Implications of school visits to a planetarium on teaching and learning Astronomy from the perspective of teachers
Keywords:
Astronomy. Planetarium. University extension. Non-formal learning. Science Education.Abstract
This qualitative, exploratory research investigates the motivations and perceived benefits of teachers scheduling sessions at the UFSJ planetarium for their students. A survey was designed to delineate the teachers' profiles and understand the reasons underlying their decisions, as well as to gauge their perception of the educational value of such visits. Thirty-seven Basic Education teachers participated in the study by responding to a questionnaire. The findings suggest that teachers, in general, are interested, but they acknowledge a lack of sufficient knowledge in the subject due to inadequate initial training. Despite this, the motivations behind scheduling planetarium visits were found to be diverse and can be classified into five categories. Overall, teachers positively appraise the visits, highlighting the interactive learning opportunities and the engaging and inspiring educational experiences they provide for their students.
Downloads
References
ALMEIDA, G. O. et al. O planetário como ambiente não formal para o ensino sobre o Sistema Solar. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, São Carlos, n. 23, p. 67-86, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.37156/RELEA/2017.23.067. Acesso em: 1 mar. 2024.
BARRIO, J. B. M. El Planetario: un recurso didáctico para la enseñanza de la Astronomía. 2002. Tese (Doutorado em Didática das Ciências) – Universidad de Valladolid, Valladolid, 2002.
BRASIL. Ministério da Educação. Governo Federal. Base Nacional Comum Curricular. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 1 mar. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo Escolar da Educação Básica 2023: Resumo Técnico. 2023. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2023.pdf. Acesso em: 1 mar. 2024.
CHASTENAY, P. From geocentrism to allocentrism: Teaching the phases of the moon in a digital full-dome planetarium. Research in Science Education, Dordrecht, v. 46, p. 43-77, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s11165-015-9460-3. Acesso em: 1 mar. 2024.
COSTA, S.; EUZÉBIO, G. J.; DAMASIO, F. A Astronomia na formação inicial de professores de Ciências. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, São Carlos, n. 22, p. 59-80, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.37156/RELEA/2016.22.059. Acesso em: 1 mar. 2024.
DAMASCENO JÚNIOR, J. A. D.; ROMEU, M. C.; SILVA, J. B. Concepções dos professores sobre a utilização do planetário como recurso metodológico para o ensino de Astronomia e Física. In SOUZA, L. P. (Org.). Pesquisas em Educação. Campo Grande: Inovar, 2020. p. 18-31.
DE MAMAN, A. S. et al. Planetário Móvel: Divulgação científica em um espaço de ensino não formal. In ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10., 2015, Águas de Lindóia. Atas... Rio de Janeiro: ABRAPEC, 2015. Disponível em: https://www.abrapec.com/enpec/x-enpec/anais2015/resumos/R0857-1.PDF. Acesso em: 1 mar. 2024.
FIREBRACE, W. Star theatre: the story of the planetarium. London: Reaktion Books, 2017.
FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS. Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus. 2012. Disponível em: https://proex.ufsc.br/files/2016/04/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Extens%C3%A3o-Universit%C3%A1ria-e-book.pdf. Acesso em: 1 mar. 2024.
FRANCO, P. L. J.; LONGAREZI, A. M. Elementos constituintes e constituidores da formação continuada de professores: contribuições da teoria da atividade. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 25, n. 50, p. 557-582, 2011. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/educfil/v25n50/v25n50a09.pdf. Acesso em: 1 mar. 2024.
FRÓES, A. L. D. Astronomia, astrofísica e cosmologia para o Ensino Médio. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 36, 3504, p.1-15, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1806-11172014000300016. Acesso em: 1 mar. 2024.
GARCIA, A. L. C; PRADO, A. F; NARDI, R. O software stellarium e o ensino de ciências astronômicas nos anos iniciais do ensino fundamental. In CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO E PROCESSOS FORMATIVOS, 5., 2020, Bauru. Anais... Bauru: UNESP, 2020. Disponível em: https://cbepf.com.br/cbepf2020/users/31121100805/paper_TC2020012715311-ID.pdf. Acesso em: 1 mar. 2024.
GAUTHIER, C. et al. Por uma teoria da Pedagogia: Pesquisas Contemporâneas sobre o Saber Docente. Ijuí: Ed. da Unijuí, 1998.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GOMES, A. D. T.; COELHO, F. O. Explorando aprendizagens de alunos dos anos iniciais do ensino fundamental sobre astronomia com o auxílio de um planetário móvel. Experiências em Ensino de Ciências, Cuiabá, v. 15, n. 1, p. 317-335, 2020. Disponível em: https://www.if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID695/v15_n1_a2020.pdf. Acesso em: 1 mar. 2024.
GONZAGA, E. P.; VOELZKE, M. R. Análise das concepções astronômicas apresentadas por professores de algumas escolas estaduais. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 33, p. 1-12, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1806-11172011000200012. Acesso em: 1 mar. 2024.
IRALA, C. P.; KIMURA, R. K.; MARRANGHELLO, G. F. Um pequeno passo: uma sessão de planetário para as Séries Iniciais do Ensino Fundamental. Revista Educar Mais, Pelotas, v. 4, n. 2, p. 356-378, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.356-378.1818. Acesso em: 1 mar. 2024.
JACOBUCCI, D. Professores em espaços não-formais de educação acesso ao conhecimento científico e formação continuada. In DALBEN, A. et al. (Org.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 426-446.
