Quality of Life of Nursing Students

Challenges and Perspectives at a Public University in Western Paraná

Authors

  • Maria Eduarda Beltran Universidade do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
  • Queli Ghilardi Cancian Universidade do Oeste do Paraná (UNIOESTE); Universidade Aberta (UAB -PT)
  • Vilmar Malacarne Universidade do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

Keywords:

Illness. Nursing students. Quality of life. Public policies. Psychological health.

Abstract

This study investigated the perception of quality of life among Nursing students at a public university in Paraná. A total of 69 students from the 1st to the 5th year participated, mostly women (89.8%), with an average age of 22.28 years. Using a mixed methodology (qualitative-quantitative), including a bibliographic review and questionnaires, the results showed a median quality of life, with average scores in the domains of psychological health (6.0), physical health (6.01), environmental relations (6.23), and social relations (7.05). Factors such as the need for financial support, difficulty concentrating, and dissatisfaction with personal and social aspects were identified as predictors of illness. These findings highlight the importance of public policies focused on support and intervention to reduce psychological impacts and improve students' quality of life.

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Author Biographies

Maria Eduarda Beltran, Universidade do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

Acadêmica de Enfermagem na instituição UNIOESTE, bolsista PIBIC/Fundação Araucária. Iniciação Científica concluida com o tema Saúde Mental e os fatores de adoecimento entre os professores de Ensino Superior. Iniciação Científica em Andamento com o tema Qualidade de Vida dos estudantes de Enfermagem, em uma instituição pública no Oeste do Paraná. Integrante da Operação Rondon Paraná 2024. Monitora da disciplina Enfermagem Fundamental I no ano letivo de 2023. Integrante da Liga Acadêmica de Educação em Saúde. ORCID: https://orcid.org/0009-0006-0243-0524

Queli Ghilardi Cancian, Universidade do Oeste do Paraná (UNIOESTE); Universidade Aberta (UAB -PT)

Possui graduação em Processos Gerenciais, Bacharela em Educação Física, Licenciada em Educação Física, graduação em Pedagogia. Mestrado em Educação pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2020). Doutoranda e pesquisadora em Educação pela Universidade do Oeste do Paraná (2021). Doutoranda e pesquisadora em Estudos Globais pelo Universidade Aberta, (CEG-Uab), Portugal (2024). Estágio doutoral (doutorado sandwich -PDSE), pelo Centro de Investigação em Educação Básica (CIEB) no Instituto Politécnico de Bragança, Portugal (2024). Experiência na área de Administração, com ênfase em Administração, desenvolvimento motor, qualidade de vida, educação e saúde, ensino de ciências, trabalho docente, formação de professores, processo ensino aprendizagem em educação física escolar, educação especial, metodologias de ensino e metodologias e pesquisa. Professora no Curso de Pedagogia e na Pós-graduação lato sensu no ensino de ciências. Membro do conselho editorial das resista Revin; RIFP e RIBIC. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6135-1432

Vilmar Malacarne, Universidade do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

Possui graduação em Filosofia Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria (1994), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (1997) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2007). Atualmente é professor Associado da Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Atua na graduação e na pós-graduação Lato e Stricto Sensu. Tem experiência na área de Filosofia e Ensino de Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação de Professores, Ética, Ciência e Religião. Coordenador geral do Núcleo de Pesquisa em Ensino de Ciências e Matemática - NUPECIM. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5222-4722

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Published

2024-12-04

How to Cite

Eduarda Beltran, M., Ghilardi Cancian, Q., & Malacarne, V. (2024). Quality of Life of Nursing Students: Challenges and Perspectives at a Public University in Western Paraná. Revista Brasileira De Iniciação Científica, e024049. Retrieved from https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/2023