Investigating the use of ChatGPT-3.5 artificial intelligence in Physics Teaching

Authors

  • Allan Ferraz Instituto Federal de São Paulo, campus Caraguatatuba
  • Alex Lino Instituto Federal de São Paulo, campus Caraguatatuba

Keywords:

Artificial intelligence. ChatGPT. Physics Teaching. ICT.

Abstract

This work aimed to verify in an experimental and qualitative form the viability of ChatGPT-3.5 in solving physics questions and exercises, in addition to its applicability in teaching-learning. A literature review was conducted on Information and Communication Technologies (ICT) and ChatGPT in teaching, using scientific articles and books. AI's reliability in solving physics problems was evaluated using a selection of questions, concepts, equations and experiments. Percentages of correct answers and the coherence of responses were analyzed, investigating possible reasons for errors. The study offers details of the applications of ChatGPT-3.5 in physics teaching and concludes that it is necessary to have prior knowledge in Physics to use AI as an educational tool, given the errors made by it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Allan Ferraz, Instituto Federal de São Paulo, campus Caraguatatuba

Physics degree student. Federal Institute of São Paulo – IFSP, Caraguatatuba campus.

Alex Lino, Instituto Federal de São Paulo, campus Caraguatatuba

Licenciatura em Fisica, mestrado em Educação Para a Ciência e o Ensino de Matemática e doutorado em Educação Para a Ciência e o Ensino de Matemática sendo parte deste realizado na Università degli Studi di Perugia, na Itália. Atualmente é professor do Instituto Federal de São Paulo - IFSP - campus Caraguatatuba. Tem experiência na área de Física, atuando principalmente nos seguintes temas: fisica moderna, inserção de física moderna e contemporânea no ensino médio, formação continuada de professores, grupos de estudo, aprendizagem significativa, história e filosofia da ciência e obstáculos epistemológicos. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9059-9517

References

BERTUSSO, F. R. et al. A utilização das Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) no ensino de Ciências: um paradigma a ser vencido. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 9, n. 12, p. 1-18, dez. 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/347943445_A_utilizacao_das_Tecnologias_de_Informacao_e_Comunicacao_TICs_no_ensino_de_Ciencias_um_paradigma_a_ser_vencido. Acesso em: 01 jul. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. (BNCC) Brasília, 2018.

CHASSIGNOL, M. et al. Artificial Intelligence trends in education: A narrative overview. Procedia Computer Science, Manchester, v. 136, p. 16-24, 2018. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877050918315382. Acesso em: 28 out. 2024.

COELHO, Patricia Margarida Farias; COSTA, Marcos Rogério Martins; MATTAR NETO, João Augusto. Saber digital e suas urgências: reflexões sobre imigrantes e nativos digitais. Educação & Realidade, Porto Alegre, v.43, n.3, p. 1077 – 1094, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/MWjfN6dGG6bbz4WsJKHpmLN/. Acesso em: 01 set. 2024.

CORTIZ, Diogo. Entendendo as Alucinações do ChatGPT. Diogo Cortiz, 2023. Disponível em: https://diogocortiz.com.br/entendendo-as-alucinacoes-do-chatgpt/. Acesso em: 01 jun. 2024.

DIAZ, Luccas. ChatGPT faz prova do Enem e tem resultado melhor que 79% dos candidatos. Guia do estudante, setembro de 2023. Disponível em: https://guiadoestudante.abril.com.br/noticia/chatgpt-faz-prova-do-enem-e-tem-nota-melhor-que-79-dos-candidatos . Acesso em: 1 jun. 2024.

DOURADO, Irismar de França; DE SOUZA, Keith Leandro; CARBO, Leandro; MELLO, Geison Jader; AZEVEDO, Lucy Ferreira. Uso das TIC no Ensino de Ciências na Educação Básica: uma Experiência Didática. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, Londrina, v. 15, 2015. DOI: 10.17921/2447-8733.2014v15n0p%p. Disponível em: https://revistaensinoeeducacao.pgsscogna.com.br/ensino/article/view/438. Acesso em: 1 jul. 2024.

GÜNTHER, Hartmut. Pesquisa qualitativa versus pesquisa quantitativa: esta é a questão? Psicologia: teoria e pesquisa, Brasília, v. 22, n. 2, p.201 – 210, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ptp/a/HMpC4d5cbXsdt6RqbrmZk3J/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 1 set, 2024

HU, Krystal. ChatGPT sets record for fastest-growing user base - analyst note. Instituto Reuters, 2023. Disponível em: https://www.reuters.com/technology/chatgpt-sets-record-fastest-growing-user-base-analyst-note-2023-02-01/. Acesso em: 1 jul. 2024.