LANGHI, R. Educação em Astronomia: da revisão bibliográfica sobre concepções alternativas à necessidade de uma ação nacional. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 28, n. 2, p. 373-399, 2011. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5165373.pdf. Acesso em: 1 mar. 2024.
LANGHI, R.; NARDI, R. Dificuldades de professores dos anos iniciais do ensino fundamental em relação ao ensino da Astronomia. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, São Carlos, n. 2, p. 75-91, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.37156/RELEA/2005.02.075. Acesso em: 1 mar. 2024.
LANGHI, R.; NARDI, R. Ensino de Astronomia: Erros conceituais mais comuns presentes em livros didáticos de ciência. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 24, n. 1, p. 87-111, 2007. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5165914.pdf. Acesso em: 1 mar. 2024.
LANGHI, R.; NARDI, R. Formação de professores e seus saberes disciplinares em astronomia essencial nos anos iniciais do ensino fundamental. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 12, n. 2, p. 205-224, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1983-21172010120213. Acesso em: 1 mar. 2024.
LANGHI, R.; NARDI, R. Educação em Astronomia: repensando a formação de professores. São Paulo: Escrituras, 2012.
LEITE, C.; HOSOUME, Y. Os professores de ciências e suas formas de pensar a astronomia. Revista
Latino-Americana de Educação em Astronomia, São Carlos, n. 4, p. 47-68, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.37156/RELEA/2007.04.047. Acesso em: 1 mar. 2024.
MINAYO, M. C. S. Ciência, Técnica. Arte: o desafio da pesquisa social. In MINAYO, M. C. S.; DESLANDES, S. F.; GOMES, R. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 19. ed. Petrópolis: Vozes, 2001. p. 9-29.
PÉREZ, C. A.; MOLINÍ, A. M. V. Consideraciones generales sobre la alfabetización científica em los museos de la ciencia como espacios educativos non formales. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vigo, v. 3, n. 3, p. 1-26, 2004. Disponível em: https://laboratoriogrecia.cl/wp-content/uploads/2016/04/Constancio-Aguirre-at-alLC4.pdf. Acesso em: 1 mar. 2024.
PINTO, S. P.; FONSECA, O. M.; VIANNA, D. M. Formação continuada de professores: estratégia para o ensino de astronomia nas séries iniciais. Caderno Brasileiro de Ensino Física, Florianópolis, v. 24, n. 1, p. 71-86. 2007. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5165916.pdf. Acesso em: 1 mar. 2024.
REES, M. J. The Role of Astronomy in Education and “Public Understanding”. International Astronomical Union Colloquium, Cambridge, v. 162, p. 344-349, 1998. Disponível em: https://doi.org/10.1017/S0252921100115374. Acesso em: 1 mar. 2024.
RIBEIRO, M.; CASTRO, M. Educação não formal: perceções e potencialidades formativas. EduSer, Bragança, v. 13, n. 2, p. 45-61, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.34620/eduser.v13i2.166. Acesso em: 1 mar. 2024.
ROBERTO JUNIOR, A. J.; REIS, T. H.; GERMINARO, D. R. Disciplinas e professores de Astronomia nos cursos de licenciatura em Física das universidades brasileiras. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, São Carlos, n. 18, p. 89-101, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.37156/RELEA/2014.18.089. Acesso em: 1 mar. 2024.
ROCHA, L. A. C. Projetos Interdisciplinares de Extensão Universitária: ações transformadoras. Dissertação (Mestrado em Semiótica, Tecnologias de Informação e Educação) – Universidade Braz Cubas, Mogi das Cruzes, 2007.
SANTANA, A. R. Concepções dos professores sobre a utilização dos espaços não formais para o ensino de Astronomia. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru, 2017. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/server/api/core/bitstreams/2bc11eef-e386-444f-913e-3041c214e04b/content. Acesso em: 1 mar. 2024.
SOARES, L. T. (Re)definições das relações da Extensão com a Sociedade: a questão da Prestação de Serviços. In SEMINÁRIO NACIONAL REUNI SESU/MEC, 7., 2013. Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Pró-reitoria de Extensão, UFRJ. 2013. p. 70-86.
SOBREIRA, P. H. A.; RIBEIRO, J. P. M. Erros conceituais de Astronomia em livros didáticos de Ciências da Natureza e suas Tecnologias – PNLD 2021. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, São Carlos, n. 35, p. 77-126, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.37156/RELEA/2023.35.005. Acesso em: 1 mar. 2024.
SOUZA FILHO, L. A.; LAGE, D. A. O aporte da alfabetização científica para a divulgação da ciência: tecendo contribuições dessa aproximação. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 21, n. 4, p. 1-3, 2021. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/4/o-aporte-da-alfabetizacao-cientifica-para-a-divulgacao-da-ciencia-tecendo-contribuicoes-dessa-aproximacao. Acesso em: 1 mar. 2024.
TERCI, D. B. L.; ROSSI, A. V. Dinâmicas de Ensino e Aprendizagem em Espaços Não Formais. In ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10., 2015, Águas de Lindóia. Atas... Rio de Janeiro: ABRAPEC, 2015. Disponível em: https://www.abrapec.com/enpec/x-enpec/anais2015/resumos/R0977-1.PDF. Acesso em: 1 mar. 2024.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Iniciação Científica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.