Digital consumption and social issues

An analysis of marketing related to causes on Ecosia search engine

Authors

  • Júlia Bortolin dos Santos Universidade Federal de Santa Maria
  • Thainá Gremes Carneiro Universidade Federal de Santa Maria
  • Leonardo Andrada de Mello Universidade Federal de Santa Maria
  • Sandra Rubia da Silva Universidade Federal de Santa Maria

Keywords:

Ecosia, Marketing, Sustainability, Communication

Abstract

Cause-related marketing is a strategy used by enterprises to obtain highlight, where the costumer can benefit himself while helping others. This article seeks for analyzing platforms that revert the profits gained by user’s activities in measures that benefit social causes, and also analyze its influence in the customer’s behavior. The paper had its focus on the search mechanism Ecosia, that directs the search’s profits to a sustainable development. The analytical purpose is to understand how the cooperation between company and social cause pushes the customers, opting for methods of platform analysis and references research to have conclusions about the subject. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Júlia Bortolin dos Santos, Universidade Federal de Santa Maria

Acadêmica de Comunicação Social - Produção Editorial pela Universidade Federal de Santa Maria. 

Thainá Gremes Carneiro, Universidade Federal de Santa Maria

Acadêmica de Comunicação Social - Produção Editorial pela Universidade Federal de Santa Maria. 

Leonardo Andrada de Mello, Universidade Federal de Santa Maria

Mestre em Comunicação pela Universidade Federal de Santa Maria e doutorando em Comunicação pela UNISINOS. Integrante do Grupo de Pesquisa Consumo e Culturas Digitais (UFSM/CNPq).

Sandra Rubia da Silva, Universidade Federal de Santa Maria

Professora do Departamento de Ciências da Comunicação e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria. Líder do Grupo de Pesquisa Consumo e Culturas Digitais (UFSM/CNPq).

References

ADKINS, Sue. Cause Related Marketing: Who Cares Wins. Oxford: Butterworth-Heinemann, 1999. E.book.

B CORPORATION. B Impact Report. Disponível em: <https://bcorporation.net/directory/danone-north-america> Acesso em: 24 de junho de 2019.

BIGNÉ-ALCAÑIZ, Enrique et al. Consumer behavioural intentions in cause-related Marketing. The role of identification and social cause involvement. Disponível em: < https://sci-hub.se/10.1007/s12208-010-0053-6> Acesso em: 18 de junho de 2019.

BLOG ECOSIA. Ecosiashop. Disponível em: < https://ecosia.teemill.com/> Acesso em: 18 de junho de 2019.

BLOG ECOSIA. Ecosia Financial Reports. Disponível em: < https://blog.ecosia.org/ecosia-financial-reports-tree-planting-receipts/> Acesso em: 18 de junho de 2019.

ERDEM, Tülin; SWAIT, Joffre. Brand Equity as a Signaling Phenomenon. Disponível em: < https://sci-hub.se/10.1207/s15327663jcp0702_02> Acesso em: 18 de junho de 2019.

GOOGLE PLAY. Ecosia. Disponível em: < https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ecosia.android> Acesso em: 18 de junho de 2019.

KIRMANI, A; CAMPBELL, M.C. Goal Seeker and Persuasion Sentry: How Consumer Targets Respond to Interpersonal Marketing Persuasion. Disponível em: <https://sci-hub.tw/10.1086/425092> Acesso em: 18 de junho de 2019.

LEMOS, André. Cibercultura como território recombinante. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE PESQUISADORES EM COMUNICAÇÃO E CIBERCULTURA, 1., 2006, Salvador. Transcrição Digital.

MORRIS, Ben. Marca de luxo Burberry queima roupas, perfumes e acessórios no valor de R$ 141 milhões. Disponível em: < https://www.bbc.com/portuguese/internacional-44905496> Acesso em: 18 de junho de 2019.

PACTO. Pacto pela restauração da Mata Atlântica. Disponível em: <https://pactoma.esalq.usp.br/pacto/> Acesso em: 18 de junho de 2019.

SHIRKY, Clay. A cultura da participação: criatividade e generosidade no mundo conectado. Rio de Janeiro: Zahar, 2011. E-book.

SILVEIRA, Sérgio Amadeu da. Tudo sobre tod@s: redes digitais, privacidade e venda de dados pessoais. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2017. E-book.

Published

2020-12-15

How to Cite

Bortolin dos Santos, J., Gremes Carneiro, T., Andrada de Mello, L., & Rubia da Silva, S. (2020). Digital consumption and social issues: An analysis of marketing related to causes on Ecosia search engine. Revista Brasileira De Iniciação Científica, 7(6), 220–235. Retrieved from https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/256