The “decade of oceanic sciences for sustainable development”
chemical ocenography in national theses and dissertations
Keywords:
Teaching Science, Sustainability, OceanographyAbstract
This work was the result of a research that aimed to understand how the theses and dissertations produced in national graduate programs that address the topic Chemical Oceanography dialogue with sustainability. A bibliographic survey of theses and dissertations was carried out and 14 research were selected and analyzed based on the procedures of "Content Analysis". Four categories were listed and the results pointed to the need for more sustainable actions to maintain the oceans. However, the difficulties are established from the understanding of sustainability and its insertion in the educational context.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, LDA, 2009.
AMBAR, I. Os Oceanos e as Alterações Climáticas. Gazeta de Física, v. 22, fasc. 1, p. 2-9, 1999.
CAMPOS, E. J. D. O Papel do Oceano nas Mudanças Climáticas Globais. Revista. USP, v. 103, p. 55-66, 2014.
CARVALHO, R. A.; SHIGUNOV NETO, A. Uma visão da pesquisa sobre formação de professores no Brasil presente em periódicos da área de educação: análise da produção acadêmica entre os anos de 2000 e 2016. Revista Brasileira de Iniciação científica. v. 5, n. 3, p. 106-118, 2018.
HATJE, V; CUNHA, L. C.; COSTA, M. F. Oceanografia e Química: unindo conhecimentos em prol dos oceanos e da sociedade. Química Nova, v. 36, n. 10, p. 1497-1508, 2013.
LACERDA, L. D. D.; MARINS, R. V. Produção científica da área da Química no desenvolvimento da oceanografia no Brasil. Química Nova, v. 33, p.1005-1013, 2010.
LOPES, C. V. A.; ALBUQUERQUE, G. S. C. D. Agrotóxicos e seus impactos na saúde humana e ambiental: uma revisão sistemática. Saúde em debate, v. 42, p. 518-534, 2018.
MARENGO, J. A; SCARANO, F. R; KLEIN, A. F; SOUZA, C. R. G.; CHOU, S. C. Impacto, vulnerabilidade e adaptação das cidades costeiras brasileiras às mudanças climáticas: Relatório Especial do Painel Brasileiro de Mudanças Climáticas. PBMC, COPPE - UFRJ. Rio de Janeiro, Brasil, 2016.
MORAIS, P. C. V.; BEZERRA, M. F. Oceanografia química. Princípios de Oceanografia. Teresina: EDUFPI, 2018, p. 63-77.
MOURA, J. F. D., CARDOZO, M., BELO, M. S. D. S. P., HACON, S.; SICILIANO, S. A interface da saúde pública com a saúde dos oceanos: produção de doenças, impactos socioeconômicos e relações benéficas. Ciência & Saúde Coletiva, v. 16, p. 3469-3480, 2011.
PENTEADO, J. C. P.; EL SEOUD, O. A.; CARVALHO, L. R. Alquilbenzeno sulfonato linear: uma abordagem ambiental e analítica. Química nova, 29, 1038-1046, 2006.
PINO, A. L. Química verde: enfoque sistémico. - 1a ed, Santa Fe: Ediciones UNL, 2020.
POLETTE, M.; ASMUS, M. L. Meio ambiente marinho e impactos antrópicos. In: CASTELLO, J. P; KRUG, L. C. (Orgs). Introdução às Ciências do Mar. Pelotas: Editora Textos, 2017, p. 500-522.
SANDRI, M. C. M.; SANTIN FILHO. Os modelos de abordagem da Química Verde no ensino de Química. Educación Química. v. 30, n. 4, p. 34-46, 2019.
SOUSA, A. C.; SILVA, C. E.; COSTA, T. T. A abordagem dos princípios da Química Verde e sustentabilidade no livro didático de química do ensino médio. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 19, n. 3, p. 593-616, 2020.
TURRA, A. Conhecimento científico e a sustentabilidade dos oceanos. Jornal do Brasil, 2019. Disponível em https://www.jb.com.br/pais/artigo/2019/08/1014340-conhecimento-cientifico-e-a-sustentabilidade-dos-oceanos.html. Acesso em 20 de set. 2021.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.