A proposal to work with the discursive genre fairy tale in Portuguese language classes for students of the early grades of elementary school from ethnic-racial relations

Authors

  • Ariane Claudia Bonfim da Hora Universidade de Pernambuco - UPE
  • Jonathas de Paula Chaguri Universidade de Pernambuco, Campus Mata Norte

Keywords:

Portuguese Language. Fairy Tale. Ethnic-Racial Relations.

Abstract

In this work, we aim to didatize the discursive fairy tale genre in Portuguese language classes in the 2nd grade of the initial grades of elementary school. The problem that configures this research focuses as follows: How can fairy tales in Portuguese language classes contribute to the human formation of children? As a final result, the data analyzed resulted in the elaboration of a proposal for didactic-pedagogical intervention with the fairy tale genre based on the theme of ethnic-racial relations in Portuguese language classes for students of the 2nd grade of the initial grades of elementary school.

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Author Biographies

Ariane Claudia Bonfim da Hora , Universidade de Pernambuco - UPE

Graduanda em Pedagogia pela Universidade de Pernambuco, Campus Mata Norte. 

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7920-9741

Jonathas de Paula Chaguri, Universidade de Pernambuco, Campus Mata Norte

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). É Professor Adjunto no Curso de Pedagogia e Professor Permanente no Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Educação (PPGE) da Universidade de Pernambuco (UPE), Campus Mata Norte. É associado da Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE). Atualmente desenvolve trabalhos nas áreas de ensino-aprendizagem de línguas, formação de professores de línguas, produção didático-pedagógica, historiografia da educação pública e intelectuais. ORCID: http://orcid.org/0000-0002-7525-9653

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Published

2022-06-02

How to Cite

Hora , A. C. B. da, & Chaguri, J. de P. (2022). A proposal to work with the discursive genre fairy tale in Portuguese language classes for students of the early grades of elementary school from ethnic-racial relations. Revista Brasileira De Iniciação Científica, 9, e022009. Retrieved from https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/595