado por Ana Maria Machado. São Paulo: FTD Educação, 2004.
OLIVEIRA, A. O. P. Os Contos de Charles Perrault em Tradução. Revista Ilha do Desterro, Florianópolis, v. 71, n. 1, p. 169-180, 2018.
OTTONI, M. A. R. Gêneros Textuais/Discursivos: um debate teórico. In: LEFFA, V. J. (Compilador). TELA (Textos em Linguística Aplicada). [DVD]. 4. ed. Pelotas: Educat, 2009. Disponível on-line em: <http://www.leffa.pro.br/tela4/Textos/Textos/Anais/SIGET_III/artigos/Ottoni.pdf>. Acesso em 20 out. 2021.
PINTO, M. A Infância como Construção Social. In: PINTO, M.; SARMENTO, M. J. (Orgs.). As Crianças: contextos e identidades. Braga: Centro de Estudos da Criança; Universidade do Minho, 1997. p. 62-70.
SANDRONI, L. C.; MACHADO, L. R. A Criança e o Livro. 2 ed. São Paulo: Ática, 1987.
SOUZA, F. O Patinho Feio. Recontado por Flávio Souza. São Paulo: FTD Educação, 2010.
TRINCONI, A.; BERTIN, T.; MARCHEZI, V. Ápis de Língua Portuguesa: 1º ano do ensino fundamental (anos iniciais). 3. ed. São Paulo: Ática, 2017a.
TRINCONI, A.; BERTIN, T.; MARCHEZI, V. Ápis de Língua Portuguesa: 2º ano do ensino fundamental (anos iniciais). 3. ed. São Paulo: Ática, 2017b.
TRINCONI, A.; BERTIN, T.; MARCHEZI, V. Ápis de Língua Portuguesa: 3º ano do ensino fundamental (anos iniciais). 3. ed. São Paulo: Ática, 2017c.
TRINCONI, A.; BERTIN, T.; MARCHEZI, V. Ápis de Língua Portuguesa: 4º ano do ensino fundamental (anos iniciais). 3. ed. São Paulo: Ática, 2017d.
TRINCONI, A.; BERTIN, T.; MARCHEZI, V. Ápis de Língua Portuguesa: 5º ano do ensino fundamental (anos iniciais). 3. ed. São Paulo: Ática, 2017e.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.