Special education
analysis and actions on initial and continuing teacher education in southern Brazil
Keywords:
Special education. Teacher training. Initial formation. Ongoing training.Abstract
The objective of this article is to present the results of a research in the scope of scientific initiation, aiming to analyze the actions of training, initial and continuous, of teachers in the field of Special Education. Two studies were analyzed, one with teachers in initial training and another with teachers in continuing training. The results showed the importance of theory being linked to practice and the need to build spaces for continuing education in the school context. We conclude that it is essential to reflect on initial and continuing education with the aim of professional qualification and consequently the teaching and learning process.
Downloads
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Imprensa Oficial, 1988.
BRASIL. Declaração Mundial sobre Educação para Todos: plano de ação para satisfazer as necessidades básicas de aprendizagem. Unesco, 1990.
BRASIL. Declaração de Salamanca: Sobre Princípios, Políticas e Práticas na Área das Necessidades Educativas Especiais. Brasília: Unesco, 1994.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretária de Educação Especial. Diretrizes operacionais da educação especial para o atendimento educacional especializado na educação básica. Brasília: MEC/SEESP, 2008.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretária de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008.
CANDAU, Vera Maria (org). Magistério: construção cotidiana. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997, p. 51-68.
KÖNIG, F. R. Formação inicial e educação inclusiva: um olhar para cursos de licenciatura. (Dissertação) Mestrado. Santa Maria, RS: UFSM, 2019.
MACHADO, Amélia Carolina Terra Alves; BORUCHOVITCH, Evely. As práticas autorreflexivas em cursos de formação inicial e continuada para professores. Psicol. Ensino & Form., São Paulo , v. 6, n. 2, p. 54-67, 2015 .
MEIRIEU, Philippe. A pedagogia entre o Dizer e o Fazer: a coragem de começar. Porto Alegre: Artmed, 2002.
MICHELS. M. H. Gestão, formação e inclusão: eixos da reforma educacional brasileira que atribuem contornos à organização escolar. Revista Brasileira de Educação. v. 11, n. 33, set./dez. 2006, p. 406-423.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de Professores: identidade e saberes da docência. IN: PIMENTA (org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez 1999.
PORTO, Yeda da Silva. Formação continuada: a prática pedagógica recorrente. In: MARIN, A. J. Educação continuada: reflexões, alternativas. Campinas: Papirus, 2000.
SOUZA, Clarissa, M. C. R. Ação formativa e aprendizagem: tecendo novas possibilidades para as práticas pedagógicas. (Dissertação) Mestrado. Santa Maria, RS: UFSM, 2019.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.