The invisibility of ethnic-racial issues in legal education
colonial paradigms
Keywords:
Coloniality. Racism. Legal Education. Political-Pedagogical Project.Abstract
The objective of this study is to carry out a critical reading of how a higher education institution, through its pedagogical policy project, dimensions ethnic-racial markers in law education. It seeks, from a documentary research, to reflect on the perpetuation of colonial patterns of power in legal education, as catalysts for the erasure of ethnic-racial issues. The results obtained point to how initiatives with anti-racist potential or reinforcing mere dogmatics are built at the University of Pernambuco. Also, how they demarcate the incidence of generalist and uncritical pedagogical actions that make transformative perspectives unfeasible in the teaching, research and university extension axes in the studied institution.
Downloads
References
ALMEIDA, Silvio. Racismo estrutural. São Paulo: Pólen Livros, 2019.
AMORIM, Joana Dark de; CARDOSO, Fernando da Silva. Acesso e permanência de alunos(as) cotistas em programas de pós-graduação stricto sensu estado da arte das pesquisas no Brasil. Cuadernos de Educación y Desarrollo, [s.l.], v. 15, nº. 2, 2023, p. 2019-2037.
APENAS seis cursos de direito de Pernambuco são recomendados pela OAB: cursos foram reconhecidos pelo Selo OAB Recomenda; atualmente, Pernambuco conta com 80 cursos de direito. Folha de Pernambuco, Recife, 28 abril de 2022. Disponível em: https://www.folhape.com.br/noticias/seis-cursos-de-direito-de-pernambuco-sao-recomendados-pela-oab/224861/. Acesso em: 18 jul. 2022.
BARBOSA, Renan. Lei de Drogas: a distinção entre usuário e traficante, o impacto nas prisões e o debate no país. Nexo Jornal, São Paulo, 14 jan. 2017. Disponível em: https://www.nexojornal.com.br/explicado/2017/01/14/Lei-de-Drogas-a-distin%C3%A7%C3%A3o-entre-usu%C3%A1rio-e-traficante-o-impacto-nas-pris%C3%B5es-e-o-debate-no-pa%C3%ADs. Acesso em: 01 ago. 2022.
BRASIL. Lei n° 12.711/2012, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 30. ago. 2012.
BRASIL. Lei nº 11.343/2006, de 23 de agosto de 2006. Institui o Sistema Nacional de Políticas Públicas sobre Drogas - Sisnad; prescreve medidas para prevenção do uso indevido, atenção e reinserção social de usuários e dependentes de drogas; estabelece normas para repressão à produção não autorizada e ao tráfico ilícito de drogas; define crimes e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 23 ago. 2006.
BRASIL. Parecer CNE/CP Nº: 8/2012, de seis de março de 2012. Institui as Diretrizes Nacionais para a Educação em Direitos Humanos. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 6. mar. 2012.
BRASIL. Resolução nº 5, de 17 de dezembro de 2018. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Direito e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 18. dez. 2018.
CARDOSO, Fernando da Silva. Educar para a crítica, pluralidade e mudança social: notas desde a educação em direitos humanos. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 24, p. 321-329, maio 2023. DOI: https://doi.org/10.12957/teias.2023.70629.
CRUZ, Isabela. ‘O ensino jurídico é uma engrenagem do racismo no Brasil’. Nexo Jornal, São Paulo, 29 mai. 2022. Disponível em: https://www.nexojornal.com.br/entrevista/2022/05/29/%E2%80%98O-ensino-jur%C3%ADdico-%C3%A9-uma-engrenagem-do-racismo-no-Brasil%E2%80%99. Acesso em: 03 jul. 2022.
CAVALLEIRO, Eliane. Apresentação. In: ROMÃO, Jeruse. História da educação do negro e outras histórias. Brasília: SECAD – Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005. Disponível em: http://etnicoracial.mec.gov.br/images/pdf/publicacoes/historia_educacao_negro.pdf. Acesso em: 03 jun. 2022.
COUTO, Lucas Manoel Da Silva; CARDOSO, Fernando da Silva. Acesso e permanência no ensino superior: o caso de estudantes cotistas do curso de direito da Universidade de Pernambuco, campus Arcoverde. Anais do VIII Encontro de Pesquisa Educacional em Pernambuco, Campina Grande: Realize Editora, 2022. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/83636. Recife. Acesso em 18 jul. 2022.
