The invisibility of ethnic-racial issues in legal education

colonial paradigms

Authors

  • Beatriz Mauricio Torres Macêdo Universidade de Pernambuco
  • Fernando da Silva Cardoso Universidade de Pernambuco

Keywords:

Coloniality. Racism. Legal Education. Political-Pedagogical Project.

Abstract

The objective of this study is to carry out a critical reading of how a higher education institution, through its pedagogical policy project, dimensions ethnic-racial markers in law education. It seeks, from a documentary research, to reflect on the perpetuation of colonial patterns of power in legal education, as catalysts for the erasure of ethnic-racial issues. The results obtained point to how initiatives with anti-racist potential or reinforcing mere dogmatics are built at the University of Pernambuco. Also, how they demarcate the incidence of generalist and uncritical pedagogical actions that make transformative perspectives unfeasible in the teaching, research and university extension axes in the studied institution.

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Author Biographies

Beatriz Mauricio Torres Macêdo, Universidade de Pernambuco

Graduanda em Direito - Universidade de Pernambuco - Campus Arcoverde (2022). Bolsista de Iniciação Científica (PFA/UPE). Integrante do Grupo de Pesquisa: G-pense! - Grupo de Pesquisa sobre Contemporaneidade, Subjetividades e Novas Epistemologias (UPE/CNPq). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3899-6507

Fernando da Silva Cardoso, Universidade de Pernambuco

Doutor em Direito. Tese recebeu Menção Honrosa - área Direito - no Prêmio CAPES de Tese - Edição 2020. Mestre em Direitos Humanos. Bacharel em Direito. Professor Adjunto Nível I do Curso de Direito (Campus Arcoverde) e Professor Permanente do Programa de Pós-graduação em Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares (Mestrado Profissional), ambos da Universidade de Pernambuco, e do Programa de Pós-graduação em Educação Contemporânea (Mestrado e Doutorado), Universidade Federal de Pernambuco/Centro Acadêmico do Agreste. Coordenador Setorial de Pesquisa e Pós-graduação - UPE Campus Garanhuns. Líder do G-pense!¿ - Grupo de Pesquisa sobre Contemporaneidade, Subjetividades e Novas Epistemologias (UPE/CNPq). Pesquisador dos Grupos de Pesquisas sobre Educação em Direitos Humanos, Diversidade e Cidadania (UFPE/CNPq), Gênero, Democracia e Direito (PUC-Rio/CNPq) e Narrativas Visuais (UFPE-CAA/CNPq). Membro e Integrante do Comitê Executivo da Red ALAS - Red de Académicos(as) Latinoamericanos en Género, Sexualidad y Derecho, Rede Brasileira de Educação em Direitos Humanos (Coordenador Seção Pernambuco), Núcleo de Estudos e Pesquisas de Educação em Direitos Humanos (NEPEDH-UFPE) e do Núcleo de Diversidade e Identidades Sociais (NDIS-UPE). ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8460-0406

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Published

2024-05-31

How to Cite

Mauricio Torres Macêdo, B., & Cardoso, F. da S. (2024). The invisibility of ethnic-racial issues in legal education: colonial paradigms. Revista Brasileira De Iniciação Científica, e024022. Retrieved from https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1144