Physics Teaching and Complexity
state of knowledge in Brazilian theses and dissertations – part II
Keywords:
Physics Teaching, Complexity, State of Knowledge, Edgar MorinAbstract
This article aims to present a qualitative mapping of Brazilian theses and dissertations that focus on the teaching of Physics related to the theory of complexity, widely discussed by Edgar Morin in recent years. In this exploratory and descriptive research, we searched for works in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations to carry out a mapping of the State of Knowledge type in order to understand how complexity can approach the teaching of Physics. The results point to the pertinence and relevance of establishing relations between complexity and the teaching of Physics for more contextualized and meaningful pedagogical practices.
Downloads
References
MESQUITA, A. L.; FORTUNATO, I,; CRUZ, J. A. S. O pensamento complexo de Edgar Morin e o Ensino de Física: mapeamento das teses e dissertações brasileiras. Educação e Fronteiras, v. 13, e023006, 2023.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2000.
MORIN, E. A religação dos saberes: o desafio do século XXI. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.
MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2005.
Tese e dissertações mapeadas
ARAÚJO, V. H. Prototexto, narrativa poética da ciência: uma estratégia de construção do conhecimento e religação de saberes no Ensino de Física. 125 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal, RN, 2009.
CARMO, W. S. P. A relação interdisciplinar entre Física e Filosofia no terceiro ano do Ensino Médio em uma escola pública da cidade de Manaus. 113 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Universidade do Estado do Amazonas. Manaus, AM, 2016.
OLIVEIRA, A. F. Estudo de uma proposta de ensino de Física para o primeiro ano do Ensino Médio inspirada na teoria do pensamento complexo de Morin. 256 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Projetos Educacionais em Ciências) – Universidade de São Paulo. Lorena, SP, 2016.
SANTOS, F. A. Aproximações entre o ensino de Física e a complexidade na construção do conhecimento científico à luz de uma abordagem socioambiental. 176 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Universidade Federal do ABC. Santo André, SP, 2015.
SILVEIRA, T. A. Evolução das ideias da Física para alunos iniciantes de Licenciatura em Física. 248 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Belo Horizonte, MG, 2008.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.