COUTO, Lucas Manoel Da Silva; CARDOSO, Fernando da Silva. Implementação da Lei de Cotas na Educação Superior do Brasil: estado da arte sobre políticas afirmativas. Revista Científica Interdisciplinar Múltiplos Acessos, São Carlos, v. 8, p. 89-114, 2023.
DUSSEL, Enrique. Europa, modernidade e eurocentrismo. In: LANDER, Edgardo (org.) A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais, perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2591382/mod_resource/content/1/colonialidade_do_saber_eurocentrismo_ciencias_sociais.pdf. Acesso em 14 mai. 2022.
FANON, Franz. Pele negra, máscaras brancas. São Paulo: Ubu Editora, 2020.
GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. (orgs.). Métodos de Pesquisa. Porto Algre: UFRGS, 2009.
GOMES, Ana Cecília de Barros. Colonialidade na academia jurídica brasileira: uma leitura decolonial em perspectiva amefricana. Tese (Doutorado em Direito). Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.
GONÇALVEZ, Eduardo; ALTINO, Lucas. Mineração em terras indígenas: Saiba quais são as áreas mais visadas pelo garimpo. O Globo, São Paulo, 11 mar. 2022. Disponível em: https://oglobo.globo.com/brasil/mineracao-em-terras-indigenas-saiba-quais-sao-as-areas-mais-visadas-pelo-garimpo-25428971. Acesso em: 03 jul. 2022.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pretos ou pardos estão mais escolarizados, mas desigualdade em relação aos brancos permanece. Agência IBGE Notícias, 13 out. 2019. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/25989-pretos-ou-pardos-estao-mais-escolarizados-mas-desigualdade-em-relacao-aos-brancos-permanece. Acesso em: 03 jul. 2022.
MACEDO, Beatriz Maurício Torres; CARDOSO, Fernando da Silva. Coloniality, whiteness and invisibility of racial issues in legal education. Revista Interritórios, Recife, 2022, v. 8, n. 17. DOI: https://doi.org/10.51359/2525-7668.2022.256272.
MJSP – Ministério de Justiça e Segurança Pública. Relatório Nacional Sobre Tráfico de pessoas: dados 2017 a 2020. Brasília, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/mj/pt-br/assuntos/sua-protecao/trafico-de-pessoas/publicacoes/relatorio-nacional-trafico-de-pessoas_2017-2020.pdf. Acesso em: 03 jul. 2022.
MOREIRA, Adilson José; ALMEIDA, Phillippe Oliveira de; CORBO, Wallace. Manual de educação jurídica antirracista. São Paulo: Contracorrente, 2022.
OYĚWÙMÍ, Oyèronké. La invención de las mujeres: una perspectiva africana sobre los discursos occidentales del género. Bogotá: Editorial en la frontera, 2017. Disponível em:https://ayalaboratorio.files.wordpress.com/2019/06/a-invencao-das-mulheres-oyc3a8ronke-oyewumi.pdf. Acesso em: 19 abr. 2022.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. In: QUIJANO, Aníbal. Cuestiones y horizontes: Antología essencial de la dependência histórico-estructural a la colonialidade/descolonialidad del poder. Buenos Aires: CLACSO, 2014. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20140424014720/Cuestionesyhorizontes.pdf. Acesso em: 12 mai. 2022.
SAKAMOTO, Leonardo. Brasil fecha 2021 com 1937 resgatados da escravidão, maior soma desde 2013. UOL Notícias, São Paulo, 27 jan. 2022. Disponível em: https://noticias.uol.com.br/colunas/leonardo-sakamoto/2022/01/27/brasil-fecha-2021-com-1937-resgatados-da-escravidao-maior-total-desde-2013.htm. Acesso em: 03 jul. 2022.
SCHWARCZ, Lilia Moritz. O espetáculo das raças: cientistas, instituições e questão racial no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
KOZIMA, José Wanderley. Instituições, retórica e bacharelismo no Brasil. In: WOLMER, Antônio Carlos. Fundamentos da História do Direito. Belo Horizonte: Del Rey, 2002
Universidade de Pernambuco. Projeto Pedagógico do Curso de Direito do Campus de Arcoverde da Universidade de Pernambuco. Arcoverde: 2017. Disponível em: http://www.upe.br/anexos/graduacao/DIREITO_ARCOVERDE_2017.pdf. Acesso em: 30 jul. 2022.
ZANELLA, Liane Carly Hermes. Metodologia de pesquisa. 2. ed. Florianópolis: Editora da UFSC, 2013.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Iniciação Científica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.