The mediatization of water resources
a study of the agência das bacias pcj website
Keywords:
Mediatization, Water resources, Sustainability, Bacias PCJAbstract
This project identified mediatization strategies for the management and monitoring of water resources on the Agência das Bacias PCJ website. The institution is responsible for the corporate management of the consortium of 76 municipalities in the São Paulo hinterland. This exploratory study was based on bibliographic and documentary researches, having applied both cybermedia quality analysis as a main tool and a metric study on Facebook and Instagram. The result indicates the adoption of media strategies in communication with its audiences, although the institution presents a level of engagement below their needs, given the relevance that the preservation of water resources has acquired nowadays.
Downloads
References
AGÊNCIA das Bacias PCJ: Institucional. In: Agência das Bacias PCJ. São Paulo: Fundação Agência Bacias PCJ, c2019. Disponível em: https://agencia.baciaspcj.org.br/institucional/. Acesso em: 20 maio 2021. (AGÊNCIA..., c2019a)
AGÊNCIA das Bacias PCJ: Institucional: Histórico. In: Agência das Bacias PCJ. São Paulo: Fundação Agência Bacias PCJ, c2019b. Disponível em: https://agencia.baciaspcj.org.br/institucional/historico/. Acesso em: 20 maio 2021. (AGÊNCIA..., c2019b)
AGÊNCIA das Bacias PCJ: Imprensa. In: Agência das Bacias PCJ. São Paulo: Fundação Agência Bacias PCJ, c2019d. Disponível em: https://agencia.baciaspcj.org.br/wp-content/uploads/2019/07/Plano-de-Mi%CC%81dia-2019.pdf. Acesso em: 20 maio 2021. (AGÊNCIA..., c2019b)
AGÊNCIA das Bacias do PCJ: Facebook. In: Agência das Bacias PCJ. São Paulo: Fundação Agência Bacias PCJ, 2021a. Disponível em: <https://www.facebook.com/pg/agenciapcj/about/?ref=page_internal>. Acesso em: 1 ago. 2021a.
AGÊNCIA das Bacias do PCJ: Instagram. In: Agência das Bacias PCJ. São Paulo: Fundação Agência Bacias PCJ, 2021b. Disponível em: https://www.instagram.com/agenciapcj/?hl=pt-br>. Acesso em: 1 ago. 2021b.
BRASIL. Proposta de Emenda à Constituição nº 4, de 2018. Senado Federal. Disponível em: <https://www25.senado.leg.br/web/atividade/materias/-/materia/132208>. Acesso em: 27 abr. 2021.
BRASIL. Decreto No. 10588 de 2020. Diário Oficial da União, 24 dez. 2020. Disponível em: <https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/decreto-n-10.588-de-24-de-dezembro-de-2020-296387871>. Acesso em: 25 jul. 2021.
CASTELLS, M. A sociedade em rede: a era da informação: economia, sociedade e cultura. V. 1. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
CODINA, L. Ferramenta para Análise Geral de Qualidade em Cibermeios. In: PALACIOS, M. (org.). Ferramentas para análise de qualidade no Ciberjornalismo. Covilhã: Labcom Books, V. 1, 2011.
DECRETO regulamenta novo marco legal do saneamento básico. Presidência da República. Gov.Br, 2020. Disponível em: <https://www.gov.br/secretariageral/pt-br/noticias/2020/dezembro/decreto-regulamenta-novo-marco-legal-do-saneamento-basico>. Acesso em: 28 jan. 2021
DUÒ, M. Alexa Rank: Tudo o que você precisa saber sobre ele. Blog Kinsta, 4 set. 2020. Disponível em: <https://kinsta.com/pt/blog/alexa-rank/>. Acesso em: 20 jan. 2021.
FOLHA DE S. PAULO. Webinário Sustentabilidade e saneamento são temas de seminário da Folha. YouTube, 2020. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=xPWPLKSratc&feature=emb_title>. Acesso em: 18 dez. 2020
FOLLADOR, M. L. Comunicação social como instrumento para a gestão dos recursos hídricos: uma análise da experiência de uma organização pública - o caso SRH- Bahia. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal da Bahia. Escola de Administração, 2007. Disponível em: <https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/8338/1/444.pdf>. Acesso em: 12 nov. 2020.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.
HENRIQUES, M. S.; BRAGA, C. S.; MAFRA, R. L. Ma. Planejamento da comunicação para a mobilização social: em busca da corresponsabilidade. Anais do XXIV CONGRESSO BRASILEIRO DA COMUNICAÇÃO. Campo Grande (MS), set. 2001. Disponível em: <http://www.portcom.intercom.org.br/pdfs/149638061228392105244056327538046682914.pdf>. Acesso em: 10 abr. 2020.
HJARVARD, S. A midiatização da cultura e da sociedade. São Leopoldo: Unisinos, 2014.
KAPAZ, C. Meta não será cumprida, dizem debatedores. Folha de S. Paulo, 2020. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/seminariosfolha/2020/09/meta-do-novo-marco-do-saneamento-legal-nao-sera-cumprida.shtml>. Acesso em: 18 dez. 2020.
KRZYWDA, A. What Are Backlinks and How Do You Get Them? – SEOptimer’s Guide. Blog SEOptimer, 9 out. 2018. Disponível em: <https://www.seoptimer.com/blog/backlinks/>. Acesso em: 21 jan. 2021.
LIMA NETO, F. Cantareira libera volume recorde para rios da PCJ. Correio Popular, 2020. Disponível em: <https://correio.rac.com.br/_conteudo/2020/10/campinas_e_rmc/1013861-cantareira-libera-volume-recorde-para-rios-da-pcj.html>. Acesso em: 18 dez. 2020.
RICOTTA, F. O que é pagerank? Blog Agência Mestre, 1 jul. 2020. Disponível em: <https://www.agenciamestre.com/marketing-digital/o-que-e-pagerank/>. Acesso em: 20 jan. 2021.
SGORLA, F. Discutindo o "processo de midiatização". Mediação, Belo Horizonte, V. 9, N. 8, p. 59-69, jan./jun., 2009.
STRÖMBÄCK, Jesper. Four Phases of Mediatization: An Analysis of the Mediatization of Politics. The International Journal of Press/Politics, V. 13, N. 3, jul., p. 228-246, 2008.
VERÓN, Eliseo. El cuerpo de las imágenes. Buenos Aires: Norma Ed., 2001.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.