Early childhood education and the space for the development of written language precursors

Authors

  • Isabella Suriani Caus Pontifícia Universidade Católica de Campinas
  • Elvira Cristina Martins Tassoni Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Keywords:

Symbolism. Language. Pedagogical practices.

Abstract

The research aimed to analyze reading, writing, and other language in a final year kindergarten class at a municipal center, addressing the following question: What spaces and opportunities are dedicated to reading, writing, and other forms of language in the final year of preschool? The study employed a qualitative approach, using observation as the primary methodology, with video recordings and field notes for additional data. The results revealed a diverse range of opportunities for pretend play, literature, and drawing activities, highlighting the exploration of early writing skills. This engagement significantly contributes to the development

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isabella Suriani Caus, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

FAPIC/Rectory Scientific Initiation Fellow at the Pontifical Catholic University of Campinas. Undergraduate student in Psychology at the same institution.

Elvira Cristina Martins Tassoni, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da PUC-Campinas e, atualmente,  coordenadora do Programa. Graduada em Pedagogi, mestre e doutora em Educação. Coordenou o grupo de estudos GECOPEF - Grupo de Estudos Colaborativos de Professores do Ensino Fundamental - com a participação de gestores e professores, de 2016 a 2022. Realiza estudos na área da Psicologia Educacional e Formação de Professores, com ênfase no processo de ensino e aprendizagem na sala de aula, atuando principalmente nos seguintes temas: afetividade e cognição, alfabetização, leitura e escrita, mediação pedagógica, grupos colaborativos, relação professor-aluno, Educação Infantil e Ensino Fundamental. Associada da ABALF - Associação Brasileira de Alfabetização - desde a sua fundação, em 2012. Membro da diretoria da ABALF período 2024-2025. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8968-3981

References

BOGDAN, Robert.; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

CARVALHO, Bruna; GALVÃO MARSIGLIA, Ana Carolina. Simbolismo: aquisição cultural basilar à apropriação da língua escrita. Revista Brasileira de Alfabetização, Florianópolis, v. 1, n. 5, 1 jan. 2017. DOI: DOI: https://doi.org/10.47249/rba.2017.v1.216. Acesso em: 20 ago. 2024.

FERNANDES, Renata. Anotações e Inquietações Acerca do Objeto, da Criança, do Simbolismo. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 32, n. 2, 2008. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6652. Acesso em: 18 ago. 2024.

GARCEZ, Andrea; DUARTE, Rosalia; EISENBERG, Zena. Produção e análise de vídeogravações em pesquisas qualitativas. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n.2, p. 249- 262, mai./ago. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/q5XSP6jGHgkSWZdy4wGLBbg/. Acesso em: 20 ago. 2024.

HONORATO, Aurea. et al. A vídeo-gravação como registro, a devolutiva como procedimento: pensando sobre estratégias metodológicas na pesquisa com crianças. In: Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, 29., 2006, Caxambu. Anais..., Caxambu: ANPEd, 2006. Disponível em: http://29reuniao.anped.org.br/trabalhos/trabalho/GT16-2172--Int.pdf. Acesso em: 20 ago. 2024.

IAVELBERG, Rosa. O Desenho Cultivado da Criança. Porto Alegre: Editora Zouk, 2017.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: E.P.U., 2005.

MARTINATI, Adriana Zampieri; ROCHA, Maria Silvia Pinto de Moura Librandi da. " Faz de conta que as crianças já cresceram": o processo de transição da Educação Infantil para o Ensino Fundamental. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 19, p. 309-320, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-3539/2015/0192839. Acesso em: 11 jun. 2024.

NEVES, Teresa Santos. Brincar e jogos de linguagem. Análise Psicológica, Lisboa, v. 27, n. 3, p. 433-442, 2009. DOI: DOI: https://doi.org/10.14417/ap.237. Acesso em: 30 ago. 2024.

PRESTES, Zóia. Quando não é quase a mesma coisa: traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2012.

ROCHA, Maria Silvia Pinto de Moura Librandi da; RIBEIRO, Rosângela Benedita. A vida cotidiana e as brincadeiras no primeiro ano do ensino fundamental. Cadernos CEDES, Campinas, v. 37, p. 237-258, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/CC0101-32622017173572. Acesso em: 11 jun. 2024.

SCHNACK, Cristiane M.; OSTERMANN, Ana Cristina. Infância e família: desenvolvimento infantil na perspectiva da fala-em-interação. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 23, n. 2, p. 299-307, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-79722010000200012. Acesso em: 30 ago. 2024.

SILVA, Dener Luiz da. Do gesto ao símbolo: a teoria de Henri Wallon sobre a formação simbólica. Educar em Revista Curitiba, v.30 p. 145-163, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602007000200010. Acesso em: 30 ago. 2024.

VIGOTSKI, Lev S. A formação social da mente. 7.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

VIGOTSKI, Lev S. A construção do pensamento e da linguagem. 2.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

Published

2024-09-26

How to Cite

Caus, I. S., & Tassoni, E. C. M. (2024). Early childhood education and the space for the development of written language precursors . Revista Brasileira De Iniciação Científica, e024042. Retrieved from https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1854