The university studenty and the inter-relationships in the scientific field
trajectories, profiles, experiences and training processes
Keywords:
University Education. Academic Trajectory. University Student. Social Origin.Abstract
This work aims to analyze the elements of the academic-scientific trajectory of the undergraduate student, based on the influence of economic and cultural capital in the socialization process and in the course of her studies. The survey had the participation of 156 volunteers enrolled in 36 undergraduate courses at a Brazilian federal institution. The analysis, based on Bourdieu, revealed that the social origin and cultural capital of students can have implications both for their insertion, as well as for the choices and permanence in higher education.
Downloads
References
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto, Porto Editora, 1994.
BOURDIEU, P. Escritos De Educação. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI, A. (orgs.). 11. ed. Petrópolis, RJ: Vozes,2010.
BOURDIEU, P. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Editora UNESP, 2004.
BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1975.
BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. Os herdeiros: os estudantes e a cultura. Florianópolis:
Editora da UFSC, 2014.
BRASIL. MINISTÉRIO DA SAÚDE. Sobre a Doença: O que é Covid-19. Brasília: DF, 2020. Disponível em: <https://coronavirus.saude.gov.br/sobre-a-doenca#o-que-e-covid>. Acesso em: 19 ago. 2020.
CUNHA, E. R.; MAROSINI, M. C. Evasão na educação superior: uma temática em discussão. Revista Cocar, Belém, v. 7, n. 14, p. 82-89, 2013. Disponível em:
<https://repositorio.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/8775/2/Evasao_na_educacao_superior_uma_tematica_em_discussao.pdf >. Acesso em: 12 fev. 2020.
MATTOS, H. C. X. da S.; FERNANDES, M. C. da S. G. Estudantes universitários: estratégias e procedimentos para a permanência. Revista Contemporânea de Educação, v. 14, n. 29, p. 156-174, 2019. Disponível em: < https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/20361/pdf_1 >. Acesso em: 16 out. 2019.
NOGUERIA, C. M. M. ; NOGUEIRA, M. A. A sociologia da educação de Pierre Bourdieu: limites e contribuições. Educação e Sociedade, n. 78, p. 15-36, 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v23n78/a03v2378>. Acesso em: 06 jan. 2020.
VERAS, R. D. V. O percurso estudantil de alunas casadas do curso de pedagogia do CFP-UFCG: dilemas e superações da dupla jornada. 2015. 57f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Centro de Formação de Professores, Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, Paraíba, Brasil, 2015. Disponível em: < http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/bitstream/riufcg/7227/1/ROMERIA%20DAVINA%20VIEIRA%20VERAS.%20TCC.%20LICENCIATURA%20EM%20PEDAGOGIA.2015.pdf >. Acesso em: 08 maio 2020.
ZAGO, N. Do acesso à permanência no ensino superior: percursos de estudantes universitários de camadas populares. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 32, p. 226-237, 2006. Disponível em:
< http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v11n32/a03v11n32.pdf >. Acesso em: 12 fev. 2020.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.