Innovations in times of pandemic
Facebook as a possibility for building educational resources
Keywords:
Educational Resources. Technologies. Interactive Learning. Collaborative Process.Abstract
This article presents an experiment carried out during the pandemic in the course Education and Childhood (Pedagogy/UFSM). We share the study related to the use of Facebook as an educational tool, which culminated in the creation of an account based on the Vygotskian framework. The published contents expose partial results of great interaction and dialogue for/with users who access this social network. Therefore, the use of technologies in the construction of educational resources constitutes a powerful tool for facilitating learning and a concrete possibility for initial teacher education.
Downloads
References
BUNZ, Mercedes. The Need for a Dialogue with Technology. In: SCHAFER, Mirko Tobias; ES, Karin van. (eds). Datafied Society: Studying Culture Through Data. Amsterdan University Press, 2017, p. 249-253.
FLUSSER, Vilém. O Universo das Imagens Técnicas. São Paulo: Annablume, 2008.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1967
______. Extensão ou comunicação. 8. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985. Biblioteca digital da UFP
______. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1987.
______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 34. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
______. A educação como prática de liberdade. Paz e Terra, 2014.
KAPLÚN, Mario. Una pedagogia de La comunicación. Madri, Ediciones de La Torre, 1998. Disponível em < http://www.scribd.com/doc/6881539/Mario-Kaplun-Una-Pedagogia-de-la-comunicacion#scribd> Acesso em: 21 de novembro de 2021
______. Processos Educativos e canais de comunicação. In: Comunicação & Educação. São Paulo. 1999. p 68-75
______. Uma pedagogia da comunicação. In: APARICI, Roberto. (org.). Educomunicação: para além do 2.0. Trad. Luciano Menezes Reis. São Paulo: Paulinas, 2014. p. 59 – 78.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Heredando el futuro: ensar la educación desde lá comunicación. Revista Nómadas, n.5, Bogotá, setembro, 1996.
MORIN, EDGAR. Ciência com Consciência. Bertrand Brasil, 2000
OLIVEIRA, Marta Kohl. Vygotsky: Aprendizado e desenvolvimento - um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 1995.
SARTORI, Ademilde Silveira et al. Desenho animado. Blogs e Youtube: Elemento para pensar práticas pedagógicas educomunicativas. In: SARTORI, Ademilde Siveira (org.). Educomunicação e a criação de ecossistemas comunicativos : diálogos sem fronteiras.– Florianópolis: DIOESC, 2014. p. 67 – 86.
SCREMIN, Raquel; ROSA, Rosane. Reflexões sobre possíveis experiências de leitura dos jovens por meio da função lista do Whatsapp. In: SOARES, Ismar de Oliveira; VIANA, Claudemir Edson (Orgs). Educomunicação: Caminhos entre a pesquisa e a formação, no II Congresso Internacional de Comunicação e Educação. São Paulo: ABPEDUCOM: Instituto Palavra Aberta, 2021.
SOARES, I. de Oliveira. Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação: contribuições para a reforma do ensino médio. São Paulo: Paulinas, 2011.
SOARES, I. de Oliveira. Educomunicação e a formação de professores no século XXI. In Revista FGV Online. Pp 18-37, 2014. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/revfgvonline/article/view/41468>. Acesso em 20 de novembro de 2021.
SPINELLI, Egle Müller. Tipos de inovação nas empresas informativas e a relevância da dimensão social. Contemporânea: Revista de Comunicação e Cultura. V. 15, Nº1. Pp. 64-80, 2017. Disponível em: <https://periodicos.ufba.br/index.php/contemporaneaposcom/article/view/21502/14434> Acesso em 21 de novembro de 2021.
VYGOTSKY, L. S. (1988). Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem. São Paulo, Ícone e EDUSP.
_______(1991a). A Formação Social da Mente. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes.
_______(1993b). Pensamento e Linguagem. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.