ISOTANI, Seiji et al. ChatGPT pode ser aliado no processo de ensino-aprendizagem, avalia especialista. Agência FAPESP, 2023. Disponível em:

https://repositorio.usp.br/directbitstream/b2d47701-af96-413f-b1a3-bf2d02de9cb3/3125079.pdf. Acesso em: 1 Jul. 2024.

JÚNIOR, João Fernando Costa et al. A inteligência artificial como ferramenta de apoio no ensino superior. Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, Rio Largo, v. 6, n. 1, p. 246 - 269, 2023. Disponível em: https://rebena.emnuvens.com.br/revista/article/view/111/101. Acesso em: 28 out. 2024.

KORTEMEYER, Gerd. Could an Artificial-Intelligence agent pass an introductory physics course?. Educational Development and Technology, Zurich, p. 1 - 11, 2023. Disponível em: https://arxiv.org/pdf/2301.12127.pdf. Acesso em: 24 abr. 2023.

LIANG, Yicong et al. Exploring the potential of using ChatGPT in physics education. Smart Learning Environments, California, v.10, n. 52, 2023. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1186/s40561-023-00273-7. Acesso em: 1 jul. 2024.

LÓPEZ-SIMÓ, V.; JÚNIOR, M. F. R. Challenging ChatGPT with different types of physics education questions. The Physics Teacher, Maryland, v. 62, p. 290 – 294, 2024. Disponível em: https://pubs.aip.org/aapt/pte/article/62/4/290/3279705/Challenging-ChatGPT-with-Different-Types-of. Acesso em: 28 out. 2024.

MOREIRA, Marco Antônio. Uma análise crítica do ensino de Física. Estudos avançados, São Paulo, v. 32, n. 94, p. 73-80, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/3JTLwqQNsfWPqr6hjzyLQzs. Acesso em 1 jun. 2024.

NUNES, Desnes et al. Evaluating GPT-3.5 and GPT-4 models on Brazilian university admission exams. arXiv preprint arXiv, Ithaca, 2023. Disponível em: https://arxiv.org/pdf/2303.17003. Acesso em: 1 jul. 2024.

PRENSKY, M. Digital natives, digital immigrants part 2: Do they really think differently. On the horizon, Leeds, v. 9, n.5, 2001. Disponível em: https://cedma-europe.org/newsletter%20articles/misc/Digital%20Natives%20-%20Digital%20Immigrants%20(Jun%2001).pdf. Acesso em: 1 set. 2024.

SANCHO, J.M. De tecnologias da informação e comunicação a recursos educativos. In: SANCHO, J.M.; HERNÁNDEZ, F. (Org.). Tecnologias para transformar a educação. Porto Alegre: Artmed, 2006, p. 15-41.

TAVARES, Neide Rodriguez Barea. História da informática educacional no Brasil observada a partir de três projetos públicos. Escola do Futuro, São Paulo, v. 18, p 1-18, 2002. Disponível em: https://www.academia.edu/29575659/Hist%C3%B3ria_da_inform%C3%A1tica_educacional_no_Brasil_observada_a_partir_de_tr%C3%AAs_projetos_p%C3%BAblicos . Acesso em: 01 jun. 2024.

VANIEL, Berenice Vahl; HECKLER, Valmir; ARAÚJO, Rafaele Rodrigues. Investigando a inserção das TIC e suas ferramentas no ensino de física: estudo de caso de um curso de formação de professores. In: XIX Simpósio Nacional de Ensino de Física–SNEF, 2011, Manaus. Anais [...] Manaus, 2011. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/279204959_INVESTIGANDO_A_INSERCAO_DAS_TIC_E_SUAS_FERRAMENTAS_NO_ENSINO_DE_FISICA_ESTUDO_DE_CASO_DE_UM_CURSO_DE_FORMACAO_DE_PROFESSORES/link/55908e4208ae47a3490ecf8c/download?_tp=eyJjb250ZXh0Ijp7ImZpcnN0UGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIiwicGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIn19 . Acesso em: 01 jun. 2024

VERONEZ, Dilvani et al. A Utilização das TICs no Ensino de Física para trabalhar conceitos de MRU e MRUV. Ensino & Pesquisa, União da Vitória, v. 13, n. 1, 2015. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/ensinoepesquisa/article/view/585. Acesso em: 1 jul. 2024.

ZAWACKI-RICHTER, O. et al. Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education - where are the educators? International Journal of Educational Technology in Higher Education, Zurique, v.16, n.39, 2019. Disponível em: https://educationaltechnologyjournal.springeropen.com/articles/10.1186/s41239-019-0171-0. Acesso em: 28 out. 2024.

Published

2025-01-06

How to Cite

Ferraz, A., & Lino, A. (2025). Investigating the use of ChatGPT-3.5 artificial intelligence in Physics Teaching. Revista Brasileira De Iniciação Científica, e025004. Retrieved from https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1797