Indicators of collaborative learning in distance education

digital resources used in virtual environments

Authors

  • Alessandro Aguiar de Paula UNOPAR
  • Luciane Guimarães Batistella Bianchini Universidade Estadual de Maringá - UEM
  • Anna Carolyne Batistella Bianchini Universidade Estadual de Maringá - UEM
  • Sarah Emily Alves da Silva Universidade Estadual de Maringá - UEM

Keywords:

Teaching. Distance education. Virtual environments. Digital resources. Collaborative learning

Abstract

This study aimed to analyze how and which digital resources have been indicated in studies characterized as proposals for collaborative learning in distance education. To do so, we used a qualitative bibliometric research. The data analysis was done in a quantitative and qualitative way, organized in thematic axes built from the analysis of the 30 identified works. The results point that the promoting indicators of collaborative learning in distance education were: types of interactions, digital resources used for collaborative learning proposal, level of teaching and pedagogical mediation. Thus, many ICDT integrated in distance education can promote collaborative interactions among participants during their learning, but depending on the type of interaction requires different combinations of digital media and technologies.

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Author Biographies

Alessandro Aguiar de Paula, UNOPAR

Mestre em Metodologias para o Ensino de Linguagens e Suas Tecnologias. Universidade Pitágoras Unopar Anhanguera. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7829-1037

Luciane Guimarães Batistella Bianchini, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Pós-doutora em Psicologia e Sociedade - Psicologia escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Docente do Departamento de Teoria e Prática da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3523-2752

Anna Carolyne Batistella Bianchini, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Graduada em Direito pela Faculdade Arthur Thomas. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7998-6807

Sarah Emily Alves da Silva, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Graduanda em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0889-0816

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Published

2023-02-14

How to Cite

Paula, A. A. de, Bianchini, L. G. B., Bianchini, A. C. B., & Silva, S. E. A. da. (2023). Indicators of collaborative learning in distance education: digital resources used in virtual environments. Revista Brasileira De Iniciação Científica, 10, e023004. Retrieved from https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/862